uitstrijkje

Discussie in 'De lounge' gestart door trotsemama2401, 25 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trotsemama2401

trotsemama2401 Bekend lid

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland
    Hallo,

Ik heb gister de uitslag gehad van mn uitstrijkje.
    De uitslag was 3a dus ben doorverwezen naar de gynaecoloog.
    Nu heb ik vanmorgen een kopie van de test resultaten opgehaald en heb die met mn stomme kop gelezen.

Er stond in dat ik Hoog risico- HPV positief ben.
    Heb wat verontrustende dingen op internet gelezen.
    Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

grtjs

2. lolaatje1

lolaatje1 Actief lid

5 jun 2011
    145
    1
    18
    HPV is het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Nu heb je pap 3a, dus nog geen kanker. Ze zijn er nu nog vroeg genoeg bij om het te behandelen.

Ik heb 2,5 jaar lang pap 3a gehad en uiteindelijk pap 3b.
    Pap 3a was elke keer relatief makkelijk te behandelen door hapjes uit de baarmoedermond te nemen.
    Bij pap 3b heb ik een lisexcisie gehad. Toen gingen ze met een lis een stukje eraf branden. 2 weken geleden heb ik weer een uitstrijkje gehad en gister te horen gekregen dat ik pap 1 heb. Over een jaar moet ik weer terug.

3. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Gewoon even je afspraak met de gyn afwachten.

Ik had 2 jr geleden ook pap3a en mijn HA gaf aan dat dit naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt werd door het HPV virus. Het HPV virus is s.eksueel overdraagbaar, maar kan gerust jaren sluimeren zonder ook maar iets te veroorzaken. Je kunt het dus al jaren bij je dragen zonder het te weten. Of het echt door dat virus komt, is niet zeker, maar is bij bijna alle vrouwen met pap 3a de meest waarschijnlijk oorzaak. Er zijn wel tests voor, overigens alleen voor vrouwen. Bij mannen is dit niet te testen dus elke man die HPV draagt, kan dit overbrengen zonder dat hij dat weet. Dit is wat mijn huisarts mij vertelde.

De pap's staan voor de activiteit die de cellen vertonen.

Ik moest een half jaar later gewoon weer een uitstrijkje laten maken en als het dan nog steeds pap 3a was, zouden ze pas verder gaan kijken. Behandeling is dus niet altijd noodzakelijk. Die cellen kunnen in principe vanzelf weer rustig worden.

Even je afspraak met de gyn afwachten dus.

4. trotsemama2401

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland

Doet die behandeling pijn?
    Ben best heel geschrokken van dit alles. As dinsdag moet ik naar de gynaecoloog dus ben benieuwd

5. lolaatje1

lolaatje1 Actief lid

5 jun 2011
    145
    1
    18
    Die hapjes eruit halen doet op zich niet echt pijn. Ik moest altijd even kuchen en dan was het al klaar.

Ik vloeide erna wel nog even, maar over het algemeen geen pijn.

Doordat die hapjes eruit worden gehaald, worden de afwijkende cellen verwijderd.

En dan is het elk half jaar terugkomen, uitstrijkje, 2 weken wachten en als daar weer afwijking uitkomt weer hapjes eruit en zo door.

Ik ben zo blij dat het er voor mij nu een half jaar op zit. Ook al wist is dat het geen kwaad kon omdat ze er vroeg bij zijn, ik was er toch erg veel mee bezig.

Veel succes dinsdag! En houd in je achterhoofd dat het nog geen pap 5 is, dus dat ze nog vroeg zijn en dat het makkelijk te behandelen is!

Oja, zorg dat je maandag geen gemeenschap hebt, het sperma kan ook voor afwijkingen zorgen!

6. trotsemama2401

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland
    bedank voor je berichtje.
    mijn vriend is internationaal chauffeur dus die is er doordeweeks nooit maar thnks voor de tip.

Weet jij ook hoe t zit met de pil? want heb gelezen dat roken en de pil invloed hebben op t verdwijnen van t HPV virus

7. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik heb ook ervaring met afwijkende uitstrijkjes (3b), colposcopie en HPV virus. Mijn is verteld dat het virus nooit meer weg gaat als je het eenmaal hebt. Het kan wel actief of rustig zijn, maar verdwijnen doet het niet meer.

8. trotsemama2401

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland
    as dinsdag heb ik een coloscopie, zie er best tegen op en moet daarna weer gaan werken of is t verstandiger om daarna gewoon lekker rustig naar huis te gaan?
    Kunnen ze dan al t een en ander zien?
    Ben zo zenuwachtig bleh

9. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ze bekijken hoe wet er uit ziet en halen plekjes weg. Die worden opgestuurd voor onderzoek, dus je krijgt niet meteen uitsluitsel. De gyn kon bij mij wel zeggen dat het er eigenlijk vrij normaal uit zag, op een onrustig plekje na en dat is dus verwijderd. Dan moet je wachten op de uitslag.

10. diem

diem Actief lid

26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    Snap dat je er tegenop ziet!
    Ik kon daarna gewoon weer aan het werk, weinig tot geen last gehad (wel handig om even een maandverbandje mee te nemen, hebben ze daar vaak ook wel, maar dat zijn meestal van die dikke dingen :)).

