Ach ja het zal allemaal wel .... mag hopen voor jou dat het allemaal niet nog duurder gaat worden ...
ja, ik wel. waarom zou ik er om liegen?? zou ik mezelf voor lul zetten aangezien een aantal mensen mij hier persoonlijk kennen. als het niet zo is mogen die mensen dat hier best verkondigen hoor
Ja, maar er zit wel wat in. Want wat is noodzaak he... Wat zijn eerste levens behoeftes en zo verder. Welke dingen hebben prioriteit. Kijk, ik geef ook liever al mijn geld uit aan dingen die ik leuk vind hoor. Het liefste hou ik daar ook lekker veel geld voor over. Ik vind gezondheid wel belangrijk, maar ik vind lekker bij de kapper zitten leuker Ik noem maar even iets, voor de ene is dat een auto voor een volgende lekker shoppen. Het gaat er wel om wat belangrijker is. Het is niet leuk als je meer geld kwijt ben aan dingen die moeten. Zorg moet gewoon, dat is belangrijk voor je kwaliteit van leven. Maar je moet daarnaast ook nog leuke dingen kunnen doen. Ook belangrijk voor je kwaliteit van leven. Alleen de ene heeft het nodig om dat leuks in een ver land te beleven, terwijl de ander het al heerlijk vind om een eind te gaan wandelen (en dat is gratig).
Jij verwoord precies wat ik bedoel ik vind een macbook kopen, uggs kopen, en een plasma tv kopen OOK leuker als mijn geld uitgeven aan de zorgverzekering maar als ik vervolgens mijn geld aan een macbook, uggs, een plasma tv uitgeef en ik dan KLAAG over dat als het zo door gaat ik op droog brood moet gaan leven, dan zit er iets heeeeel goed mis! want als je wel geld hebt om luxe spullen te kunnen kopen van enkele duizenden euro's, dan kun je ook zorgen voor een keer een zak chips bij de boodschappen en de zorgpremie ( in mijn ogen) tuurlijk is het leuker om het geld uit te geven aan leuke dingen, maar het gaat er niet om wat leuk is, maar wat belangrijker is. en een zorgpremie is in mijn ogen nog altijd belangrijker dan een macbook of een paar uggs ik ga echt die dingen niet kopen en dan klagen dat alles zo duur word en ik nog maar een paar tientjes per maand over hou om van te leven, want dat is dan eigen schuld dikke bult, dan moet je je geld maar beter besteden aan noodzakelijke dingen
Het gaat er niet om dat zoiets niet mag he. En of dat nou in dit geval Devil is of in een ander geval iemand anders. We beseffen in dit land echt niet meer hoeveel geluk we eigenlijk wel hebben hoor. We zijn gewend dat we heel veel dingen aangeleverd krijgen. Maar als het geld er niet meer is, dan zal het wel anders moeten. Als ze niet ingrijpen, zit je straks wel echt met een systeem zoals in Amerika. Daar wordt je echt niet vrolijk van. Dan is zorg alleen nog voor rijke mensen weggelegd. Als je heel basic kijkt he, wat heeft een mens nou eigenlijk écht nodig behalve, eten, drinken, schone kleren (niet perse mooie kleren en een uitgebreide kledingkast) en een warm droog huis wat veilig is? Gezelligheid en lol kun je samen maken, een spelletje kopen om samen te spelen is het geld niet. Alleen vinden wij dat allemaal al lang niet genoeg meer... We willen een xbox een LCD tv, een pc, een auto (sowieso een luxe product), mooie kleren, een x aantal paar schoenen om af te wisselen, leuke frutsels, op vakantie, naar een pretpark... Heel leuk allemaal, maar het zijn extra dingen, die moeten kunnen, nadat je alles hebt gereserveerd voor je levensonderhoud. Want zorg zoals in dit land, is eigenlijk ook al een luxe. Het zal heus nog veel beter kunnen, maar slecht is het nog lang niet.
Ja, ik ben het wel met je eens. Maar evengoed vind ik het wel dikke shit dat het allemaal zo omhoog gaat hoor. Ik werk 16 uur in de week, ben daardoor 4 dagen van huis, want het zijn allemaal halve diensten. Ik vind de kinderopvang best pittig in de bedragen. Ik weet nog niet helemaal wat het gaat doen, maar zoals het er naar uit ziet gaan die toeslagen naar beneden. Zorg gaat om hoog betreft de kosten. Ik hoorde van mijn werkgever dat er vanaf januari meer premies van mijn bruto loon af gaan, ook vast gesteld door de overheid. Ik ben benieuwd wat ik straks vrij te besteden over ga houden. Het kan wel nodig zijn, dat snap ik en ik snap ook dat ik eigenlijk helemaal geen 5 broeken nodig heb in mijn kast. Maar toch...
