Hoi! Sinds afgelopen week werk ik weer en kolf ik 2x per werkdag. De totale opbrengst is dan tussen de 400 en 500 ml. Dat gaat dan in het speciale koeltasje mee naar huis en húp de koelkast in. M'n vriend kan daar dan de volgende dag mee voeden. Nu vroeg ik me af of jullie ergens een handige fles/bak hebben om zo'n hoeveelheid bv in te bewaren. De flesjes waarin ik kolf moet ik de volgende dag natuurlijk weer meenemen naar werk en we hebben nu 1 breastflow-fles, want daar drinkt Steven het beste uit. Ik heb het nu in een gesteriliseerd tupperware bakje zitten. Zo'n vierkante, zodat je vanuit de hoek goed kunt schenken, maar misschien weet iemand iets handigers?
Ik heb van die bewaarbekers van Avent (daar kolfde ik ook in). Heb er geloof ik 5. Gaf meestal 3 voedingen mee naar de oppas en 1 daarvan deed in alvast in de fles. Zo had ik er steeds weer 3 vrij. Ik kolfde meestal 160-180cc dus dat paste er wel in.
Wow, 400 á 500 bij 2x kolven. Dat is lekker veel. Ik heb ook die avent bekertjes. Die verkopen ze ook per 10 maar daar kan maar 170 ong in. Als je er meer in doet overstroomt ie wanneer je de deksel erop draait. Als ik het invries doe ik het ook vaak in diepvrieszakjes.
Ik bewaar het in de avent bekertjes. Het vullen is afhankelijk van hoeveel ze drinkt. Tegenwoordig op het kdv tussen de 100 en 150 cc per keer, dus ik vul een paar bekertjes met 100 en een paar met 50 cc. Ik doe niet alles bij elkaar in één bak omdat je echt lekker moet schudden voor gebruik om het vet en het waterige weer te mengen, lijkt me niet prettig om dat steeds met een grote hoeveelheid te moeten doen...
Daar zeg je wat... dat schudden is inderdaad nodig en niet zo handig met deze bak denk ik. Hmmm... misschien dat ik het dan toch maar in kleinere porties in de koelkast moet zetten. Gewoon genoeg voor een voeding. Invriezen doe ik in ijsblokzakjes, maar als ik de melk binnen een dag of een paar dagen al ga gebruiken, vries ik het liever niet in.
Ik had begrepen dat je juist niet mag schudden om de cellen niet te beschadigen? Ik bewaar het in mijn kolfflesjes van Medela, ik heb er 12 van 150 cc (er past 190 cc in). Dus ik zou extra flesjes bijkopen.
Dat schudden is echt nergens voor nodig, als je het opwarmt mengt het gewoon weer hoor. Ik heb alle flesjes bewaard van toen Simone in het ziekenhuis lag, toen kreeg ik elke dag een nieuw kolfsetje en de flesjes weer terug als ze leeg waren. Verder kreeg ik heel veel van die 150ml-flesjes bij mijn tweedehands kolfset dus alles wat ik kolf gaat in die flesjes ook de koelkast in. De bovenkant van mijn magnetron staat helemaal vol met flesjes
Nou, het is ook niet wild schudden wat ik doe, meer ronddraaien, zodat het vet wat tegen de randen zit weer mengt zegmaar. En ik verwarm natuurlijk niet de hele 400 à 500 ml in 1x, dus als ik een portie uit de grote bak schenk, moet dat vettigenatuurlijk wel mee... Maar ik heb nu een pakketje met extra breastflowflessen besteld, zodat ik de voedingen daarin al kan verdelen. Meteen handig voor de oppasopa's en -oma's Hoeven die niet meer over de hoeveelheid n te denken. Dank voor de tips allemaal!
Ik heb een lading goedkope sapflesjes bij de hema gehaald (je hebt blauwe en roze) die ook op mijn kolf passen. Ik doseer per voeding in de koelkast in zo'n flesje. Als het etenstijd is dan doen we dat flesje in een bakje warm water. Het vet lost dan vanzelf op en dan schenken we zonder te hoeven schudden of zwenken de melk plus vet zo in de Tommee Tippee waar zoontje uit drinkt. Invriezen doe ik in ijsblokjeszakjes.
Maar Juju, je kolft toch niet precies wat je kindje per voeding drinkt? En je mag geen warme melk bij reeds gekoelde melk gieten. Hoe doe je dat dan?
Ik laat het afkoelen in de koelkast en doe het dan bij elkaar (dus beide op koelkasttemperatuur). Het scheiden van de melk is dan wel al begonnen maar nog niet zoveel. (die dikke laag erop heb ik niet al heel snel in ieder geval). Ik ga altijd uit van de oudste melk voor de houdbaarheid uiteraard (al scheelt dat in tijd niet veel natuurlijk )
@Juju: welk merk kolf heb jij? Zou idd handig zijn als die hemaflesjes op m'n medela passen, want ze zijn een stuk goedkoper dan de merkflesjes!
Ja inderdaad Die van de kruitvat passen idd ook maar die hadden een tijdje terug geen afdekklepje en dat is niet erg handig. Die van de hema hebben dat wel. Tot het randje vol past er 170 cc in, net als in de echte medela flesjes.