Ze brengen een vloeistof in waardoor de onrustige cellen verkleuren. De arts kon toen bij mij wel meteen aangeven dat het 90% zeker was dat ik een lisexcisie (onder narcose verwijderen van de cellen) zou moeten ondergaan, maar ik had een hogere PAP score dan jij.

De plekjes die ze weghalen gaan ze bekijken en daaruit komt een gradatie: CIN I, CIN II en CIN III, waarbij CIN III het meest ernstig is.

Dus nee niet meteen de uitslag, maar hij kan dus wel zien of het een klein plekje is of veel, maar denk dat het per arts afhankelijk is of ze hier al wat over zullen zeggen.

Sterkte!

11. diem

diem Actief lid

26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    PS: maandverband is niet vanwege bloeden (nauwelijks), maar vanwege die vloeistof die er weer uitloopt :). Die vlekken krijg je niet meer uit je ondergoed dus niet je mooiste slipje aantrekken ;). Ik kon meekijken, ze brengen nl een mini camera in die erg goed is in inzoomen, maar heb ipv de livebeelden te volgen, maar een praatje gemaakt met de assistente, dat hoefde ik niet te zien :p
    Nogmaals: sterkte!

12. trotsemama2401

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland
    bedankt voor jullie reacties, zal morgen even een update plaatsen

13. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Succes vandaag.
    OJa, ik had ook zo'n beeldscherm voor mijn neus. Vond ik niet prettig en achteraf ook wel raar dat ze niet eerst aan je vragen of je het wil zien??

14. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    heel veel succes meid! hopelijk valt het allemaal een beetje mee ! ik heb nu bijna een half jaar geleden ook een telefoontje gehad van de Gyn dat er afwijkende cellen te zien waren , mij hebben ze nooit gesproken over pap1 of .... dus ik weet niet wat of hoe ... in ieder geval moet ik volgende maand een half jaar later dus ook terug gaan om te kijken of het erger geworden is of dat het hetzelfde gebleven is ... ben heel benieuwd en ik hoop dat het niets ernstigs is !

15. boannan

boannan Bekend lid

2 apr 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Hier 12 jaar geleden bij toeval de uitslag PAP4 en na biopsie bleek CIN III. Ik heb een conisatie gehad (dat doen ze tegenwoordig volgens mij niet zo vaak meer) en sindsdien altijd keurig PAP1.

Er was nog even twijfel over mijn baarmoederhals tijdens de zwangerschap. Die was aan de korte kant. Maar heeft zich gelukkig goed gehouden.

Sterkte!

16. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    #16 cocko, 30 sep 2013
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
    Sterkte morgen TS!

Mag ik hier een vraag stellen? Hebben jullie ook klachten?
    4 mnd terug uitstrijkje laten maken, pap 2. In december moet ik weer voor een vervolguitstrijk.
    Ik ga morgen naar de ha hoor, maar ik ben zo super onzeker geworden. Dat internet werkt ook niet mee natuurlijk :) lees je veel te veel. Maar na de gemeenschap heb ik best een heftige bloeding, en ook erge lage rugpijn en vage buikpijn (het lijkt wel een soort kramp in m'n onderbuik). Vandaag is het ondraaglijk, het lijkt wel of ik door m'n benen ga zakken van de rugpijn. Pff... Daarom wil ik graag weten of er meerdere mensen zijn met deze klachten?

17. trotsemama2401

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland

Hoi cocko,

Ik heb gelukkig geen heftige bloeding na de gemeenschap. Vaak wel beetje last van mn onderbuik. Maar dacht dat dat door mijn verzakte blaas kwam. Ook doen sommige standjes zeer.
    Dus ik zal het zeker ff bij de HA gaan navragen

18. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Trotsemama2401: bedoel je met lage buikpijn echt onderin je buik of van onderen? ... Ik heb het echt in m'n buik, alsof je ongesteld moet worden zeg maar. Zo irritant. En die rugpijn is niet te harden, snap er niets van! M'n man zei al: nou dan doen we het maar niet meer.. Maar dat is ook zo vervelend, ik ga m'n man echt ontwijken. Vind het zo zielig voor hem.. Tuurlijk ga ik het aankaarten, zie er wel tegenop.

Nogmaals sterkte, zal aan je denken morgen!

19. trotsemama2401

11 jan 2010
    762
    0
    0
    gelderland
    De buikpijn zit echt onder in mn buik, voelt idd als menstrustie pijn en soms ook als een hele volle blaas. maar goed, zal vast wel goed komen morgen. Ga straks ff lekker ontspannen bij de kapper en dan kan ik er vast weer ff tegenaan

20. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik wil je niet ongerust maken, maar dit vragen ze wel bij het maken van een uitstrijkje. Dergelijke klachten kunnen namelijk een signaal van het lichaam zijn dat er iets niet goed is. Ik zou het ook zeker even melden en misschien ook vragen of je wat eerder terug kunt voor het vervolguitstrijkje!!

Deel Deze Pagina