(pas) in de medische molen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Silver, Sep 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Silver

Silver Actief lid

Oct 9, 2007
    156
    0
    0
    Hallo,

Na lang twijfelen dacht ik laat ik een algemeen topic openen over de medische molen, ik zit er nog niet zo lang in. Graag deel ik alle beslommeringen, hoop en verdriet met jullie. Bij ons zijn er al wel de nodige traantjes gelaten (althans bij mij :D )

Ik ben sinds een half jaar samen met mijn man daadwerkelijk in de medische malle molen beland.
    Ik zal beginnen bij het begin.
    In april 2007 kreeg ik de uitslag van mijn uitstrijkje(bevolkings ond.) Niet goed, het was pap 4 / CIN 3, wat inhoud ernstig afwijkende cellen. Dit is met succes weggehaald en in april 2008 was het bij de 2e controle pap 1.
    Jippie denk je dan, eindelijk van al het gedoe af, maar niets is minder waar. Inmiddels waren we een half jaar al aan het klussen voor een beeb!

Ik vertelde tijdens een bezoek bij de gyn. dat ik steeds meer pijn had tijdens menstruaties en ook daarbuiten. Hierop is bloedonderzoek gedaan en wat bleek mijn c125 waarde was verhoogd (80). Dit zou inhouden endometriose! Met echo's werd gelukkig niets bijzonders gezien. De gyn. zei, ga maar lekker op vakantie en na de zomer was ik weer welkom. Zo gezegd zo gedaan, nog steeds pijnklachten en niet zwanger.

Toch maar een laparoscopie en een HSG tegelijk en zaadonderzoek bij manlief. Dit alles is afgelopen maand gebeurd. Bij mij is minimale endo geconstateerd wat is gecoaguleerd(weggeschroeid), eileiders zijn goed toegankelijk en ik heb gelukkig een goede eisprong. Nu het weggehaald is moet er bij mij uit nu een grotere vruchtbaarheid zijn. En....ik hoop maar dat de endo niet (zo snel)terugkomt.

Maar dan........het zaad van manlief is niet erg best. 17 miljoen en beweegelijkheid en vormafwijkingen liggen net onder de grens. Dus...... ook van zijn kant een verminderde vruchtbaarheid.
    Afspraak met gyn. is nu; 3 maanden aanzien en dan zo nodig zaadonderzoek herhalen en het woord iui is ook al gevallen!

Al met al kan het een hele klus worden voor ons om zwanger te worden, maar voor hetzelfde geld ben ik nu binnen 3 mnd wel zwanger. Er is maar 1 goed zaadcel nodig tenslotte!

Weet iemand van jullie toevallig wanneer zaad slecht of matig genoemd wordt en of endo snel kan terugkomen?

Ik wens iedereen in de molen een beeb toe en degene die zwanger zijn een fijne zwangerschap, wat lijkt me dat toch mooi om mee te maken!

lieve groetjes Silver

2. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    hallo silver, wat vervelend allemaal.

ze hanteren de norm voor normale gemiddelde zaadkwaliteit op 20 miljoen per mililiter waarvan minimaal 50 % voldoende beweeglijk.
    het moet minimaal 2 ml per ejaculaat zijn, normale vormen moet meer dan 30% zijn en de ph tussen 7.2 en 7.8

als flink googled dan kom je dit ook tegen. maar..... de uitslagen kunnen per keer erg verschillen, dus het kan best zijn dat het volgende onderzoek beter is..

ik wil je heel veel succes wensen!

gr jose

3. Silver

Silver Actief lid

Oct 9, 2007
    156
    0
    0
    hoi Jose,

bedankt voor je reaktie.
    Ik heb idd al gegoogeld, maar de verminderde vruchtbaarheid in % kan ik eigenlijk niet vinden. En we waren zo overdonderd dat het niet goed was dat ik de exacte cijfers niet helemaal weet w.b. bewegelijkheid en vorm.

