Verzakking / tweede kindje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mamatoB, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Hallo,

Mijn man en ik denken er over om rond maart te gaan klussen voor een tweede kindje.

Het probleem waar ik mee zit is, dat ik vermoed dat ik een verzakking van de baarmoeder heb opgelopen na mijn 1e bevalling.

Tijdens mijn eerste bevalling had ik een subtotaalruptuur. Tijdens de zwangerschap had ik al last van bekkeninstabiliteit en heb ik daar fysiotherapie voor gehad een aantal maanden.

De klachten die ik nu heb:
    - ongewenst urineverlies
    - heel af en toe moeite met ophouden van ontlasting
    - ongewenst laten van scheetjes (heel genant!!!), die ik gewoon fysiek dan niet tegen kan houden
    - behoorlijk vaak erge obstipatie, ondanks het eten van veel vezels, en drinken van veel water
    - pijn tijdens / na het vrijen
    - vaak een soort druk onder in de buik

Ik ben nu heel erg bang, dat bij een tweede bevalling de verzakking (wat ik wel vermoed dat ik heb) nog erger wordt / dat het helemaal onherstelbaar wordt.

Weten jullie hoe dit zit? is het aan te raden zwanger te raken wanneer je een verzakking hebt?

Ik denk er over om binnenkort naar de verloskundige te bellen of zij dit kunnen bekijken. Ik ga liever naar de VK dan naar de huisarts, omdat ik me daar meer op mijn gemak voel dan bij de huisarts. Het is gewoon nogal genant allemaal, schaam me er best wel voor.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

groetjes
    mamatoB

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het klinkt inderdaad als een verzakking. Vervelend voor je. Je kunt inderdaad prima weer zwanger worden, maar door de zwangerschapshormonen zal de verzakking wel verergeren. Een operatie, die misschien nodig is, doen ze pas als je geen kinderwens meer hebt. Voor nu lijkt het me zinvol om een bekkenfysiotherapeut te bezoeken. Die kan, beter dan een verloskundige, vaststellen of en zo ja in welke graad de verzakking aanwezig is. Ook kan die oefeningen en tips geven voor nu en voor straks in een zwangerschap, om de klachten te verminderen. Kijk op de website: Home | NVFB
    Je hebt geen verwijzing van je huisarts nodig.

Mirjam

Deel Deze Pagina