Ben toch wel benieuwd hoe ze dit gaan controleren... Ik ben door hormonen voor de ICSI-behandeling ook flink aangekomen. Maar tussen deze poging en mijn zoontje toch weer 15kg lichter... Komen ze elk half jaar/jaar langs met een weegschaaltje?!
Ja klopt helemaal. Maar dit gaat niet voor alle soorten kankers op. Ik heb nu het advies gekregen om dit aan te vechten. In het geval van mijn man is er evidence based onderzoek dat hij op dit moment dezelfde levensverwachting heeft als een andere man, even oud, zonder medische voorgeschiedenis. Maw, de situatie is nu anders, dus moet de premie worden aangepast. De risicojaren zijn voorbij. Ik weet niet of het wat gaat geven maar ik wil het wel proberen.
hier ook een hogere premie omdat ik overgewicht heb. Maar waar ik nog meer versteld van stond...we hebben dezelfde overlijdensrisico uitkering afgesloten voor ons zoontje als voor onze dochter....en hij betaald het dubbele!! Mijn man opbellen, waarom?? reden...... Vrouwen leven gemiddeld langer!! huhuh....
Maar roken is toch niet aan te tonen? Bedoel vriend van mij heeft gewoon gezegd ik rook niet. Betaald geen cent meer voor zijn verzekeringen. Dit is toch veel moeilijk aan te duiden als iemand met overgewicht aangezien dat te zien is. Chronisch zieken moeten een verklaring van een arts geven aangezien ze "niet gezond" aan moeten vinken. Maar als hun zouden zeggen ik ben gezond betalen ze ook niks meer als normaal. En je kan moeilijk zeggen als dik persoon ik heb geen overgewicht. En qua drank gebruik heb ik het natuurlijk niet over een wijntje bij het eten maar nee mensen die zich letterlijk kapot zuipen
ik vind het wel een beetje terecht hoor. Rokers betalen ook meer. Ik heb zelf een bmi van 37 dus ik weet waar ik over praat. mams136 als je meer dan 2 jaar niet gerookt hebt kan je dat aan je verzekering doorgeven en dan gaat de rookopslag eraf.
dat had ik echt nooit gedaan. Als hij doodgaat aan longkanker of iets dergelijks gaan ze echt zoeken of hij niet gerookt heeft en zo wel krijg je gewoon geen uitkering. Echt waar hoor. Verzekeringsmaatschappijen willen er graag onder uit komen om te betalen. En als je een chronische ziekte verzwijgt (en daar komen ze echt wel achter) vis je ook achter het net. Kijk als die vriend van jou nou een keer gewoon geopereerd moet worden, vragen ze bij de anesthesie bijvoorbeeld of hij rookt. Hij zegt ja.(als hij nee zegt is hij dom want daar houden ze rekening mee met de anesthesie) Dit soort medische gegevens vragen ze op als je je levensverzekering wil innen.
Ik ben het met je eens dat je niet moet liegen om dit soort zaken. Toch geloof ik niet dat je verzekering zomaar je medische dossier in mag zien. Dat is nog steeds privacyschending. Waar ze wel recht op hebben is een doodsoorzaakverklaring. Als daaruit zou blijken dat je gelogen hebt ooit mogen ze de uitkering verminderen. Bij zelfmoord betalen ze geeneens uit. Ik denk dat het daar ooit naartoe gaat. Als je overleden bent en je blijkt gelogen te hebben over je gezondheidssituatie of je hebt bepaalde aandoeningen niet doorgegeven wordt de uitkering minder of vervalt. Hopelijk laat dit nog lang op zich wachten of heb ik het helemaal mis. Maar ook nu mag de verzekering de achterblijvers na zelfmoord de uitkering ontzeggen.
bij zelfmoord betalen ze wel uit hoor. Alleen de eerste 2 jaar dat je de verzekering hebt lopen mag je geen zelfmoord plegen
Je kunt ook liegen over je gewicht. De verzekeringsmaatschappij komt je namelijk niet wegen. Maar zoals al meer gezegd: als ze er achter komen dat je hebt gelogen op de aanvraag, dan hoeven ze niet uit te keren op het moment dat je vriend overlijdt. En wat betreft kapot zuipen: in onze vragenlijst voor de levensverzekering moesten we ook aangeven hoeveel alcohol we (gemiddeld) dronken. En dat is inderdaad, net als bijv. roken, niet makkelijk aan te tonen. Maar om nou te zeggen "Ze kunnen het niet aantonen, dus zullen er mensen over liegen en dus mogen ze geen enkele risicogroep meer laten betalen" Dat vind ik dus weer niet kloppen. Dat zou oneerlijk zijn voor mensen die wel gezond leven. Want die moeten dan meer gaan betalen om de kosten te dekken van mensen die ongezonde keuzes maken.
