Mannen die Pregnyl en Menopur spuiten?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door pienepien, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pienepien

pienepien Lid

12 jul 2007
    61
    0
    0
    Mijn man spuit Pregnyl en Menopur om de zaadproductie op gang te krijgen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en evt. succesverhalen?

2. nee sorry heb er ook nog nooit iets over gehoort eigelijk

succes hoop dat het werkt

3. bij Menopur stond het idd in de bijsluiter.
    maar van pregnyl heb ik nooit gehoord.

heeft hij nu last van vrouwelijke hormonen (borstontwikkeling etc)? of valt dat mee?

4. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    JAAAAAAAAAAAAAAAAA!

(heftige reactie, want verder nog nooooit van iemand gehoord!)

Korte uitleg:

Mijn vriend heeft een zeldzame afwijking aan zijn hypofyse. Hij maakt zelf geen hormonen aan. Toen we nog geen kinderwens hadden, gebruikte hij daarom (alleen) testosteron om 'nomaal' te kunnen functioneren (als hij dit niet gebruikte werd hij veel moe, misselijk, hoofdpijn e.d.). Toen onze kinderwens begon te leven, gaf zijn internist aan dat hij menopur en pregnyl moest gaan gebruiken, maar dat er echt maar een héle kleine kans was dat hij zaad zou gaan produceren. De internist had namelijk ook nog bijna nooit met een dergelijke patient te maken gehad.
    Hij heeft de medicijnen 3 maanden gebruikt, daarna heeft hij zaad ingeleverd en tot onze (grote) verbazing waren er wel degelijk zaadcellen te zien (sterker nog, de kwaliteit was bovengemiddeld goed :D ).
    We hebben in een later stadium het zaad ook in laten vriezen. Mijn vriend heeft namelijk ook nog andere aandoeningen waar hij medicijnen voor gebruikt die niet samengaan met de menopur en pregnyl, en met die andere medicijnen is hij nu dus gestopt. Als zijn lichaam het niet langer trekt om zonder die medicijnen te zitten, stoppen we met 'op de natuurlijke manier' zwanger proberen te worden en gaan we evt. over op IUI of IVF.

Mijn vriend moet 2 keer in de week Menopur en 2 keer in de week Pregnyl spuiten. De hoeveelheid weet ik overigens niet precies.

5. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Mijn vriend helemaal niet! Volgens mij hebben ook mannen deze hormonen in hun lichaam alleen in veel mindere mate (net als dat vrouwen ook mannelijke hormonen hebben). Als ze die hormonen dus níet hebben, zit het niet goed en moeten er dus injecties aan te pas komen.

6. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Ohja, en over die succesverhalen...
    Ik ben zwanger geworden, maar is helaas na 11 weken geeindigd in een curettage omdat het vruchtje gestopt was met groeien. :cry:
    Maar goed, we gaan er weer voor!

7. pienepien

pienepien Lid

12 jul 2007
    61
    0
    0
    een lotgenoot!

en herkenning bij jouw verhaal... ook hier hypofyseproblemen (helemaal geen hypofyse meer) en medicijngebruik.

Mijn man spuit 3x per week (geen LH en FSH aanwezig in bloed) sinds vorige week, ook wij hebben te horen gekregen dat de kans heel klein is dat hij zelf zaad gaat produceren. Mocht het wel lukken, dan wordt het idd invriezen. Hij mag maximaal 6 maanden pregnyl en menopur spuiten zei de uroloog-androloog (waar we na verwijzing door endocrinoloog/internist terecht zijn gekomen).

8. pienepien

pienepien Lid

12 jul 2007
    61
    0
    0
    :( wat verdrietig dat je zwangerschap zo is geeindigd...

9. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Yep, hier ook geen LH en FSH.

Tja, ik wil je geen valse hoop geven, maar overduidelijk hier wél een succesverhaal, ondanks dat de internist het weinig kansen gaf.

Mijn vriend heeft verder de ziekte van Crohn en de ziekte van Bechterew. Beide zijn aandoeningen die chronische ontstekingen veroorzaken (enerzijds aan de darmen, anderzijds aan de rug). Hij heeft daar veel pijnstilling voor en ontstekingsremmers, en in de bijsluiters van die medicijnen staat dat het tijdelijke onvruchtbaarheid kan veroorzaken. Dus, aan de ene kant spuiten en aan de andere kant die andere medicijnen slikken is niet handig. Vandaar gestopt (van 13 pillen per dag naar 0 pillen per dag).
    Wat me wel verbaast is dat hij het 'maar' 6 maanden mag gebruiken. Daar is bij ons nooit over gesproken.
    Had jouw man voorheen ook al medicijnen om hem normaal te kunnen laten functioneren (testosteron ofzo)?

10. pienepien

pienepien Lid

12 jul 2007
    61
    0
    0
    oef dat maakt het nog gecompliceerder met die medicijnen. Mijn man gebruikt alleen hormoonsubstitutie, allemaal synthetische versies van lichaamseigen stoffen. Zou geen problemen mogen opleveren voor zaadkwaliteit.

Tja die 6 maanden weet ik ook niet...lijkt mij ook erg kort. Misschien dat hij doelde op 6 maanden zonder resultaat? Eerst de 1e drie maanden maar doorlopen en het zaadonderzoek afwachten.

11. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik hoop dat het resultaat bij jullie net zo mooi is als bij ons!

Succes meid! :thumup:

12. pienepien

pienepien Lid

12 jul 2007
    61
    0
    0
    dat hoop ik ook!

Mijn man gebruikte eerst ook een testosteronvervanger (sustanon) maar is daar nu mee gestopt ivm de pregnyl en menopur.

13. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Laat je het me weten (evt. via PB) als je de uitslagen hebt van het zaad? Ben erg benieuwd!
    Ik duim voor jullie!

Deel Deze Pagina