ik ben vorige week bij de mondhygieniste geweest om tandsteen te verwijderen (en dat was veel). Kreeg daar tip om elektrische tandenborstel te kopen en kreeg tandpasta en mondwater van meridol mee. Die tandpasta gaat nog wel, maar dat mondwater vind ik echt vies. Is er "lekker" mondwater? Flesje is nu bijna leeg dus wil nieuwe hebben, maar graag wel 1 die lekkerder is (en die ook goed werkt)
Ik gebruik zelf altijd listerine....geen problemen mee de ene smaak is iets prettiger dan de andere maar dat is denk ik heel persoonlijk.
Pas op voor langdurig gebruik van listerine. Bij dagelijks gebruik kan irritatie van de slijmvliezen en tong ontstaan, dit kan smaakvermindering op leveren. Een mondspoelmiddel is een aanvulling op de dagelijkse mondhygiene. Het zal nooit leiden tot een vermindering van plaque en al helemaal niet tot het voorkomen van tandsteen. Gebruik wel een fluoride houdend spoelmiddel als je gevoelige tanden/tandhalzen hebt. Het extra fluoride zorgt er nl voor dat de kleine kanaaltjes vanaf worteloppervlak richting zenuw worden gedicht, waardoor de prikkel van buiten af(koude) minder zal zijn. Dus mocht je geen last hebben van (over-) gevoeligheid, dan zou ik de spoeldrank lekker in de winkel laten staan. Wil je toch dagelijks, voor het frisse gevoel, spoelen, neem dan een spoelmiddel zonder alcohol. Bv Sensodyne
Oh dat wist ik niet bij listerine....maar gebruik het ook niet dagelijks. Meestal als ik knoflook heb gegeten of als ik merk dat ik met poetsen alleen geen frisse smaak in mn mond heb. Is hooguit 1x per week dus is het dan ook al schadelijk? Verder idd gewoon lekker gaan flossen enzo ook. Weet nog wel dat jaaaaaren geleden mijn tandarts zei dat mondwater niet echt noodzakelijk is maar flossen wel!
Ja mijn tandarts was er ook echt op tegen. Het is geen wondermiddel en het brengt de tanden uit balans. Een keer spoelen met listerine of iets staat gelijk aan een glas cola (die vergelijking maakte hij omdat het zo'n aanval is op de tanden, slijmvliezen enz). Hij zei het geeft een frisse adem en eigenlijk is het oplichting. Heb je wel het gevoel dat het werkt, dan moet je altijd gelijk je mond er na spoelen met water. Haha lees net het bericht hierboven dat zei mijn tandarts ook Lekker laten staan. Kost veel geld en het wordt er niet minder om.
precies wat ik wilde zeggen dat je zonder alcohol moet nemen ook. Wat ook helpt (en veel beter als mondwater trouwens) is elke dag met een speciaal stokje tussen al je tanden en kiezen schoonmaken sindsdien hoef ik amper meer plak weg te halen, je komt overal gewoon beter bij daarna.
vind je meridol echt vies? ik vind die gewoon een lekkere menthol smaak hebben net als listerine, etc. niks andere smaak dan andere. alleen meridol is zonder alcohol wat stukken stukken beter is voor je mond en slijmvliezen dit gebruik ik ook dagelijks, werkt echt ideaal, vooral met mijn spalkje achter mijn tanden is iets passends vinden moeilijk, maar deze dingen werken als een trein: G.u.m. Ragers Soft-picks 80 St, nu voor €10.95 - Drogisterij.net
Ik heb de listerine net weer uit de kast getrokken omdat ik op dit moment mijn tanden niet goed kan poetsen door zwangerschap. (Vorige keer geen last van gehad, maar nu sta ik na een minuut al te kokhalzen dus houd ik het dan maar weer voor gezien.) Mondwater leek me dan wel een goede aanvulling om het karwei toch een beetje af te maken. Maar dat is niet slim dus? Andere tips? Ik poets nu twee keer per dag ongeveer een minuut mijn tanden. Ik heb volgens mijn tandarts een uitstekend gebit, dus een keertje zal dit geen kwaad kunnen. Maar als het wekenlang duurt? Iemand tips om mijn tanden dan op een andere manier wat extra verzorging te geven? (kleinere borstel en andere pasta al geprobeerd, hielp niet.)
Ligt het aan het poetsen of aan de tandpasta? Ik ging kokken van 'frisse" tandpasta, op de slechte dagen poetste ik met kinderpasta met een fruitsmaak en on topic Ik gebruik mondwater van elmex, smaakt naar stimorol haha.
Het is in ieder geval niet de smaak. Meer de combinatie van mond half open en schuim erin, denk ik. Of dat ik niet kan slikken, op dat moment. Ik heb ook elektrisch geprobeerd (dat schuimt wat minder) maar het blijft lastig.
niet zo erg dat ik er van moet kokhalzen, maar vind vooral de nasmaak heel vervelend. Maar als dat de enigste zonder alcohol is blijven we die gewoon gebruiken. Heb een ragertje mee gehad van dr, dat vind ik wel goed werken dus staan al op mn lijstje zou het kunnen dat ze me mondwater aanraadt omdat bijna heel mn tandvlees ontstoken is?
@guppekop: ook een hele goede mondspoeling en tandpasta voor ontstoken tandvlees is: Vitis gingival tandpasta en mondwater. Ook zonder alcohol net als meridol. Die Vitis gingival is oa bij de apotheek te koop Van mondspoeling met alcohol gaat mijn tandvlees nog verder ontsteken, alleen die zonder alcohol werkt bij mij daarvoor