Klopt ze mogen dit (nog) niet opvragen. Plus dat als jij op 18jarige leeftijd tekent voor een begrafenis verzekering en jij rookte toen echt niet. En jij bent bijv. op je 30ste alsnog gaan roken. Moeten ze je uitbetalen. Jij bent namelijk als niet roker een contract aangegaan en de verzekeraar heeft nooit onderzoek gedaan of er veranderingen plaats gevonden hebben. En ten tijde dat jij het contract aanging rookte je niet.
Maar denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Ik vind dat ze dan iedereen die een ongezonde levensstijl hebben meer moeten laten betalen en dit dan ook nadrukkelijk na moeten gaan. Ik heb bijv. mijn verzekeringen afgesloten bij mijn tussenpersoon die vult alles in. Hij ziet mij en ziet dat ik te dik ben. Maar hij wist niet dat ik rookte ( Heb ik wel eerlijk gezegd ) Maar hij wist het echt niet dat terwijl wij elkaar best goed kennen. Dus bedoel maar als ik nee had gezegd bij wijze van had hij nee ingevuld. Maar als er toen de optie overgewicht was had hij Ja aangevinkt omdat hij dat ziet. Als je het via inet doet ofzo nee dan kan je het niet zien.
Het valt me op dat ze in het bericht overgewicht en obesitas door elkaar heen gebruiken en dat maakt nogal een verschil. Overgewicht leidt volgens sommige onderzoeken niet tot eerder overlijden, maar wel tot op een vroegere leeftijd gezondheidsproblemen (BMI 25-30). Obesitas (35+) leidt tot beide. Wat dat roken betreft, ik heb zelf nooit een sigaret opgestoken, maar wel mijn gehele jeugd moeten meeroken met ouders die vonden dat je dat als kind maar had te slikken. Ik vermoed dat mijn longen niet schoon zijn. Verder heb ik overgewicht, door een levenstijl veroorzaakt door een medisch probleem. Ik mocht tijdens de zwangerschap van mijn zoontje nauwelijks bewegen om zijn leven niet in gevaar te brengen door een mogelijke (extreme) vroeggeboorte. Dus ja, ik ben hierdoor aangekomen. Zou iemand hier een andere keuze hebben gemaakt? Dat wil niet zeggen dat ik de verzekeraars niet begrijp, ze willen nou eenmaal geld verdienen. Mijn vriends grootvader is een paar weken na het afsluiten van een mooie begrafenispolis overleden. Zijn familie had in ieder geval als troost dat ze voor de man een waardige uitvaart konden betalen.
Dit gaat niet voor alle verzekeringen op. Er zijn er die een half jaar hanteren, 5 jaar, levenslang. Net zoals ze zelf willen en dat mag.
Iedere verzekeraar kan (binnen wettelijke kaders) natuurlijk eigen voorwaarden hanteren. Dat geldt voor roken, gewicht en zelfmoord. @Berte; ik had absoluut geen andere keuze gemaskt in jouw geval! Wat fijn om aan je banner te zien dat de zwangerschap (uiteindelijk) gied is gegaan, ondanks te problemen. Gaat het goed met je zoontje? Verder zou ik me om dat overgewicht niet al te druk maken. Het is nu misschien even vervelend, maar dat gewicht raak je ook wel weer kwijt. Het heeft tenslotte een duidelijke oorzaak en is verder niet "medisch".
wij hebben laatst ook informatie aangevraagd voor een levensverzekering. daar kwam uit dat door mijn chronische handicap veel meer zou moeten betalen. en dat terwijl het een handicap aan me gewrichten is en ik volgens artsen gewoon een normale levensverwachting heb. dat vind ik wel erg krom.
Als we toch dit principe gaan hanteren.... Ik vind dat de pensioenpremies voor niet-rokende, slanke mensen maar wat hoger moet worden. Zij leven gemiddeld immers langer en zullen veel meer gebruik gaan maken van het pensioen dan mensen die ongezond leven.
Ben ik dan de enige die jaren geleden bij het afsluiten aan een algeheel onderzoek heeft gehad? Bloed, gewicht, bloeddruk, familiehistorie etc. Niet meer dan logisch lijkt mij. En nu betaal ik dan ook een stuk minder dan bij mijn vorige verzekeraar die dit niet screende. Mijn broer moest er laatst ook een afsluiten en die had een ontzettend hoge bloeddruk, dus zijn premie was vier keer zo hoog als de mijne. Nu is dat onderhand over en heeft hij zich opnieuw laten keuren en zijn premie is omlaag gegaan. Je hoeft de verzekering niet af te sluiten he, het is niet verplicht. En over de privacy, gaat die er niet af op het moment dat je dood bent?