tuurlijk is het zuur dat het duurder word, voor zowel rijk als arm is het zuur, van dat geld wat je nu meer gaat betalen zou je anders ook leuke dingen kunnen doen ik vind alleen dat er zoveel mensen zijn die verkondigen het allemaal bijna niet meer te kunnen betalen en als het zo door gaat op droog brood moeten leven, maar wel hobby's hebben van duizenden euro's per jaar, of elke jaar 1 of 2 keer op vakantie gaan, dan moet je ook niet klagen dat je het niet KAN betalen van mij mogen mensen best zeggen dat het allemaal duur word hoor, dat vind ik zelf ook, ik klaag alleen niet dat ik het niet kan betalen mensen die ECHT de dubbeltjes omdraaien en karig leven zonder luxe, dat die mensen klagen dat vind ik geheel terecht! maar als je je geld versnotterd aan onzin dan moet je niet klagen vind ik, maar je prioriteiten verleggen en in NL zijn we idd TE verwend geweest qua zorg. in nederland klagen we al als we een uurtje op de HAP moeten wachten. je moet blij zijn dat je in dit land zo goed geholpen word! mensen willen het liefste voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en het liefst voor 50 euro per maand een VIP behandeling krijgen in het zkh ik ben 26 jaar, en ik betaal in 50 jaar tijd 70.000 euro aan zorgpremie, en dat heb ik er nu al op mijn 26e uit. de zorgverzekering heeft zelfs verlies op mij als klant. Mijn zoontje is nu 2 jaar en heeft het er ook al uitgehaald hoor. alleen zijn speciaal kdv is al rond de 3000 euro per maand voor 3 dagen, dat is op jaarbasis ook al 3000x12 maanden = 36.000 euro voor 1 jaar. kortom, ik ben blij dat het zo geregeld is en ik maar 110 euro hoeft te betalen per maand, en mijn zoontje alle zorg gratis en voor niks krijgt, als ik het zelf zou moeten betalen zou ik nu onder een brug slapen op een bankje
hier ben ik het ook mee eens trouwens ook met Daantje maar die zegt het alleen wat anders nu is het in het geval van Daantje natuurlijk wel zo dat zij echt haar zorgverzekering nodig heeft voor haar en haar gezin en dat er ook heel veel mensen zijn die eigenlijk nooit bij een huisarts komen, geen chronische ziekte hebben en geen chronische medicatie en als ze dan eens iets nodig hebben het ook nog zelf moeten betalen! ik snap die frustratie heel goed had ik zelf ook wel een beetje last van. maar nadat ik dit jaar 2 keer in het ziekenhuis heb gelegen (hiervoor nog nooit opgenomen geweest en kom eigenlijk ook nooit bij een ha) en je word daar goed verzorgd en je knapt er weer van op dan besef je wel wat belangrijk het is om goede zorg in Nederland te hebben, ook heb je het zelf op dit moment niet nodig. ook als ik zie hoe zo'n goede begeleiding ik krijg van mijn gyn. bij deze zwangerschap ben ik dankbaar dat ik in Nederland woon. het is gewoon heel wat jaren veel te gek gegaan, vergoedingen werden door sommige mensen veel te veel uitgebuit (zoals taxivergoedingen etc) en daar moeten wij nu voor boeten.
en op den duur hebben we allemaal de zorgpremie er wel uit hoor. 1 op de 10 vrouwen in NL en dus ook in dit topic krijgen sowieso een keer borstkanker in hun leven,en die behandeling kost al meer als wat je in je hele leven aan premie betaald ( ja, ik val in herhaling ) en wat dacht je ervan als je dadelijk gaat dementeren? of in een verzorgingstehuis terecht komt? nu op de 20e of 30e kun je misschien de zorg (nog) niet hard nodig hebben, maar er komt voor iedereen een tijd dat je het wel nodig gaat hebben, al is het maar door ouderdom, hart en vaatziektes,kanker,etc. het ziekenfonds draait dan zelfs verlies op jou. vandaar dat ook iedereen die basisverzekering moet betalen in NL. als alleen de ''chronisch zieken en gehandicapten'' de premie zouden betalen en de gezonde mensen niets hoeven te betalen, dan zouden de zorgverzekeringen allang failliet zijn de mensen die geen zorg hebben compenseren zo de kosten voor de mensen die chronisch ziek zijn en gehandicapt zijn en misschien wel het dubbele kosten
ik kan morgen ook dood neervallen, dan krijg ik het er niet meer uit flauwe reactie maar de meeste mensen leven in het hier en nu en is de toekomst ver van hun bed show en denken niet zo. al ben ik het wel met je eens hoor, alleen al het idee dat als je wat overkomt je hier goed wordt behandeld is voor mij al een hele geruststellende gedachte. maar als ik dan weer lees in de krant dat weer een ziekenhuisdirecteur of verzorgingshuis directeur de boel heeft lopen flessen en er ook nog met een flinke oprotpremie wordt uitgezet dan erger ik mij ook wel groen en geel.
