Hallo, Ik ben momenteel bezig met een studie en moet daarvoor straks 9 maanden stage lopen. Nu werk ik al 9 jaar bij mijn huidige werkgever en dit dus opzeggen. Kortom ga me echt in het diepe gooien in deze "barre" tijden. Nu kunnen we wel 9 maanden zonder mijn loon leven, maar stel dat ik na deze 9 maanden niet direct aan een baan kom, heb ik dan recht op een uitkering? Of stel ik wordt nu ontslagen op mijn werk, ga dan 9 maanden stage lopen om een betere baan te krijgen, heb ik dan recht op een uitkering? Nog 1 vraag, kan ik tijdens mijn stage al een uitkering krijgen? Alvast bedankt! Groetjes R.
Beste Suus1403, Ga je een studie volgen en zeg je daarvoor zelf je baan op ? UWV ziet je dan als verwijtbaar werkloos. Dit betekent dat als je na afloop van je studie nog geen baan hebt gevonden, je geen aanspraak kan maken op een werkloosheidsuitkering van UWV. Actuele informatie vind je op deze pagina. Neem je zelf geen ontslag maar word je ontslagen op je werk ? Je kunt dan een werkloosheidsuitkering aanvragen met ingang van je eerste dag van je werkloosheid. Voorwaarde is dan wel dat je beschikbaar moet zijn voor werk. Een opleiding mag je tijdens de WW-uitkering meestal wel volgen maar je moet beschikbaar blijven voor werk, solliciteren en werk accepteren als je dat krijgt aangeboden. Het is dan (meestal) niet mogelijk dat je 9 maanden stage gaat lopen om een betere baan te krijgen. Dit kan alleen als je de stage afbreekt op moment dat je een baan krijgt aangeboden. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare