Weten wat er leeft, Agis de zorgverbeteraar Wat vinden jullie ? Moet er friet belasting komen of niet ? Ik zelf vind het werkelijk waar belachelijk, waar gaat het heen Maar goed, ik denk ook niet dat het zal werken mocht het echt ingevoerd worden, kijk maar naar rokers, het maakt niet uit hoeveel je de prijs verhoogd de echte rook verslaafde kopen het toch wel, ik denk dat je dit precies ook zo zult krijgen als met de friet belasting. Ik denk namelijk niet dat iemand er wakker van zal liggen als een patatje van 2.30 ineens 2.50 zal worden. ben wel benieuwd naar jullie meningen. EDIT: Waarom kan ik geen poll plaatsen ?
ook fijn dat Agis een goede onderbouwing geeft voor deze stelling, wat ze bedoelen, in welke vorm, onder welke voorwaarden enz... Want friet aan zich is niet veel 'ongezonder' dan gebakken aardappeltjes. Ik zou eerder extra accijns heffen op al die andere 'zooi' die ze bij een snackbar verkopen.
Onrealistisch,maar ze kunnen beter fruit en groenten goedkoper maken. Nog altijd kost een zak friet en een doos frikandellen in de supermarkt minder dan een volledige gezonde maaltijd. Zoals ik al zei,onrealistisch,want fruit en groente zijn nu eenmaal duur en zie daar ook geen verandering in komen,maar in mijn ogen kunnen ze beter daar iets aan doen dan belasting gaan vragen over friet.
Dit zou de meest ideale oplossing zijn. helaas is de kostprijs van verse producten zoals groente en fruit (en al helemaal als je het biologisch wilt hebben) hoger dan de kostprijs van een frikandel. Er zit al vrij weinig belasting op groente en fruit, en het wordt deels nog gesubsidieerd ook. Kun je je voorstellen voor hoe weinig geld ze dan een frikandel kunnen produceren?
Precies! Oneerlijk eigenlijk he... Dat mogen ze in mijn ogen wel veranderen,ben alleen bang dat de boeren dan helemaal geen werk meer hebben in nederland..
ik moest eerlijk gezegd een beetje lachen. maar goed wij gaan nooit naar een snackbar dus mijn probleem wordt het niet.als we een frietje willen eten, dan doe we dat thuis. lekkerder en goedkoper. en laten we zelden friet eten, dus die belasting op een zak friet 4 keer per jaar (als ze daar ook heffing op gaan doen) overleef ik wel.
Vindt het belachelijk. Lijkt alsof er elke dag steeds gekkere dingen bedacht worden. Als men zo graag wilt dat mensen gezonder gaan leven zorg dan dat juist de gezonde dingen goedkoper worden.
Het is even geleden dat ik op TV een item zag over friet. In friet blijkt een stof te zitten die vrij komt als je het bakt in het frituurvet. Kwam erop neer dat werkelijk ieder patatje die je eet de kans op kanker vergroot (beetje het verhaal van nitraat dat verandert in nitriet, is ook schadelijk). Er werd echt wel tegen gewaarschuwd. Ik denk dat wij 2 keer per jaar een frietje eten, meer echt niet, buiten dit nieuws is het gewoon rotzooi als je dat vaak eet. En accijns erop heffen? geen idee of het werkt, ik denk het niet.
Die stof zit dan niet in friet maar in de aardappel en dan vraag ik me af of die stof dan ook niet vrijkomt als je je aardappel kookt of bakt. Maar goed extra belasting over patat ik weet niet maar misschien denk ik dan te simpel maar dan pak je toch wat aardappelen snijdt die in repen en frituur je die, heb je patat en ontduik je de frietbelasting
Ik maak altijd de patat zelf. Inderdaad aardappelen schillen en die in zonnebloemolie bakken. Veel lekkerder ook
Een vettaks zou wellicht helpen als 'ongezond' eten (veel verzadigd vet met name) véél duurder wordt. Denk dan aan minstens 30%. Anders heeft het gewoon geen effect. Misschien werkt het wel beter als groente en fruit goedkoper worden, en het aantal verkooppunten van vet eten en eten met veel geraffineerde suikers erin omlaag gaat. Dus wel een bakje snoepfruit en snoepgroente bij de benzinepomp en op het station, en geen frikandellen, saucijzenbroodjes en candybars. Friet is daar maar een onderdeeltje van, en niet per definitie het meest ongezonde. Het is natuurlijk vreselijk gesteld met de gezondheid. Ongeveer de helft van alle Nederlanders (mannen iets meer dan de helft, vrouwen iets minder dan de helft) is te zwaar. Dat heeft héél erg veel te maken met ongezond eten, en met te weinig bewegen. De gevolgen hiervan voor de zorgkosten zijn groot. Diabetes, nierproblemen, gewrichtsproblemen, hart- en vaatziekten: het heeft in de meeste gevallen een te hoog gewicht als oorzaak. Ik ben er bijna dagelijks mee bezig, met initiatieven die ertoe bijdragen dat mensen verstandiger keuzes maken m.b.t. eten en leefstijl. Maar het is erg taai, mensen veranderen hun gedrag nu eenmaal niet eenvoudig.
ik vind het ook onrealistisch... alleen rijke mensen mogen dan maar ongezond doen? En dan maak je toch gewoon zelf een frietje van aardappelen?
Hmm.. het zal wel aan mijn hormonen liggen, maar ik zou ineens een moord plegen voor een frietje met veel te veel mayo.... zonder gekheid: wil zoiets werken moet de prijs wel ineens drastisch omhoog. Dan stem ik ook eerder voor prijsverlaging van de gezondere oplossingen. Maar hoe realistisch dat is kun je je ook afvragen.
wat een onzin.. Laten ze maar stoppen met het toevoegen van gemodificeerd maiszetmeel bv. Is niet echt bevordelijk voor de vruchtbaarheid Friet-tax
Ik vind van niet hoor. Overgewicht is om vele redenen slecht voor je lichaam en eentje daarvan is voor de vruchtbaarheid. En omdat overgewicht de maatschappij veel geld kost vanwege de gevolgen is het toch niet heel vreemd dat wordt nagedacht over manieren om dit tegen te gaan. Alhoewel ik me afvraag of duurder maken het gewenste effect heeft voor mensen die er toch al niet bewust mee bezig zijn. Inderdaad net als met roken of drank. Overigens ben ik in het algemeen ook geen voorstander van het genetisch modificeren van gewassen, of het nou goed is voor je gezondheid of niet, het is niet goed voor de omgeving. Maar dat is nu echt een 'terzijde'
Klopt wel hoor. Ik bedoelde ook meer dat je zelf de keuze kan maken om wel of geen (in dit geval) friet te eten. Maar gemodificeerd maiszetmeel is bijna niet meer te ontwijken. Het wordt werkelijk overal in gepropt. *Maar goed , ga off-topic * En wil ook geen discussie uitlokken