Hé meiden, Ik heb een vraagje. Heb hierover ook al met de belastingdienst gebeld maar werd helaas van de een naar de andere afdeling gestuurd en kreeg nergens een duidelijk antwoord. Alleen van die stomme computergestuurde antwoorden (Mevrouw, dus als ik het goed begrijp wilt u weten...blablabla) Ze snapten het zelf niet eens geloof ik Klopt het dat je verzamelinkomen (wat op de inkomstenbelasting staat) lager kan zijn dan je inkomen dat op je loonstrook/jaaropgaaf staat. En, is dit dus het inkomen wat je doorgeeft aan de belasting voor de toeslagen? Zoja, dan zou dit een hoop schelen voor ons, en hebben we recht op meer. Ik ben zo voorzichtig hiermee omdat ik niet wil terug betalen. Maar ik wist hier niet van. Ik zie inderdaad op de inkomstenbelasting dat ons verzamelinkomen lager is (vanwege verschillende aftrekposten) dan dat ik heb doorgegeven. Bedankt
Hmm okee... Dus even een voorbeeld: Stel op mijn loonstrook staat dat mijn salaris bijv. 20.000 euro is. En volgens de aangifte inkomstenbelasting blijft er na de rekensom 18.000 euro over als verzamelinkomen. Dan is die 18.000 euro ddus het inkomen wat ik door moet geven.... Heb dit al een keer gecheckt en dit scheelt dus best wel een hoop qua toeslagen! In positieve zin Zit er aan te denken om voor de zekerheid met mijn hele papierzooitje nog langs het belastingkantoor te gaan. Heeft dat zin denken jullie? Ben er nog nooit geweest. Via de telefoon is niks ieder geval.
Hoi hoi, Het klopt gewoon hoor...ons verzamel inkomen is ook veel lager dan ons bruto inkomen...ivm de hypotheek rente aftrek...en ja ik kon het ook nirt geloven ....maar het is echt zo...had veel eerder een huis moeten kopen. Groetjes lysanne
@kylain Ik sta er ook echt van te kijken!! Ga zo nog eens alles erbij pakken, maar zoals ik het vorige keer dus had berekend krijg ik echt zoveel meer terug qua toeslagen.
Hihi, ik herken je verwarring. Zo keek ik vorig jaar ook. Je mag de betaalde rente over je hypotheek(dacht ik) aftrekken van je jaarinkomen om zo je inkomen voor toeslagen e.d. te berekenen. Daar word je blij van
Lovely, wat je zegt klopt helemaal. Ik stond er ook van te kijken. Wij kregen over 2010 nog een flink bedrag terug van de kinderopvangtoeslag dus pas voor de zekerheid toch maar weer eens gebeld naar de belastingdienst. Met heel veel pijn en moeite (en een half uur verder) werd ik 2 dagen later terug gebeld door iemand die er echt verstand van had en die bevestigde nog eens wat jij dus zegt
Ik heb een bezwaar lopen bij de bd over het verschil verzamelinkomen en toetsinginkomen. Dit bezwaar loopt al 1.5 jaar! Volgens mij weten ze het zelf ook niet daar.
@Poemi En toch.... durf ik nog steeds niet ons inkomen te wijzigen... Ik zit hier weer met allerlei formulieren, aangiftes, aanslagen 2010, 2011, 2012 noem maar op... Al die getallen... en ze zeggen me niks! Zo frustrerend soms! Ik zie duidelijk op het formulier van onze aangifte over 2010 VERZAMELINKOMEN. Is toetsingsinkomen nou hetzelfde als verzamelinkomen of is dat een hele stomme vraag Het vervelende is gewoon dat als ik morgen bel... ik weer zo'n stom iemand aan de telefoon krijg. Ohh wat was dat erg zeg... Ze bleven maar dezelfde (standaard) antwoorden geven, kwam geen stap verder. Als ik het nog wel na checken voor 2011, gebruik ik dus het verzamelinkomen van de voorlopige aanslag 2011???
Toen ik belde kreeg ik eerst ook 2 mensen aan de telefoon die er niets van snapte, uiteindelijk werd ik dus 2 dagen later terug gebeld door een meneer die er wel verstand van had. En hij zei duidelijk: Het inkomen wat je gebruikt voor de toeslagen e.d. is het gezamelijk inkomen - de hypotheekrenteafrek (in ons geval dan, want wij hebben verder geen bijzondere dingen). Dit klopte ook met 2010, want over dat jaar kregen wij ineens nog 400,- terug over 7 maanden kinderopvang. Hoe het nu zit met toetsingsinkomen en verzamelinkomen durf ik ook zo niet te zeggen, maar wat ik elk jaar doe om het inkomen te bepalen is de rekenhulp van de bd gebruiken, ook al doen we aangifte. Ik gebruik gewoon het maandinkomen, doe hier iets bovenop i.v.m. verwachte loonsverhoging, vakantiegeld, 13e maand en wat extra's voor overwerk. Daar trek ik dan het bedrag van de hypotheekrenteaftrek vanaf en tada...... Ik heb het inkomen voor de toeslagen
Thnx voor het mee denken.... Ga denk eens langs het belastingkantoor hier in de buurt. Neem ik mijn moeder mee, die 'luistert' altijd net weer op een andere manier dan mij. Gooi mijn hele papieren zooitje daar neer en dan wil ik het eens duidelijk hebben.. haha... Hoop dan natuurlijk niet dat er daar ook van die dodo's werken...