Hallo, Een paar maanden na mijn bevalling (nu 2 jaar geleden) werden er bij het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker in mijn uitstrijkje ook streptokokken B gevonden. Ik weet dat dit pas bij een bevalling gevaarlijk kan zijn, maar heeft het toch geen zin om het al voor een zwangerschap te behandelen? Of komt de bacterie dan snel weer terug? En welke maatregelen worden er genomen als ik weer zwanger ben en de bacterie nog steeds heb aan het einde van de zwangerschap? Alvast bedankt!
Hoihoi, Streptokok B ofwel GBS is een bacterie die in de darm hoort, doordat bij ons vrouwen de afstand tussen anus en vagina klein is heeft een groot deel van de dames de GBS in de vagina. Daar kan het GEEN kwaad voor de zwangerschap en doen we er ook niets mee. Pas als GBS in de urine zit kan het compicaties voor het kindje opleveren. Dit voorkomen we door Antibiotica tijdens de bevalling te geven. Dat je GBS draagster bent geef je aan bij je verloskundige als je zwanger bent, rond de 36e week van je zwangerschap zal er een urinekweek wordne gedaan indien daar geen GBS in zit hoef je je geen zorgen temaken!! Imke