Idd ! En zo ben ik dus ook, ik leef in het hier en nu, ik heb inmiddels al veel ste vaak in mijn directe omgeving mee gemaakt dat het heel leuk is om plannen te maken voor de toekomst en je druk te maken over van alles en nog wat maar het leven kan in een vingerknip voorbij zijn .. Wat als er geen morgen meer is ? dan hheb jij je al die tijd druk zitten maken over het wat als ik borstkanker krijg, wat als ik failliet gaat en dan ben je er nog niets mee opgeschoten. Ik ga mijn energie daar niet insteken. Leef van dag tot dag ...
Wat een zinvolle discussie is dit toch Maar ben het helemaal met je eens Darla En Devil. Niet dat het uitmaakt. Het wordt gewoon ingehouden op mijn salaris, of ik het daar nu mee eens ben of niet.
Oh, en volgens mij trekt niemand hier het nut van een verzekering in twijfel. Het ging om de premieverhoging en de enorme bedragen die als 'eigen risico' gelden. Maar ik geloof niet dat dat bij iedereen landt.
Idd ... Hoop dat we nu ook weer gewoon ON topic kunnen gaan en niet door hoeven te zeiken over dat we zo blij moeten zijn in nederland, ik heb het topic geopend omdat IK vind dat het eigen risico absurd hoog is en dat ik me daar aan erger.
Ja, maar ik vind het aan de andere kant ook weer absurd dat dingen die zo nodig zijn zoals deze speciale zorg, zulke hoge bedragen rekenen. Ook dat loopt in mijn ogen wel de klauwen uit. Het is een vicieuze cirkel. We willen ieder jaar meer verdienen, om dat te kunnen bekostigen, gaan ieder jaar de kosten van alles ook weer omhoog. Zo zit de economie in elkaar. En wat betreft die zorg, dat vind ik al jaren. Als ik bij mensen kom, dan loop ik mijn benen uit mijn lijf voor ze. Alles wat ze nodig hebben, wil ik wel voor ze doen (meen ik oprecht). Maar hoeveel mensen gaan met hun armen letterlijk wijd staan en zeggen 'doet u het maar zuster' terwijl ze het echt makkelijk zelf kunnen! Want 2 tellen later trekken ze zelf met één been hoog hun sok aan om vervolgens naar buiten te hoppen. Kijk, weet je, ik vind het niet erg om mensen te verwennen hoor, zelfs dat wil ik wel doen. Maar wat mij opvalt is dat het soms zo uitgespeeld wordt om het maar gedaan te krijgen. Mensen gaan waanzinnig op hun rechten staan. Ik ben wel eens benieuwd wat het nou eigenlijk kost dat ik als verzorgende IG 16 km naar ze toe rij, 30 min geïndiceerd hebben gekregen, terwijl ze het met gemak zelf kunnen en je eigenlijk het af zou kunnen met 10 min controle. Want dat kan ik me dan nog wel voorstellen, dat je zegt van 'kijk wel even of het goed gaat en of er iets nodig is'. We moeten de zelfredzaamheid stimuleren van mensen, maar er zijn mensen die het voor elkaar krijgen dat iedereen ze naar hun wenken bediend. Ik maak soms mee hoe boos mensen worden dat jij het niet voor ze doet. Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat iemand die letterlijk nog op bed kon springen, zich compleet liet insmeren met een vaselinecreme en zn niksie. Die man moest je insmeren, hij had dat via de rechter afgedwongen die tijd, terwijl ook in dit geval, hij echt nog spring gezond was om dat zelf te kunnen. Ik heb het er dan niet over dat hij ook wel een ziekte had die aandacht verdiende. Maar niet iedereen met diabetes is meteen invalide om maar iets te noemen. Dat was deze man nog láng niet! Volgens mij is dit nog maar een tipje van de sluier. Ik denk wel dat het goed is dat we ook gaan zien wat voor een rekeningen ziekenhuizen opsturen naar een verzekeraar. Was laatst toch al aan het licht gekomen dat ze perongeluk te veel kosten in rekening hadden gebracht? Als je zelf toch niet kan controleren of het wel terecht is en er wordt maar gewoon vergoed, dan is dat in mijn ogen geld naar de sloot brengen.