Zit jij al lang in de molen?
    Ik zie dat je clomid gebruikt?!

4. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    hoi silver,

nou dat overdonderende gevoel ken ik maar al te goed.....
    ik heb geen eisprong van mezelf en moest dus na wat kleine onderzoekjes aan de hormonen maar voordat ze dat wilde voorschrijven eerst zaadonderzoek doen...

uitslag 13 miljoen. 95% dood en 5% bijna dood...... ik was ook totaal overdonderd.... ze begon over mischien iui en anders ivf.... ze was heel vaag over de aantallen en die heb ik dan ook later pas gevraagd...

gelukkig bleek de slechte uitslag te komen doordat mijn man aan een hernia was geopereerd en aan de morfeine en narcose had gelegen en daarna ook nog met een niersteenaanval 5 dagen morfeine heeft gehad...
    dat was genoeg om de zaadproductie stil te leggen en wat er wel al was dood te maken.... het kan dus erg wisselen...

ook is hij gestopt met roken en drinken... dit schijnt ook nogal uit te maken.

hierna waren de uitslagen 23 miljoen waarvan 50% prima beweeglijk, dus ja toen mocht ik met hormonen starten.. ben nu in de 5e ronde aanbeland en het duurd mij allemaal veel te lang. ik ben nu ruim 20 maanden bezig maar dat komt omdat ik zelf eerst 8 maanden heb gewacht voordat ik naar de dokter ging, hierna duurde alle uitslagen lang en met 2 keer zaadonderzoek ben je zo 6 maanden verder...

ik vond jouw uitslagen niet eens zo vreselijk hoor... volgens mij moet iui gewoon kunnen? ze gaan zeker een 2e zaadonderzoek doen over een week of 12 of niet?

groetjes jose

5. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Hoi Silver,

Ik snap dat de uitslagen schokkend waren meid, sterkte. Als ik het zo lees vind ik de uitslag van je man zijn zwemmers niet super slecht maar dat komt omdat mijn mannetje twee keer getest is en er een keer 8,5 mln en 9,4 mln uitkwam waarvan een deel verminderd beweeglijk en niet goed gevormd. Wij mogen binnenkort met IUI beginnen. Dus daar zouden jullie zeker voor in aanmerking kunnen komen.

Maar zover zijn jullie gelukkig nog niet. Wie weet dat je de komende drie maanden zwanger raakt. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dat zou horen. Heel veel sterkte en succes meid.

Liefs Zora

6. Silver

Silver Actief lid

Oct 9, 2007
    156
    0
    0
    @jose wat vervelend dat het zo lang duurde voordat alle onderzoeken gedaan waren, nog goed dat jij zelf niet nog langer hebt gewacht om naar de arts te gaan. Wel opbeurend om te lezen dat het zaad zo kan verbeteren, zoals bij jullie. Manlief van mij rookt een paar sigaren per week maar gaat daar nu mee stoppen en alcohol gebruikte hij praktisch alleen in het weekend, maar ook daar wil hij mee minderen.
    Ik heb voor hem foliumzuur en zink/selenium tabletten gekocht, dat is toch ook goed voor het zaad van de man? :oops:
    Ze gaan het zaadonderzoek herhalen in december!
    Heb jij nu wel een goede eisprong?

@ zora pffff, fijn om te lezen dat iui dan zeker voor ons mogelijk is.
    Moet jij daarvoor ook hormonen gebruiken voor iui? Of doe je het in je eigen cyclus? vlgs mij had onze gyn. het over om het, als het zover moet komen het in eigen cyclus te doen omdat mijn eisprong goed is en het met hormonen ook zo kan zijn dat mijn endo weer aangewakkerd word.
    Wanneer krijgen jullie iui?

liefs Sil

7. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    he silver... ja ik heb nu wel een goede eisprong... zoals je aan m,n onderschrift kan zien schommeld mijn cyclus tussen de 29 en 33 dagen, wat ik best netjes vind want ik had geen cyclus.......

