Warm weer en luchten/ventileren

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 28 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Hoe laat luchten jullie met warm weer?
    'S nachts heb ik alle ramen op een kier, 's ochtends heb ik alle ramen open en 's avonds beneden alles open en de voor het slaapkamerraam.
    Het dakraam heb ik de hele dag open.

Iemand nog meer tips?

O ja wij hebben boven overal rolluiken en die zijn na het luchten dicht. En beneden een screen en zonnescherm.

2. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Overdag dicht, achter ook gordijnen dicht (zuidkant). S avonds alle ramen boven open en dat de hele nacht. Op onze slaapkamer staat ook nog grote vloer ventilator.

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier sochtends vroeg de voordeur even los (schaduw). De rest dicht.. vanaf 12:00 uur doe ik voor beneden het rolluik naar beneden. Boven blijven de rolluiken naar beneden overdag. Savonds alles los, de pui ook zover mogelijk.

Het is hier vandaag niet warmer geworden dan 24 graden in huis.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Ochtend ff luchten daarna alles dicht. Als wij geen zon meer hebben doe ik alles open.

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier staan s’nachts en over dag boven alle ramen op kier ( op een enkele strenge winternacht na ) en de rolluiken op gaatjes. Beneden staat de raam s’avonds op kiep of in de zomer helemaal open.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    ‘s Morgens gaat meteen het zonnescherm uit aan de tuinkant en openslaande deuren gaan wagenwijd open. Boven zijn ramen altijd een stukje open, in de avond gaan ze verder open. Gordijnen blijven dicht. En ‘s middags staat de zon aan de andere kant, daar gaan de zonneschermen dan ook op tijd omlaag.
    Geen rolluiken, maar lijkt mij ideaal om het koeler te houden in huis.

7. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik zit te wachten op nieuwe kozijnen want dan kunnen we erna screens laten plaatsen.
    'S Ochtends staat de zon nu op woonkamer/dochters slaapkamer dus dan is daar alles dicht. Dan draait hij naar keuken/onze slaapkamer en gaat daar alles dicht. Helaas wordt het echt heel warm: woonkamer 27 graden, slaapkamers 29 graden. Zolder hangt geen meter maar daalt staan de ramen op een kier.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben gelukkig een warmtepomp die nu koel water door de leidingen pompt. Bij ons is het beneden 21 graden. Heerlijk! Boven is het 23 graden. Ik laat overdag als we weg zijn wel alles dicht en als we er zijn de screens dicht.

9. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.995
    3.321
    113
    Beneden staat de hele dag een raam wagenwijd open, wel met gordijnen dicht. Boven heb ik 's avonds alles tegen elkaar open staan en verder staat 's nachts hier boven ook alles op. (Aan onze slaapkamer grenst een balkon dus wij slapen ook met deur open)

10. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.051
    178
    63
    Gelderland
    Hier gaat s ochtends alles open tegen elkaar. Als ik even weg ga kiep ik de ramen boxen. Zodra de temperatuur buiten gelijk is aan binnen gaat alles dicht. Inclusief de ventilatieroosters. Aan de zuidkant hebben we luiken en rolluiken, die gaan ook direct dicht. S Avonds als de temperatuur weer zakt tot de temperatuur van binnen gaat weer alles open, alleen bij de kinderen op de kamer is dat nog lastig, die slapen dan al.

11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Beneden hebben we bij 3 ramen markiezen. Andere ramen (5 stuks) niets, daar heb ik de rolgordijnen naar beneden. Achterdeur staat vaak open ivm spelend kind.
    Boven staan de ramen op een kier. Rond 18.30 gooi ik de kinderkamers even open.
    Beneden heb ik 1 raampje wat open kan. Als de kinderen op bed liggen die ik de voor en achterdeur open.

Binnenkort krijgen we boven rolluiken. Hoop dat dat scheelt, aangezien het behoorlijk warm word bij ons in huis.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    snachts op alle kamers ramen open of op de tochtstand. ventilatie roosters blijven altijd open. s ochtends tot een uur of 10 alle ramen boven open en beneden de achterdeur.
    woonkamerraam op het zuiden dus daar gaan de zonwerende rolgordijnen dicht.
    vanaf 19.00 uur staat alles tegen elkaar open. van zolder tot aan begane grond. alle ramen en deuren open. behalve de voordeur. de wind gaat er dan lekker door dus het is hier nu heerlijk afgekoeld.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb juist de dakramen overdag dicht incl luiken, daar komt de meeste warmte naar binnen.

S ochtends en s avonds alles wijd open en tochtstraat maken. Overdag alles dicht en rolluiken omlaag.

Bij ons ie nooit warmer dan 22gr binnen (goed geïsoleerd en rolluiken)

14. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.051
    178
    63
    Gelderland
    Hier gaat s ochtends alles open tegen elkaar. Als ik even weg ga kiep ik de ramen boxen. Zodra de temperatuur buiten gelijk is aan binnen gaat alles dicht. Inclusief de ventilatieroosters. Aan de zuidkant hebben we luiken en rolluiken, die gaan ook direct dicht. S Avonds als de temperatuur weer zakt tot de temperatuur van binnen gaat weer alles open, alleen bij de kinderen op de kamer is dat nog lastig, die slapen dan al.

15. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    S morgens alles een uurtje open en dan alles dicht (Hebben boven rolluiken).

Sinds kort warmtepompen. 1 boven en 1 onder. Die staan met dit weer bijna de hele dag op. Waardoor het boven 20 graden blijft (Vroeger 25) en onder ook zoiets. Zalig!

16. Blijdorp

Voor de mensen met screens: werkt het goed?

We zijn bezig met isoleren dus daar hoop ik al van dat het wat op gaat leveren (nieuwe ramen enzo). Maar ben wel echt zoekende naar wat werkt om het koel te houden (en in de winter warm) want we wonen hier net en alle warmte stroomt in de winter naar buiten en in de zomer naar binnen.

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.041
    2.908
    113
    't Gezellige Brabant
    's Nachts staan ons slaapkamerraam en die van de badkamer tegen elkaar open. Als we uit bed komen, gaan die van de kinderen ook open en luchten we lekker door. Daarna boven alles dicht en rolluiken maar beneden. Beneden een zonnescherm achter en markies voor. Deze zetten we gelijk uit als we beneden komen. We zetten dan ook de voordeur en de openslaande deuren tegen over elkaar open, dan daalt het weer een graadje. Maar warm blijft het hoor ondanks alle zonwering. Waarschijnlijk had het zonder wel veel warmer geweest.

18. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier zitten we op t zuiden en is t heel warm. In de ochtend zet ik alles open. Rond 0900 alles dicht. Ook gordijnen.
    Deuren beneden wel open. En als het gaat afkoelen weer alle ramen tegen over elkaar open.

Bij de kinderen was t 30 graden op de kamers. Vreselijk. Heb vannach de ramen bij hun open gezet.

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als je toch gaat investeren zou ik gaan voor warmtewerende en isolerende screens/rolluiken.

Bij ons het met hittegolven nooit warmer dan 22graden binnen en we betalen minder voor verwarming dan mijn zus, en ons huis is qua oppervlakte 2,5x zo groot. Isolatie van het huis zelf speelt natuurlijk ook een grote rol.

20. Blijdorp

Ah die ga ik even zoeken. T is nu al 26 graden beneden en 29 graden in de slaapkamer dus wil dat voor de zomer wel geregeld hebben.

amdaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina