Tandenpoets-probleem

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Adnalie, 7 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Hoi,

Mijn dochter houdt niet van tanden poetsen. Zodra ik het ga proberen bij haar, doet ze haar lippen stijf op elkaar en lukt het nauwelijks om de borstel heen en weer te bewegen. Wie heeft er tips? Ik zie het al voor me dat ze over een tijdje van die zwarte tanden heeft.....

Ik heb al geprobeerd om tegelijkertijd mijn eigen tanden te poetsen, of om haar zelf de borstel in dr handen te geven.

2. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    wat doet ze als je haar zelf de tandenborstel geeft?
    Collin had ook een periode dat ie er niets van moest, toen heb ik op de tandenborstel dat spul van vsm tegen pijn bij tandjes krijgen gedaan (dat vind ie super lekker!!) en toen ging hij zelf op de borstel kauwen..

Nu geef ik hem smorgens op t aankleedkussen zijn tandenborstel met tandpasta, en gaat ie zelf "Poetsen" en kan ik gelijk rustig verschonen en aankleden, en daarna poets ik zijn tanden nog even goed...

hij moest gewoon eerst even "vriendjes" worden met de borstel....

dus misschien wat lekkers er op doen?? en haar eerst gewoon met de tandenborstel laten spelen??

3. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Hier ook een drama tijdens het tandenpoetsen. Ik doe het altijd na het warm eten 's avonds, dan zit zoontje nog in de kinderstoel. Zing altijd een liedje voordat we beginnen, en dan lacht hij nog (niet lang hoor, haha). Zodra ik met de tandenborstel in de buurt van zijn mond kom, draait hij weg en duwt met zijn handjes de borstel weg. Tja, wat tandenpoetsen betreft doe ik geen consessies, dus dat MOET. Dan dus in een soort van houdgreep.... Wat er op neerkomt dat ik zorg dat hij zijn hoofd niet helemaal kan wegdraaien en dat hij met zijn ene handje niets kan... Klinkt eigenlijk best zielig, maar het gaat wel het snelste hier. Hij brult dan heel hard, maar tis allemaal theater. Daarna mag hij altijd nog even zelf met de tandenborstel spelen, en dan doet hij het dus nog eventjes na. Dit gaat uiteraard probleemloos.
    Heb het ook op een 'lievere' manier geprobeerd, maar dat werkt gewoon niet.

4. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36

ze gaat er idd op zitten kauwen en sabbelen, maar bij zo hard met haar tanden, of perst haar lippen op elkaar dat er weinig van poetsen terecht komt....

5. doenja

doenja Actief lid

3 feb 2009
    115
    0
    0
    In het begin moest ik Jack echt in de houdgreep nemen, plat op zijn rug op het aankleedkussen en dan met 1 hand zijn handjes vast houden.
    Nu gaat het de laatste tijd steeds makkelijker, hij heeft door dat vechten geen zin heeft en geeft zich er dus maar aan over.

6. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Ik wil eigenlijk geen 'gevecht' aan. Het moet leuk blijven, in de hoop dat ze het ooit doet zonder tegenstibbelen

7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hier gaat het tandenpoetsen met vlagen goed of minder.
    Wat ik altijd doe is eerst zelf poetsen en daarna mag ze zelf nog even poetsen. Maar ze laat het hier ook niet altijd toe, meestal geef ik haar iets ter afleiding in haar handen dat wil nog weleens helpen.
    Ook gaat het makkelijker wanneer ze op de commode ligt.

8. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    oh de commode die ga ik gewoon een keer proberen!!!!

9. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    dat zeg ik ;)

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

De tip die ik je kan geven (gejat van ZP ;)), is om voor de spiegel de tandjes te poetsen. Werkt hier hartstikke goed. Ze kijkt heel geinteresseerd in de spiegel terwijl papa/mama de tandjes poetst. En daarna even zelf 'poetsen'.
    Hier is ze trouwens altijd gek geweest op d'r tandenborstel, maar ze wilde niet dat wij haar tandjes poetsten.

11. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    :d:d:d

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Hier is het sinds kort ook dramatisch. Ging altijd al niet heel makkelijk maar de laatste twee weken word ze hysterisch. Helaas zit er niks anders op dan in de houdgreep en helaas hardhandig aan het poetsen slaan.
    Het moet gewoon gebeuren of ze wil of niet. Maar leuk is anders........

13. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Ik poets haar tandjes ook altijd voor de spiegel in de douche, daar zal ze altijd haar tandjes poetsen dus dan maar gelijk daar, dacht ik.
    Soms gaat het niet echt, dan hou ik op, zeker nu ze ziek is.Ik hou op als ze er flauw van is. Dan niet, denk ik dan. Als het beter gaat doe ik het iets langer. Maar nooit tegen haar zin, dat werkt bij Léonie echt niet en heeft ze straks aversie tegen tandenpoetsen, dat moeten we niet hebben!

Ik word er ook wel eens moedeloos van hoor, draait ze gewoon haar hoofd weg. Heb ik alleen nog maar langs de tandjes kunnen "vegen" met de borstel. Afgelopen drie dagen (sinds ze ziek is o.a.) lukt het even niet goed. Tja jammer....gaat straks vast weer beter denk ik dan. Ik geloof niet dat je er een strijd van moet maken. Voor de spiegel staan heeft bij ons altijd wel goed gewerkt....

Succes! Ik lees dat het voor velen niet makkelijk is....

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ook drama en ik ga geen gevecht aan, wil geen trauma's.

1 op de 10x gaat het een beetje, de andere keren veeg ik even wat Elmex langs zijn tanden en kiezen. Dat is volgens mijn tandarts overigens goed genoeg.

En zuren uit fruit en sap beperken of naspoelen met water!

Mijn moeder heeft het melkgebit nooit gepoetst, dat was begin jaren 70 niet zo, maar wij hebben alle 4 en goed gebit!

15. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Bij de tandarts hadden ze een nijntje boekje over tanden poetsen.
    Misschien zijn er nog meer van dit soort boekjes?

Je kunt dan het boekje lezen en haren kammen, tanden poetsen etc.
    Het boekje naspelen dus :).

Misschien is het leuk om je kindje jouw tanden te laten poetsen?
    En je kunt beginnen om jouw haren te laten kammen etc.

Kortom maak er een spelletje van, leuk voor allebei!

16. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Ik had dit ook tot een week geleden... Ik zing nu supervrolijk een liedje zodra z'n mondje open gaat en zodra hij dichtbijt stop ik meteen met zingen. Als ik dan weer even mag poetsen, zing ik weer vrolijk verder. Dit vind ie erg grappig en doet nu wel z'n mondje open want hij weet dat mama dan leuk gaat zingen. Als ik dan klaar ben met poetsen prijs ik hem helemaal de hemel in en is ie nog trots ook. Hij is nu 1 jaar en 8 maanden en voor het eerst kan ik een beetje normaal z'n tanden poetsen. Nou ben ik er ook wel laat mee begonnen hoor want hij was heel laat met z'n tanden :D

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik neem Mini vaak op schoot en maak er ook geen drama van. Gewoon een beetje langs de tandjes is voldoende, je hoeft niet hard te poetsen twee minuten lang! ls ze niet meer wil, geef ik haar de tandenborstel om mee te spelen, zo blijft het leuk en poetst ze toch nog een beetje bij.

Bij mijn man gaat ze ook altijd gillen en huilen en tegenstribbelen maar volgens mij doet hij het gewoon te hardhandig en hij maakt er wel een beetje een drama van (van tevoren al, en óf ze dat doorheeft! ;))

Deel Deze Pagina