Hoi meiden ik heb een vraagje. Ik heb op dit moment een bijstandsuitkering. Ik zit erover na te denken evt te gaan samenwonen met iemand die werkt. Hoe kan ik ergens berekenen wat de gevolgens zijn mbt uitkering toeslagen, ontheffingen enz. Hij kan niet alle rekeningen die ik nu heb betalen, maar lijkt me dat ik toch wel iets van toeslagen enz overhoud of? Ik heb nog nooit met dit bijltje gehad dus wie heeft er tips voor mij? #durfttevragen
Elke gemeente werkt anders. Je kan het best de gemeente erover benaderen. Hier raak je vrijwel zeker je gehele uitkering kwijt als hij/zij normaal verdient en jullie samen boven het minimaal bestaansinkomen komen. Heb je kinderen en ben je alleenstaand dan kun je daar ook flink op inleveren bij de belastingdienst
Dit heeft grote gevolgen voor je uitkering. Afhankelijk van zijn salaris zal hij deels of geheel ingetrokken worden. Op toeslagen.nl kun je berekenen of jullie met zijn salaris nog recht op bepaalde toeslagen hebben. De grens is echter niet zo hoog dus de kans dat je aan toeslagen niet zo veel krijgt is aanwezig. Let op dat de controles mbt toelagen maar bijstandsuitkeringen nog strenger gecontroleerd worden. Wanneer je een aantal dagen per week bij elkaar verblijft kan dit al gevolgen hebben voor je uitkering. Toen ik ging samenwonen met mijn nieuwe partner kwamen alle toelagen te vervallen. Vervelend want hij verdient niet zo veel omdat hij een opleiding volgt die ook een hoop geld kost. Hierdoor kwam er minder binnen dan dat ik aan toeslagen ontving. Flink bezuinigen en zelf extra werken om dit op te vangen maar het is me het meer dan waard.
Pff word nog lastig dan Op dit moment werk ik niet en zorg ik voor mijn zoontke die beperkt is. Ik ben al een tijd aan het zoeken naar werk voor paar uurtjes in de ochtend. Maar zo lastig. Mijn ex betaald op dit moment aan de gemeente onderhoudsbijdrage voor de kids (vorm van allimentatie) dat komt dan natuurlijk ook te vervallen dan?
Ik heb die alleen zelf niet aangevraagd dat trekt de gemeente zelf bij hem vandaan. Maar zodra je nieuwe partner krijgt vervalt alimentatie toch? Tis leuk een nieuwe relatie maar heb echt geen idee wat te doen en te regelen nu
Partneralimentatie vervalt, kinderallimentatie niet. Toen je ex en jij uit elkaar gingen, welke bedragen zijn er toen afgesproken? Bij een bijstandsuitkering int de gemeente dat bedrag en wordt dat van je uitkering ingehouden. Wanneer je geen uitkering meer ontvangt en je een nieuwe partner krijgt ontvang je de kinderallimentatie zelf. Tenminste, dan zal je ex dan aan jou moeten betalen.
Bij de scheiding had hij gezegd niet draagkrachtig te zijn voor alimentatie te betalen. Partneralimentatie is er niet. De gemeente zegt dat hij 660 betaald aan hun. En hun zeggen dat hij onderhoudsplichtig is en ondanks dat hij gezegd heeft niet draagkrachtig te zijn trekken hun het bij hem weg. Dan zal ik het misschien zelf moeten aanvragen? Denk niet dat hij het vrijwillig gaat betalen.
Als hij geen draagkracht heeft kan de gemeente het ook niet innen. Dus ik zou een advocaat nemen en het aanvragen
Dit dus. Maar je zou het hem eerst zelf kunnen vragen. Kleine kans dat hij gaat mee werken maar beter zo als direct een advocaat dat zorgt meteen voor extra spanningen.
Ja dat is waar. Ik weet zijn inkomen maar alleen omdat hij nog met zijn koophuis zit en dubbele lasten heeft waar hij zelf voor kiest zegt hij geen draagkracht te hebben. Maar goed ik heb 3 kids van hem die ik geheel onderhoud.
