Dag dames, Even een vraagje. Ik ben donderdag 12 weken zwanger. Gisteren kwam een vriendin bij me met een doptone en we hebben geluisterd naar de kleine. Was goed hoorbaar. Nu lees ik echter dat het gevaarlijk kan zijn in de eerste 12 weken. Weet iemand hier meer over?
Ik ben van overtuigd van niet. Ik lees allen op forums dat het schadelijk is. Ooit met iemand gesproken die expert is in geluiden, techniek, etc, en die zei dat het niet schadelijk was. Zeker niet als je het maar even gebruikt.mIk heb het met mijn zoontje gebruikt vanaf 8 weken, bijna elke dag, en hij is super gezond. Ik zou me geen zorgen maken.
Er is nooit bewezen dat het schadelijk is, maar het is ook niet zeker dat het onschadelijk is. Ik heb een Angelsound en mijn vk zei dat het niet aan te raden was om die elke dag te gebruiken. De baby schijnt het wel te merken en het niet enorm prettig te vinden. Ik gebruikte hem max. 1x per week en vanaf dat ik ze voelde (1e bij 15 wk en 2e bij 16 wk) niet meer, omdat ze me toen zelf de bevestiging gaven dat ze er echt waren
Wow vanaf 8 weken al! Dan had je zeker geen placenta voor liggen haha. Hier vanaf 14wkn hoorbaar hartje via Angelsound, niet vaker dan 1x per wk gedaan en korte momenten. Ookal is het geen garantie kan het soms toch wat stress verminderen, het heeft mij erg geholpen totdat ik de baby ging voelen >20wkn.
Volgens mij is het niet schadelijk. Maar het klinkt voor de baby alsof er een trein voorbij raast. Dus je moet je afvragen of je dat je baby vaak wilt aandoen. Er wordt ook geadviseerd om niet te lang te luisteren.
Ik heb het bij ons eerste kindje ook gebruikt , en ik zal het nu over een paar weken weer gebruiken. Niet te vaak, af en toe kort luisteren.
Eens met bovenstaande. Kan geen kwaad maar is niet altijd prettig voor je baby. Sommige kinderen reageren er wel echt op.
Ik gebruik het ook al vanaf 7.6 weken en ook gewoon kort en niet elke dag ofzo. Mijn mening, als het echt zo schadelijk is dan had er allang al iets in de media gestaan of wat dan ook.
Als het niet schadelijk is (officieel bewezen) waarom luisteren veel verloskundigen dan pas vanaf 14 weken?!
Mijn Vk luisterde al met 11 weken. En die 14 weken ik volgens mij omdat het bij iedereen dan hoorbaar moet zijn. Voor die tijd kan het nog voor onnodige spanning zorgen omdat het hartje dan niet altijd te vinden is met de doptone.
Hier een bronnenlijst, is wel Engels Green Evelien Hier een stukje uitleg hoe een Doptone werkt. Ik van van mening dat de voordelen van het gebruik van een Doptone door professionals opweegt tegen de nadelen. De hartslag van de baby moet tenslotte gecontroleerd worden. Maar als je de bronnen leest, dan is mijn mening om her niet onnodig te gebruiken. Een doptone (waarmee je het hartje kunt horen) zendt ultrasoon geluid uit en dat wordt teruggekaatst door het bloed dat door het kindje zijn/haar slagaders stroomt. Vervolgens vangt het apparaat de geluidsgolven weer op en dit signaal wordt door de doptone hoorbaar gemaakt. Het geluid dat je hoort is een versterking van dit signaal. Zo kun je de doorstroming (het slaan) van het hartje horen. Het ultrasone geluidsgebied begint vanaf ongeveer 18 kilohertz en loopt tot 800 megahertz (MHz). Ultrasone trillingen worden meestal opgewekt door omzetting van elektrische- of magnetische energie in mechanische energie. Het luisteren naar harttonen van de baby vóór de 15-16 weken zwangerschap wordt ernstig ontraden! De baby is dan nog volop in ontwikkeling en de geluidsgolven die de doptone uitzendt zijn vele malen hoger dan met een echo, omdat een doptone deze continu uitzendt en een echo met pulsjes werkt. Het luisteren naar het hartje vroeg in de zwangerschap (ook afhankelijk van lengte van het luisteren) zou gehoorschade kunnen opleveren. Mits er uitsluitend op medische indicatie wordt geluisterd en daarbij de richtlijnen worden gevolgd door de verloskundige (niet te lang luisteren) dan zou de doptone in principe niet schadelijk zijn voor de baby. Harttonen luisteren is voor de verloskundige een korte momentopname waarbij zij het hartritme en de regelmatigheid van de hartslag beoordeelt. De baby reageert vaak op de doptone. Ze gaan schoppen, draaien om weg te komen van de doptone, alsof ze het niet prettig vinden. Het advies is daarom om maximaal 1 keer per week te luisteren (vanaf 15 weken dus!) en niet te lang, maximaal een minuut. O
En hoe zit het dan met het maken van een ctg bijvoorbeeld? Bij het voelen van minder leven word je ook minimaal een halfuur aan de ctg gelegd, en daar registreren ze ook de hartslag van de baby. De verloskundige zegt dat dit niet schadelijk is en de baby hier geen last van heeft.
En de site die je geeft stelt o.a. dat het maken van een echo ook schadelijk is. Iets wat volgens mij bewezen niet schadelijk is voor de baby. Ik weet dus niet zo goed wat ik er van moet denken en of ik het moet zien als een echt betrouwbare bron.
Nee hoor is niet schadelijk het is gewoon en versterkte microfoon. En hier alle zwangerschappen gebruikt bij deze ook al vanaf 9 weken. Gebruikte hem toen dagelijks vond het ontspannend om even te horen hoe het kindje leefde daar binnen. Als jet gaat voelen bewegen wordt gebruik al veeel minder, tenminste dat was hier wel zo. En beide kindjes zijn gezond en tevreden ter wereld gekomen en 3e maakt het tot nu toe ook gewoon prima. Dus schadelijk ik zeg nee
Grappig genoeg lag die wel voor, ik had gewoon geluk! Ik heb geen Anglesound, maar een sonoline b. Via Amazon gekocht, zoveel makkelijker in gebruik en waarschijnlijk beter.
Of het schadelijk is weet ik niet, maar het is volgens mij voor het kind wel enorm irritant. Bij mij wordt tijdens de controle altijd flink gericht tegen het ding aangetrapt..
Als ik het zo lees moet ik me zorgen maken :s. Vandaag 2e echo gehad. Viel me wel op dat ze echt supersnel naar de hartslag luisterde. Ze kapte het gelijk af. Nou ik heb het 1 x gedaan en doen het dan ook niet meer.
Een Doptone is geen microfoon maar zend ultrasoon geluid. Natuurlijk komen kinderen gezond ter wereld. Maar het klinkt voor een foetus als een heel hard geluid. Dat lijkt me irritant, je kunt je afvragen waarom je je baby hier onnodig aan wilt blootstellen. Daarom luisteren verloskundigen vaak maar kort.