Verzorging - Discussie op het werk.

Discussie in 'De lounge' gestart door Toverbal, 27 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Purk

Purk Niet meer actief

Heb niet alle reacties gelezen, maar als deze mevrouw niks wil ondertekenen, heb je je maar te schikken. Het is een volwassen vrouw met 90 jaar levenservaring. Jij weet niet wat er in haar hoofd omgaat, ookal vind je het niet veel meer. Als het mijn oma was en er zou niet gereanimeerd zijn, zou ik hels zijn

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier precies hetzelfde. ik werk in de zorg en wij mogen niet eens reanimeren. wij hebben namelijk geen EHBO diploma. het gebeurd tijdens ons werk weinig dat er iemand gereanimeerd moet worden dus de organisatie laat uit kostenbesparing het personeel geen EHBO diploma halen. ehbo cursus moet ook elk jaar herhaald worden dus dat is te duur. als we willen reanimeren dan mag het wel, maar dan op eigen risico. (doordat we geen ehbo diploma via werk hebben).
    dus als we wat verkeerd doen is de organisatie niet verantwoordelijk.

paar jaar terug nog een hele discussie over geweest bij ons. er viel toen een man voor mn neus van de trap. ik was er met een thuishulp en we dachten dat hij bewusteloos was door de val van de trap. (was nog jong en onervaren). ambulance gebeld en die belde na aankomst meteen een 2e. meneer had een hartstilstand. mn handjes werden beetgepakt en ik moest hartmassage toedienen op hun aanwijzing. client overleed. hij had parkingson in zeer ernstige vorm en wilde graag dood maar toch heeft het me gigantisch veel gedaan. heb me jaren schuldig gevoeld.wat had er gebeurd als ik hem wel meteen gereanimeerd had?
    en toen een hele discussie over wat er moet gebeuren als er iemand neer valt. wat moet je dan?? handen in je zakken en toekijken?? wij moeten de ambulance bellen en mededelen dat we van de thuiszorg zijn. ws moeten we op hun aanwijzingen via de telefoon reanimeren. en dat mag wel.
    maar het blijft een moeilijk punt en ik hoop het nooit meer mee te maken.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    TS, het gaat er simpelweg niet om wat jiij wilt. mw heeft geen wilsbeschikking dus als er bij jullie organisatie is bepaald dat jullie moeten en mogen reanimeren, dan zal je dat moeten doen.
    als jij ervoor kiest om niet te reanimeren, speel jij op dat moment voor god. wie ben jij om te bepalen of iemand nog waard is om te leven? (staat er een beetje rot maar niet zo bedoelt).

het is een moeilijke situatie maar het is mw haar keuze dus ook het risico van mw hoe ze hier uit gaat komen.

bij ons heeft een enkeling een beschikking. wij mogen niet reanimeren omdat we niet bevoegd zijn dus wij moeten standaard de ambulance bellen.
    we hebben jaren terug 1 mw gehad die zeer duidelijk in een brief op de zorgmap had vermeld dat ze niet gereanimeerd wilde worden. maar ondanks dat het haar beslissing was, had ik het denk ik heel moeilijk gevonden om niet te reanimeren. het voelt gek. als mw dus bij me neer zou vallen dan zou ik dus niets mogen doen en toe moeten kijken hoe ze sterft. blijft een moeilijk iets.....

4. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ff heel zwart wit enmisschien klinkt dit voor jou/jullie wel een beetje notdone

maar een vrouw van achteraan in de 90, als zij inelkaar zakt hartstilstand oid. je moet gewoon reanimeren maar de kans dat reanimatie helpt is zéér klein!

5. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Eindeloze discussie die nergens op toe komt.
    Je heb te doen wat je volgens de regels moet doen.
    Is er een niet reanimatie beleid in een tehuis dan niet reanimeren mits anders staat vermeld.
    Heeft het huis dit niet standaard maar de bewoners wel individueel dan heb je je daar ook aan te houden.

Hou je aan je eed, wet en de regels en maak het jezelf niet moeilijker dan dat het al is.

Weet niet hoe het bij een tehuis werkt maar bij mijn zorginstelling is er in een week een niet reanimatie verklaring geregeld als het moet.

Er was 1 client (verstandelijk beperkt laag nivo) die nog geen niet reanimatie verklaring had omdat zij nog zo veel zin in het leven had.
    2 weken later na het besluit deze niet aan te vragen in overleg met familie bleek ze kanker in haar ruggenwerfels,lever,borst en waar niet meer te hebben.
    Binnen een week was een niet reanimatie beleid geregeld want die vrouw ga je niet meer redden als er een einde aan de pijn komt.
    2 weken na dat laatste bericht was ze overleden.

Modjes een slotje misschien?

6. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Hoe groot acht je de kans dat je deze mw treft net op hetzelfde moment als jij er bent een hartstilstand krijgt? Waarschijnlijk zal deze mw rustig in de slaap overlijden. Of miss wordt er palliatieve sedatie gestart om dat mw veel pijn krijgt, niet meer kan eten en drinken. Miss raakt ze gedecompenseerd......
    Ik denk dat de kan nihiel is dat jij moet gaan reanimeren.
    Wel moet er duidelijkheid komen over de behandeling van mw. Er moet eeb fam gesprek komen waar ook de arts bij is waarin een beleid wordt vastgesteld. Wel ab of niet? Wel sv of niet? Wel insturen naar zh of niet? Deze afspraken moeten op papier komen en de arts moet hierin een adviserende rol spelen.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Huh, waarom vraag jìj om een slotje??

Maar goed, even over thuiszorgmedewerkers die menen dat ze niet mogen reanimeren. Dit is NIET juist! En als je manager of raad van bestuur er anders over denkt, stuur ze maar naar mij!
    Je kunt niet verboden worden je burgerplicht te voldoen!
    Het enige wat ze kunnen stellen is dat je het in naam van organisatie niet verplicht bent te doen. Zo is het bij ons ook geregeld. En geloof me, ik heb het meegemaakt en genoeg reacties van collega's gehad dat het niet had gemogen etc etc. Dikke kwats!

Over het niet zoeken naar nr beleid of wat dan ook, de reanimatie richtlijn is er duidelijk in: niemand zoekt er in een acute situatie naar. Ambulancepersoneel ook niet.
    Lees die richtlijn maar eens en er word je heel veel duidelijk.

Ik heb mijn eigen richtlijnen daarop gebasseerd. Ook met wel of niet stoppen of wat dan ook.

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

sorry misschien ligt het aan mij maar ' ze weigert een wilsverklaring te tekenen????'

het is HAAR lichaam , HAAR beslissing en HAAR leven.

hoe oud, gammel, niet-helder iemand ook is. Als iemand dit zelf zo zegt dan reanimeer je diegene!!! ik vind het uit den boze om het heft in eigen handen te nemen hierin als iemand zelf duidelijk zegt dit niet in te willen vullen. Dan heb je je te houden aan de wet vind ik :)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Jij begrijpt het denk ik verkeerd. Mensen wordt niets opgelegt. Ze hebben gewoon nog een keuze. Wel of niet reanimeren. Als ze wel gereanimeerd willen worden moeten ze dit apart aangeven. Ze krigen dan bijv een bepaalde kleur sticker op hun map of bijv iets bij hun deur. Het aantal mensen wat in een verpleeghuis WEL gereanimeerd wil worden zijn vaak op 1 hand te tellen. Het is is dus voor een instelling makkelijker om alleen de mensen te registreren die WEL gereanimeerd. De rest is dan automatisch niet reanimeren. Als er wat gebeurd dan kan je makkelijker handelen. Geen sticker dan niet reanimeren. Is gewoon heel duidelijk voor iedereen.

10. chila

chila Niet meer actief

Als die mevrouw en familie willen dat ze gereanimeerd word zit er voor jou niets anders op dan te reanimeren, lijkt mij.

Ik denk als je het niet doet, dat je jezelf onnodig in de nesten werkt.

11. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Toverbal, naar welke afdeling ga je dan kom je dit dan niet weer tegen

12. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Uuuhm...lijkt mij toch dat je er bent voor de client..
    En niet voor jezelf en je eigen wensen.

Als iemand wel of niet gereanimeert wil worden heb je je daar naar te schikken als zorgverlener.
    Zal een mooie boel worden als je als volwassen persoon iets besluit en een zorgverlener is het er niet mee eens 'dus' wordt je niet geholpen zoals je wil...

Als mijn ouders zoiets zouden tekenen en een zorgverlener ging er tegen in op eigen houtje had diegene een gigantisch probleem.

13. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Inderdaad! Sluit me bij je aan. Doe je het alsnog gewoon niet dan vind ik dat niet professioneel. Kun je beter op zoek gaan naar ander werk.

14. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Bijzonder dat een ander een slotje op mijn topic gaat vragen ;)

Daarbij zijn het mijn collega's die niet willen! Ik zou het wel doen, ongeacht mijn gevoel.
    En mw geeft niet aan wel of niet reanimeren. Ze wilt op het moment dat er iets gebeurd beslissen, maar dat kan vaak niet meer. Mw en familie lijken niet te begrijpen dat wij zijn verplicht zijn te handelen. Al zullen sommige van mijn collega's deze regel dus aan hun laars lappen.

Ik ga naar een afdeling waar niet reanimeren is, tenzij anders aangegeven. Hopelijk houden mijn collega's daar zich wel aan de regels.

Deel Deze Pagina