ja nu moet je zo lang wachten op die rotuitslagen..... maar het is wel zo dat aantallen enorm kunnen verschillen..
    ik heb laatst een medisch artikel gelezen waarin een man 12 maanden lang maandelijks zijn zaad had laten onderzoeken en dat varieeerde van 60 miljoen ( zeer uitstekend ) tot net iets meer dan 2 miljoen goede cellen net goed genoeg voor ivf... dat vond ik heel interessant om te lezen... en er zijn waarschijnlijk heel erg veel mannen met slecht zaad die het niet eens weten omdat het nooit is onderzocht..

ik hoop dat je goede uitslagen krijgt meid.... iui in eigen cyclus klinkt goed..

gr jose

8. Zoe1976

Zoe1976 Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    1,059
    0
    0
    commercieel medewerkster
    Hai Silver,
    Ook wij lopen net op het ziekenhuis (begin augustus). Door de vakantie periode kregen wij pas half september alle uitslagen en daaruit bleek ook dat mijn man wel voldoende zaad heeft (op het randje van goed) maar de bewegelijkheid was niet goed. Heel dom, maar ik heb helemaal geen cijfers gevraagd
    Op zich was ik niet echt geschokt en was ik ergens wel blij dat er iig levende zaadjes zijn gevonden. Nu moet hij dus eind oktober nog een test doen.

Dat wachten vind ik echt killing. Gelukkig is het morgen eindelijk oktober en kunnen we eindelijk gaan aftellen. Het was me al vaak gezegt, maar je moet hier zoveel geduld voor hebben...

Mijn man is nu onder behandeling voor accupunctuur en morabioresonantie. Wat het allemaal inhoud weet ik niet, hij heeft iig een hele lading aan pillen en druppels (allemaal vitaminen enz) om het zaad sneller te maken. Ik ben nogal sceptisch in die dingen, maar in dit geval vind ik het wel prima. Baadt het niet dan Schaadt het niet, toch?

9. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Hoi Silver,

Ik heb PCO wat betekent dat ik onregelmatige cyclussen heb (zie onderschrift) dus waarschijnlijk ga ik clomid slikken. Wij moeten morgen naar mijn arts en horen dan hoe we nu verder gaan en wanneer we kunnen starten. Ik hoop al meteen de volgende cyclus, maar dat hangt van het ziekenhuis af.

Liefs Zora

10. Silver

Silver Actief lid

Oct 9, 2007
    156
    0
    0
    @Jose dan heb je nu wel een mooie cyclus, ik heb ongeveer ook zo'n cyclus alleen dan vanuit mezelf. Daar is wel aardig op te klussen vind ik zelf :) Dat van het maandelijks zaad controleren van die ene man is ook wel weer geruststellend moet ik zeggen, als dat zo kan verschillen dan kan het de volgende keer veel beter zijn...maar natuurlijk ook slechter :( Maar laten we positief blijven.

@ Hey zoe; ook verminderd zaad bij jullie, echt balen meid.
    ik hoop voor jullie dat het 2e zaadonderzoek beter zal zijn. Geduld, ja dat zeggen ze he, maar dat is makkelijk kletsen voor mensen die hup in 1 x zwanger zijn of zelf ongepland. Als je eenmaal besloten hebt of in mijn geval groen licht hebt gekregen omdat uitstrijkjes eindelijk goed zijn, dan kan het je niet snel genoeg gaan. Het klinkt misschien een beetje egoistisch maar ik kan het niet helpen. Wat is morabioresonantie? Bij ons ben ik degene die zegt; neem die vitamines maar dat is goed en mijn man heeft zoiets van, ach wat kan dat nou helpen. Ik zeg dan altijd maar baat het niet dan schaad het niet!

@Zora; spannend hoor, morgen naar het zkh ik hoop voor je dat jullie snel mogen starten! Bij ons in de buurt hebben ze sinds een tijdje een fertiliteitscentrum, dus dat vind ik wel een prettige gedachte!

lfs Silver

Share This Page