Verzekering weigert vergoeding 2e poging

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vera0502, 23 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vera0502

    Vera0502 Nieuw lid

    23 apr 2024
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieiw op dit forum maar hoop op hulp vanuit jullie.
    Na een 1e poging (ICSI) in het UZ Gent zonder positief resultaat, zien de artsen in Gent nog mogelijkheden met andere medicijnen en een ander schema.
    Omdat ik tijdens de eerste poging maar 2 eicellen als opbrengst had, heeft mijn zorgverzekering besloten dat een volgende poging onvoldoende kans van slagen zou hebben. Daarom hebben zij medegedeeld een 2e poging niet te gaan vergoeden.

    Op hele oude fora lees ik veel terug van mensen die bij een eerste poging maar weinig opbrengst hadden maar wel verder zijn gegaan.
    Graag hoor ik wie ook een lage opbrengst had maar toch een 2e poging vergoed kreeg.

    Dankjewel alvast!
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.800
    2.725
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat je weinig hebt aan "bij mij wel" als ik eerlijk ben. Dat verandert niets aan jouw situatie helaas. Is het zo dat ze Gent niet vergoeden of helemaal geen tweede poging? In het eerste geval zou je nog een NL zkh kunnen proberen. In het tweede geval.. ik dacht eigenlijk dat 3 pogingen sowieso basisvergoeding is die ze niet mogen weigeren.. maar dan mss toch een zelfbetaalde poging?
     
  3. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.566
    7.562
    113
    Huh? Lijkt mij dat dit te maken heeft met het feit dat je in het buitenland zit? In Nederland moet je toch gewoon 3 pogingen vergoed krijgen? Nog nooit van gehoord in ieder geval dat ze het weigeren. Hopelijk heb je snel antwoord, dit is wel een shitty situatie!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.917
    3.003
    113
    Vrouw
    #4 Liliane92, 23 apr 2024
    Laatst bewerkt: 23 apr 2024
    Bijzonder en wat ontzettend naar! Hoe weet jouw zorgverzekeraar überhaupt dat je maar twee eicellen had? Volgens mij mogen zij enkel weigeren als de arts geen toegevoegde waarde ziet in een volgende behandeling, maar dan moet de arts dit laten weten aan de verzekeraar. Dat is in ieder geval in Nederland zo. Ik zou dus zeker ook je arts hierin meenemen en vragen of ze contact op willen nemen met de verzekeraar.

    Ik zou ook zeker even je rechtsbijstand raadplegen als je daar een verzekering hebt.
    Hier staat ook veel info: https://www.freya.nl/kinderwens/praktische-zaken/vergoeding-van-vruchtbaarheidsbehandelingen/ (is wel nederland)

    Sterkte!
     
  5. Vera0502

    Vera0502 Nieuw lid

    23 apr 2024
    4
    0
    1
    Vrouw
    Helaas mogen ze die 3 pogingen dus wel weigeren wanneer zij de behandeling niet meer als 'doelmatig' zien. De arts daarentegen ziet nog genoeg mogelijkheden.. dat maakt het zo frustrerend. Ik heb juist wel wat aan de reacties 'bij mij wel'. Daarmee hoop ik de verzekering te kunnen overtuigen dat er meer mensen zijn met een lage opbrengst die een volgende poging wel vergoed hebben gekregen..
     
  6. Vera0502

    Vera0502 Nieuw lid

    23 apr 2024
    4
    0
    1
    Vrouw
    Dank voor je reactie. De arts heeft inmiddels al 2 onderbouwingen gestuurd naar de verzekering om hen ervan te overtuigen dat zij nog wel kansen ziet. De zorgverzekeraar mag tussentijds resultaten opvragen en zodoende zijn zij op de hoogte gebracht van de opbrengst van die 2 eicellen. Helaas is er iemand bij de verzekering op de stoel van de arts gaan zitten en heeft voor ons besloten dat een volgende behandeling niet meer 'doelmatig' zou zijn en daarom geen vergoeding uitkeren.
     
  7. Vera0502

    Vera0502 Nieuw lid

    23 apr 2024
    4
    0
    1
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Helaas.. dit heeft niets te maken met een buitenlands ziekenhuis. Ook wanneer ik een 2e poging in Nederland zou willen doen, gaat de verzekering dit niet meer vergoeden. Mijn arts snapt niets van deze reactie van de verzekering, maar blijkbaar kunnen zij bepalen over ons lot.
     
  8. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.601
    1.097
    113
    Ik denk toch dat hier miscommunicatie is.. een arts kan een volgende poging niet zinvol vinden, maar een verzekering moet toch 3 pogingen vanuit de basisverzekering vergoeden? Wel in Nl, soms ook wel toestemming vooraf vragen want moet vallen onder gecontacteerde zorg en onder 43. En je betaald jr eigen risico natuurlijk.

    Voor buitenland is vaak vooraf toestemming nodig..dus dat ze dat niet willen is vreselijk zuur daar niet van.. maar ik denk dat ze daar wel over mogen beslissen.

    Ik zou nog eens bellen..of anders via hier gaan vragen etc:

    https://www.freya.nl/contact/verzekeringsvragen/

    https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/klachten-en-geschillen-over-vergoeding-zvw

    En anders overstappen en opnieuw proberen mja tis nog lang geen 1 januari..
     
  9. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    3.002
    3.076
    113
    Vrouw
    Wat rot en gek ook. IVF valt onder het basispakket. Bij welke zorgverzekeraar ben je verzekerd?
     

Deel Deze Pagina