Als hij niet mee werkt zal je het idd via de rechter moeten doen. Maar omdat hij nu de gemeente wel betaald (weet je ook of hij dit ook daadwerkelijk doet?) zou je het hem eerst kunnen vragen want dat komt nu te vervallen. Jouw laatste zin klopt niet helemaal. Hij betaald wel degelijk aan het onderhoud van jullie kinderen, 660 euro. Nadeel van bijstand is dat dat bedrag hiervan wordt afgetrokken. Of nouja je moet het anders zien. De alimentatie wordt door de gemeente aangevuld met een bijstandsuitkering om aan het minimum te komen. Wanneer je gewerkt had en geen gebruik van de bijstand had gemaakt had je de alimentatie zelf mogen houden en het dus bovenop je salaris gekregen. Wellicht dat de alimentatie dan wel wat lager wordt omdat je zelf een wat hoger inkomen hebt.
Heb je zon lekkere vend en moet je je koppie breken hierom. kinderalimentatie hoort hij gewoon te betalen dus die ga je houden lijkt me. kun je het niet andersom doen bij hem intrekken? en even berekenen wat je nog gaat krijgen op toeslagen.nl. en miss heb je ook nog recht op bijzondere bijstand maandelijks maar ik weet niet of je die gaat krijgen met samen wonen. spannend zeg hoop dat het gaat lukken en dit geen belemmering gaat zijn.
Wat al gezegd is: Wanneer de bijstandsuitkering stopt zal je de alimentatie zelf krijgen (mits die betaald wordt door je ex). Daarnaast moet je in de berekening ook meenemen, dat het draaien van een huishouden voor 2 personen (kinderen niet meegeteld) goedkoper is dan het draaien van 2 huishoudens van 1 persoon. Dus niet alleen kijken naar de inkomsten, maar ook naar de uitgaves. Boodschappen zijn lastiger van tevoren te berekenen, maar een paar makkelijke posten zijn internet & tv abonnement, gemeentelijke belastingen, waaronder afval, (inboedel)verzekering, etc. Ook voor GWE kun je vooraf berekenen hoeveel 1 persoon extra zou kosten.
Die alimentatie kan je zelf ook aanvragen. Nu weet ik wel van bekenden dat een gemeente behoorlijk veel alimentatie vraagt, zodat zij zo min mogelijk uitkering hoeven te verstrekken. Dus zou daar zelf wel redelijk in blijven. Toeslag kan je altijd zelf berekenen op het inkomen van je nieuwe partner en de kans is groot dat als hij gemiddeld verdient, dat je uitkering vervalt.
Vergeet niet dat je nieuwe partner voor het gehele jaar meegerekend wordt voor de toeslagen he! Grote kans dat je dan alle toeslagen van de afgelopen maanden terug moet gaan betalen. Dat is het gevolg van later in het jaar samenwonen. Dat is heeeel krom maar gebeurd echt. Jullie jaarinkomens worden bij elkaar opgeteld voor echt het hele jaar, of je nou 6 maand alleen hebt gewoond of niet. Ik heb het zelf tot 2x toe meegemaakt (2e keer was maar een paar maandjes en hadden we dus uiteraard rekening mee gehouden). Maar gezien je in de bijstand zit en dus momenteel maximale toeslagen zal krijgen zou ik adviseren pas 1 januari samen te gaan wonen. Je kunt hiervoor ook even de belastingdienst bellen, die zullen hetzelfde zeggen als ik net gezegd heb.
Nou ik mocht achteraf toch echt de reeds verkregen toeslagen terugbetalen omdat mijn partner een te hoog jaarinkomen had. Ondanks dat ik het vanaf het moment van samenwonen aangepast had naar beide inkomens. Volgens de belastingdienst klopte dit ook gewoon en was idd het inkomen van partner de reden waarom ook de reeds eerder verkregen toeslagen van dat jaar terug moest betalen.
als je nieuwe partner werkt en dat is fulltime ( stel hij verdient min loon) dan gaan jullie boven de grens uit van gezinsinkomen bijstand. Je raakt sowieso je uitkering kwijt. Qua toeslagen ligt het aan zijn inkomen. Echter raak je ook je alleenstaande korting kwijt en dat is best veel (dat krijg je via toeslagen uitbetaald). Even zijn bruto salaris vragen en proef berekening doen op toeslagen.nl Betreft je ex; probeer alimentatie te krijgen maar dat is niet zeker. Financieel zal je er heel veel op achteruit gaan. Ik werk zelf bij afdeling werk en inkomen en heb een client die alleen is en 3 kinderen heeft. Heeft daardoor een inkomen van 1700 euro per maand incl toeslagen maar excl kinderbijslag (ook nog zo'm 70 euro per kind per maand). Behoorlijk fors inkomen dus.