"Handje-schud-kwestie"

Discussion in 'De lounge' started by juut26, Mar 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Is 't normaal dat de ene oma de andere oma feliciteert op verjaardag van kleinkindje?

1. Ja, ik vind van wel, is wel zo netjes!

2. Nee, dat gebeurt bij ons niet, alleen degene die jarig is wordt gefeliciteerd

3. Anders, ik vind ...

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. juut26

juut26 Fanatiek lid

Apr 28, 2007
    4,862
    0
    0
    Roosendaal
    Even een korte uitleg...
    Mijn familie en de familie van mijn man zijn erg verschillend..
    Mochten we nog in de tjid van de Indianen leven, zou je kunnen zeggen dat het twee totaal verschillende stammen zijn ;)
    Heb vaak interessante gesprekken hierover..en nu waren we eens benieuwd naar het volgende..Aangezien hier op het forum allerlei mensen komen overal vandaag, besloot ik een kleine poll te plaatsen..

In mijn familie is het namelijk heel gewoon om elkaar te groeten, aan te kijken, 's te vragen hoe het gaat enzenz.
    Mijn schoonfamilie (hele lieve mensen ook hoor!) die zijn zo totaal niet..
    Nou werd gisteren mijn dochter twee jaar, en mijn moeder was er al, toen kwam mijn schoonmoeder binnen. Die ging zitten naast mijn moeder en zei verder niets. Dit vond mijn moeder wel een beetje gek, en dus zei zij het maar.
    Ik ben inmiddels 12 jaar samen met mijn man hoor, maar onze ouders zien elkaar verder nooit..
    Ik ben erg benieuwd of het bij jullie normaal is dat de ene oma even tegen de andere zegt: Proficiat met je kleindochter!
    (en oja toevoeging van mijn man of je in je evt reacte ook erbij zou willen zetten uit welke provincie je komt) (als dat niet in je profiel staat)

Even voor de duidelijkheid: ik laat iedereen in zn waarde, en veroordeel mn schoonmoeder niet omdat ze geen handje geeft, wil er ook geen grote kwestie van maken, maar ben gewoon nieuwsgierig naar jullie reacties. Alvast bedankt meiden!

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Ik vind het niet meer dan normaal om als jij later binnen komt te feliciteren. Als het al vrij druk is op een verjaardag feliciteer ik alleen de familie.

3. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik vind het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld dat je dat doet en vind het raar dat je schoonmoeder dat niet zo doet.

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik vind dit persoonlijk niet nodig.
    Bij ons word ook altijd de halve familie gefeliciteerd en eigelijk slaat dat nergens op want die zijn niet jarig...dus nee vind het niet nodig

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Hier feliciteren ze elkaar wel, gewoon even een praatje. Familie komt uit de buurt van Rotterdam en Zaandam, oorspronkelijk. Wonen nu allemaal in Zuid Holland behalve wij. Je geeft gewoon ff iedereen een handje als je binnenkomt. Informeert eens naar hoe het met iemand is...

Maar ik wil ook echt geen lullige dingen zeggen hoor. Ik heb een allerliefste collega, die komt uit Sint Willebrord en alle familie komt ook uit de buurt daar. En als ik hoor hoe het daar op feestjes gaat en wat mensen normaal en juist niet normaal vinden, sta ik soms echt zo te kijken :confused: En zij idem van mij. Zij zouden echt vreemd staan kijken, eerst bij 50 man visite een handje geven. Daarentegen als zij binnen zouden komen bij ons zouden neerploffen zouden wij weer vreemd kijken. Neee niet dat mensen uit die buurt geen handjes kunnen geven (mochten er misverstanden ontstaan) het zijn gewoon twee werelden.... Soms.

Collega & ik mogen elkaar erg graag gelukkig en krijg wat meer begrip voor hoe zij de dingen doen, en wij. En andersom ook.

Maar hoe klein NL ook is, dat soort dingen daarin zit blijkbaar een wereld van verschil... :D

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik vind dit een beetje gek... Dus de ene oma moet de andere feliciteren omdat het kleinkind jarig is?!
    Dan moeten de nonkels en tantes elkaar ook feliciteren? En de neefjes en nichtjes? Enz...

7. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Hier wel hoor, maar ik heb een kleine familie ;) , met verjaardag van Kylian en sinterklaas hebben de oma's hier ook buiten ons om contact om zo te zorgen dat ze niet hetzelfde geven of hun krachten te bundelen zodat ze samen een duurder cadeau geven.

Wat betreft de rest van de familie (ooms en tantes enz) bij ons is het gewoon zo dat als het erg druk is op een verjaardag dat we gewoon in het algemeen even de kring rondkijken een een algemen felicitatie de lucht in zenden :)

Oja en wij wonen in overijssel (twente).

Groetje sAntia

8. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    ik vind het wel netjes maar niet persee nodig.. ik zelf heb dan ook een hekel om een volle kamer binnen te lopen want dan voel ik me best onzeker.. dus feliciteer ik vaak alleen de jarige en der man/vriend of andersom...

9. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    bij ons wordt iedereen bijna gefeliciteerd.
    We feliciteren hier elkaar altijd. Dus als ik jarig ben bv dan feliciteerd mijn schoonmoeder mijn moeder met mij zeg maar.

En idd ook bij kleinkinderen worden allebei oma´s door elkaar gefeliciteerd. Das bij ons echt normaal.

We wonen in Limburg, maar ik kom uit brabant en daar doen ze het ook.

10. Hier (Zuid-Holland) feliciteren ook beide opa's en oma's elkaar. Ze zien elkaar ook alleen op onze verjaardagen.

11. juut26

juut26 Fanatiek lid

Apr 28, 2007
    4,862
    0
    0
    Roosendaal
    Mooi gezegd Valhalla! Dat is iets wat ik ook steeds probeer, gewoon wel je soms verbazen, maar verder niet..Lukt niet altijd, maar we doen ons best! En dat begrip dat dan groeit soms kan ook een heel mooi iets zijn!

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe al meiden! :)

12. Marian

Marian Fanatiek lid

Feb 27, 2006
    3,648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Hier geven mijn ouders en mijn man zijn moeder elkaar ook wel netjes een handje als er iemand jarig is. Ze zijn ook totaal verschillend en zullen nooit de beste vriendjes worden, maar het is en blijft in mijn ogen (en in de ogen van de wederzijdse oma's en opa gelukkig ook!) wel zo netjes om elkaar een handje te geven.

13. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Wij hebben een hele grote familie en hier is het gebruikelijk, dat je op verjaardagen iedereen langs gaat om een hand te geven. We feliciteren inderdaad dan ook iedereen.
    Zelf vind ik het af en toe ook niet nodig (ze verwachten dat wanneer je weg gaat ook nog ff een rondje doet :rolleyes: ). Wij komen allemaal uit Gelderland.
    :) Vaak zorgen we dat we ook vroeg zijn, hoeven we niet iedereen langs, want dan komt iedereen die binnen komt bij je langs ;).

14. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

May 28, 2007
    1,189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Godzijdank doen ze daar niet aan hier in Zweden. Diegene die jarig is wordt gefeliciteerd, niet de halve familie ook nog eens. Vind het persoonlijk ook onzin om mijn broer te feliciteren met zijn neefje als mijn zoontje jarig is ;) Krijg nog koud zweet als ik denk aan die verjaardagen waar dan een man of 50 familie binnen zit en probeer dan maar eens uit te zoeken wie de vader, moeder, broer, zus etc zijn. Uiteindelijk geef je iedereen wel een handje en iedereen die later binnenkomt geeft jouw weer een handje (gefeliciteerd met je...uh....?) Ik vind dat Nederlanders daar echt in doorschieten.

Maar even groeten en gedag zeggen vind ik een andere zaak. Ik vind dat je schoonma best even gedag had mogen zeggen, zo van: hoi, hey, hoe is het. Inderdaad binnen komen en helemaal niets zeggen vind ik ook niet netjes. Zeker als het zo'n directe familie is en je elkaar weinig ziet.

15. shalini

shalini Actief lid

Jul 21, 2007
    289
    0
    0
    hier feliciteren we elkaar allemaal hoor. inclusief de 3 zoenen.

16. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Er wordt hier vaak wel bij iedereen handen geschut, maar dat is meer van; Hallo en hoe gaat het..., er wordt dan 'ook gefeliciteerd' bij gezegd.
    Trouwens, oom en tantes doen het weer niet.

En van mij hoeft dat echt niet...
    Ik ben wel eens blij dat ik er als één van eerste ben, zodat degene die later komt de hele groep af moet... en ik al lekker zit. 8)

17. hey Juut

hier feliciteren de oma,s en de opa,s elkaar dan gewoon!

maar t is wel ieder voor zich!

groetjes krullie

18. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

Apr 2, 2006
    3,019
    0
    0
    Bij ons gebeurt het ook niet. Terwijl mijn oma dat weer wel doet. Mij persoonlijk maakt het niks uit. Wij als ouders worden wel gefeliciteerd, maar de oma's en opa's onderling niet. Dit was wel zo bij de doop, maar ik denk dat dit wat anders is.

19. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Hier is het heel normaal om elkaar te feliciteren. Als de hele kamer al vol zit dan feliciteren we diegene die jarig is en partner en gaan zitten met "ook allemaal gefeliciteerd" en dus niet allemaal afzonderlijk handjes schudden en 3 zoenen. Moet wel zeggen dan de schoonfamilies onderling leuk met elkaar omgaan. Zo gaan mijn ouders, schoonouders, de ouders van mijn schoonzussen eens in de zoveel tijd met elkaar uit eten en sturen ze kaartjes bij bijzondere gebeurtenissen (geboorte kleinkind, 50 jaar etc.). Oh ja wij komen uit Overijssel.

20. All Mine

All Mine Bekend lid

Feb 22, 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Hier is het heel normaal dat je de rest van de familie ook feliciteerd hoor! Dus vind het eigenlijik een beetje vreemd dat je schoonmoeder dat niet doet!

Ik kom uit Overijssel..

Liefs

Share This Page