Ik ben 7 weken geleden bevallen van mijn 3e kindje. Nadien kan ik er niet meer tegen als de 2 oudste ruzie maken. Het zijn 2 meiden van 5 en 2 jaar en ze maken ruzie vanaf het moment dat ze wakker zijn totdat ze naar bed gaan. Het ergste is, is dat ik ook ruzie met ze ga maken en mij ook snel erger aan ze. Het is heel erg want ik hou veel van ze maar het lijkt wel alsof ze niets goed kunnen doen meer. En dan vind ik heel erg want als ik die lieve koppies zie. Totdat ze weer gaan schreeuwen en knijpen etc... Het is ook zo dat ik best moe ben van de ks en de nasleep ervan. En nu moeten ze ook de aandacht delen met de baby. Afijn, ik ben even mijn ei kwijt want mijn man snapt mijn betoog niet zo. Maar daar zijn het weer mannen voor.
meid wat naar! Ik heb geen oudere kinderen dus ik kan makkelijk praten, maar misschien een idee om met het cb te bespreken op het opvoedspreekuur?
Hier is dat ook hoor.. Mijn kleintje is nu zeven weken. En de jongens van mijn vriend zijn heel vaak bij ons en zijn 7 en 9 jaar. De hele dag zitten ze elkaar achterop. En mijn vriend is meestal weg.. Gek word ik ervan!. Het is doodvermoeiend en heb geen tips voor je... Misschien kun je ze vastbinden?? Die neiging heb ik ook wel eens. Jammer dat er zo ook veel aandacht naar de andere twee gaat terwijl je ook nog van je kleintje wil genieten. Misschien idd zoals hierboven beschreven heeft het cb oplossingen of tips..
oplossing is meer regels maken en ze vaker apart laten spelen met eigen speelgoed, bij de nieuwe baby betrekken, en Duidelijk zijn: wat verwacht je van ze: hoe moeten ze spelen (bijvoorbeeld rustig of alleen, of zonder te klieren), wat moeten ze spelen (kind kan zelf keuze maken, maar moet met jou afspreken wat hij gaat doen, en jij moet het daarmee eens zijn) wie gaat waar spelen, wanneer gaan ze spelen (na het eten bijvoorbeeld, of na het tandenpoetsen) Het ontbijt is een mooi moment om afspraken te maken tot het middageten, daarna afspraken maken van het middageten tot 15.00, daarna theemoment om 1500 uur en afspraken maken tot het avondeten en daarna afspraken maken vanaf het avondeten tot naar bed gaan. hoelang, en wat gaan ze daarna doen. (dus duidelijkheid in dagprogramma) en wat ook belangrijk is, dat jij ze uitlegt wat Jij gaat doen. (mama gaat eerst de baby voeden en daarna gaat ze met jullie een tekening maken. Daarna gaat mama de baby in bad doen) Je kinderen weten nu (zo te horen) niet waar ze aan toe zijn, want jij bent natuurlijk bezig met iets nieuws, de baby. hierdoor zijn ze onrustig (krijg ik nog wel aandacht en wanneer?) en maken ze ruzie. Een kind wat niet weet wat hij moet doen, gaat namelijk klieren. Wat ook goed zou zijn is om ze bij de baby te betrekken, zodat ze zich hierbij betrokken voelen, en weer een `team`met jou en elkaar zijn. Geef ze een `kleine`opdracht en ze voelen zich waardevol. (luier weggooien, een dopje olie in het badwater doen, een liedje zingen voor de baby) Vertel ook wat je doet (ondertitelen heet dat: Mama gaat nu dit doen, mama gaat nu dat doen) dat zorgt ook voor rust. Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes
Bedankt voor de tips. Ik ga uitproberen en ik zal wat vaker tot 10 tellen. Ook moet ik wat meer rusten tussen de bedrijven door maar ik voel mij zo schuldig als de was blijft liggen of dat de vaatwasser nog vol zit. Afijn, ik ga eens kijken of die tips helpen.