vraagje aan doktersassistentes hier

Discussie in 'De lounge' gestart door Juul84, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Ik heb vanmorgen mijn urine na laten kijken omdat ik nog steeds klachten houd (zeurende lage rugpijn en buikpijn onderin mijn buik) van een blaasontsteking. Had 2 weken geleden blaasontsteking, AB-kuurtje gehad maar klachten blijven; alleen geen pijn meer bij plassen.

Urine was helemaal schoon zei de assistente. Ik vroeg of het niet op kweek gezet moet worden omdat ik in het verleden heel erg veel blaasontstekingen achter elkaar heb gehad, meestal met vage klachten.
    Toen antwoordde ze dat ze het had overlegd met de huisarts maar ze hadden ook het sediment van mijn urine nagekeken en dat was ook helemaal schoon dus hoefde het niet op kweek gezet te worden.

Nu vraag ik mij af (en ben het dus vanmorgen vergeten te vragen): wordt dat sediment dan normaal niet nagekeken? En is het inderdaad zo dat als het sediment schoon is, het heel onwaarschijnlijk is dat er toch ontstekingscellen in de urine zitten?

Het advies dat ik vervolgens kreeg vond ik namelijk nogal tegenstrijdig: ik moet elke dag 2 liter water drinken en cranberry capsules slikken en volgende week weer mijn urine inleveren. Als ik tussentijds meer klachten en/of koorts krijg, moet ik bellen. Maar als mijn urine schoon is, dan is het toch raar dat ik het volgende week weer moet inleveren?

Assistente was erg druk; huisarts was vorige week met vakantie dus vandaag superdrukke dag, dus wil haar ook niet lastigvallen door hier nog een keer over terug te bellen.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi meid,

En sediment maken ze niet altijd (urine in de centrifuge en dan onder de microscoop), bij ongecompliceerde zaken word er alleen een stickje afgelezen wat even in de urine wordt gehouden.

Verder weet ik het niet zo goed wat betreft dit advies. Maar aangezien je verder geen koorts ofzo hebt wat vaak op een ontsteking wijst raden ze je daarom misschien aan om even goed alles door te spoelen van binnen zodat de klachten wellicht alsnog gewoon verdwijnen?

3. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie!

Maar als het sediment schoon is, dan kan ik er echt van uit gaan dat het geen blaasontsteking is?

Heb ook al voor alle zekerheid een zwangerschapstest gedaan omdat de rugpijn en buikpijn heel veel lijkt op wat ik in het begin van de andere zwangerschappen had. Maar test was negatief.

Ga inderdaad maar goed 'doorspoelen' en ik hoop dat het dan weggaat.

4. Setteke

Setteke Niet meer actief

Als uit een sediment niet duidelijk ontstekingscellen en/of bacteriën blijken dan heb je geen blaasontsteking. Als het sediment schoon is zat er dus niks in.

Wij hebben bij ons in de praktijk de regel dat we bij positieve nitriet (duidt op bacteriën) een kuur geven, bij leuko's (witte bloedcellen, kan op een ontsteking duiden) kweken we de urine 24 uur. Als er dan bacteriën gegroeid zijn heb je een blaasontsteking en krijg je een kuur. Zo niet dan geen actie, behalve advies goed te drinken. Als de klachten dan aanhouden een week later opnieuw urine brengen. Op vrijdag maken we sedimenten van urines met leuko's erin. Daarin kun je onder de microscoop heel duidelijk evt bacteriën zien. Zie je die (bepaald aantal per gezichtsveld, en je bekijkt minstens 5 gezichtsvelden) dan wordt er een kuur voorgeschreven.

Nu is het volgens mij niet in elke praktijk gelijk, maar dit is wel een nationale richtlijn voor huisartsen.

5. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Dankje voor je uitleg, het is me nu een stuk duidelijker!

Ben natuurlijk blij dat het geen blaasontsteking is, maar vind het zo raar dat die klachten wel blijven. Goed drinken dan maar en misschien is het met een paar dagen weg.

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Dat komt wel veel vaker voor hoor, hoe vervelend het ook is. Als de klachten aanhouden en weer niets uit je urine komt zou ik je als assistente uitnodigen op het spreekuur van de huisarts, want misschien zijn de klachten dan op een andere manier te verklaren.

Deel Deze Pagina