Dwerghamster, welke kooi?

Discussie in 'De lounge' gestart door mariska165, 5 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Ik kom er maar niet uit. We willen een Russische dwerghamster na de zomervakantie aanschaffen voor/samen met onze dochter.
    Ik hoef er niet op bezuinigen. Ik wil graag een mooie geschikte en degelijk verblijf.
    Wie kan mij op weg helpen? Hoor graag jullie ervaringen en tips

Butchke vindt dit leuk.
  2. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.535
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Mijn dochter heeft haar dwerghamster in een oud aquarium omdat ie continu aan de tralies zat te knagen. Nu heeft ie meer ruimte en speelgoed.
    Ik zou gewoon gaan kijken bij een goede dierenwinkel zoals Pet's Place en kijken wat er is.
    Let op dat het groot genoeg is en makkelijk schoon te maken.

Butchke en mariska165 vinden dit leuk.
  3. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    mariska165 vindt dit leuk.
  4. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.687
    3.128
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kijk eens naar een terrarium. Op marktplaats komen die voorbij voor niet al te duur en de standaard maten (1mx50cmx50cm), of kleiner, zijn ook niet zo duur meer.
    Dan kan je dochter ook echt zien wat de hamster doet, ook bij het graven.

Er zijn online ook speciale terraria voor knaagdieren, zoek er maar eens op :)

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ik zou er voornamelijk op letten dat de afstand tussen de spijlen klein genoeg is, ik had ooit een dwerghamster die dus tussen de tralies door paste, eerste keer terug gevonden in een ovenwant, 2de keer betrapt en bij de 3de keer het beestje nooit weer gevonden.

6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik zou idd gaan voor een glazen bak en geen tralies. Wij hebben deze dus wel en worden gek van het geknaag als hij 's avonds tevoorschijn komt.

Butchke en mariska165 vinden dit leuk.
  7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Wij hadden een kooi van Ferplast waarbij je een heel buizen systeem op kon maken. Onze hamster liep heel wat heen en weer. Ook grappig om te zien.
    We hadden er ook extra slaapplekjes aangekoppeld.
    Maakte hij ook gebruik van.
    Omdat de jongste allergisch voor van alles en nog wat is hadden we katoenpluis op de grond
    Heerlijk om een nestje in te maken en absobeerde goed luchtjes.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou juist wel een kooi met tralies nemen, dan kunnen ze heerlijk klimmen, zo leuk om te zien! Hier hadden we een vrij kleine kooi, onze hamsters liepen heel veel in het rad dus veel ruimte hadden ze verder moet nodig. Aan de tralies knagen deden ze haast niet, maar het meest van de tijd sliepen wij natuurlijk als de hamster wakker was. Ze adviseren een hamster niet op de slaapkamer te zetten (vooral ivm stof) . Dus als ze dan knagen 's nachts heb je er ook geen last van.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heb je een dwerg of een goudhamster? Een dwerghamster wordt vaker/makkelijker tam.

10. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier hadden wij ook een glazen bak maar we zagen hem nooit, was veel bangig en met tralies komt hij gewoon uit zijn holletje naar ons toe.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Een Russische dwerghamster, dezelfde als ts wil. De onze is een bijtertje, met name in mijn vingers.
    T schijnt dat vrouwtjes ook lastiger zijn dan mannetjes.

12. Butchke

Butchke Niet meer actief

#13 Butchke, 5 jul 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2019
    Wij hebben een glazen bak met aan de voorzijde een paar tralies, voor ons rusje. De maximale afstand tussen de tralies mag 0,5cm zijn. Ik ben voorstander van een glazen kooi/hok. Ook nog eens ideaal om schoon te maken. Let er echter op als je een terrarium zou kopen dat de beluchting onvoldoende is. Vandaar onze keuze voor tralies aan de voorzijde. Als je een aquarium neemt, dan dien je er zelf nog een deksel op te maken.

Al die kleine kooien met die koppelbare buizen vind ik maar zielig. Hamsters zijn van nature gravers en geen klimmers! Daarom zijn volledige traliekooien absoluut geen must, sommige hamsters gaan ook tralieknagen, wat erg vervelend is. Op het hamsterforum vind je veel info.
    Ikzelf doe aan hamsterscaping. Erg leuk om de natuurlijke habitat na te bootsen.

Er zijn een Paar dingetjes waar je rekening mee moet houden. Het looprad dient minimaal 18,5 cm in doorsnee te zijn. Wij hebben nu een loopwiel van hout, dat pas mooi bij de rest. (Staat overigens nog niet op de foto). En een zandbakje met chinchilla zand is een must.

13. Butchke

Butchke Niet meer actief

Dit is de onze

autumn86 en Lynx vinden dit leuk.
  14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat is niet helemaal waar. Het is goed om deze af en toe in de kooi te zetten, maar niet permanent. De hamster kan daardoor huidproblemen krijgen.

15. Butchke

Butchke Niet meer actief

Ze liggen er ook niet dagelijks in. De meeste verblijven worden tegenwoordig van een vaste zandbak voorzien. Zie hamsterforum;)

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wow, hamster heaven! Leuk gedaan zeg.

Butchke vindt dit leuk.
  17. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.687
    3.128
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt gewoon extra roosters aan de voorzijde waardoor er genoeg belichting is.
    Ik heb bovenop een rooster over de gehele lengte en voorop nog 1 over de gehele lengte. Genoeg beluchting hoor.

Wij hebben alleen een egel en geen hamster.

18. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Bedankt iedereen voor jullie reacties. @Butchke ik vind die van jouw echt super!!!
    Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit. Ben al aan het zoeken naar een aquarium bak op marktplaats maar die er op staan zijn niet groot genoeg. Ik zal het even in de gaten houden. Nieuw vind ik ze nog behoorlijk prijzig.
    Hebben jullie de kooi zelf gemaakt?
    Ik vraag me af als ik een glazen bak heb hoe ik daar de juiste maat tralies om heen krijg

Butchke vindt dit leuk.
  19. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Nee dat is dus niet waar, juist andersom. Goudhamsters zijn veel gemakkelijker vast te houden, niet zo watervlug, en veel makker. Voor jonge kinderen is een dwerghamster echt te snel waardoor ze hem snel laten vallen en ze zijn enorm kwetsbaar.

@ts ik zou inderdaad voor een aquariumbak gaan, let wel op dat je die niet in de zon zet, dan wordt het gauw te heet. En wat je ook doet, nooit een buizensysteem nemen. Die zijn niet goed schoon te maken en ze plassen er in, waardoor er veel risico op ziektes is, en het stinkt.

Deel Deze Pagina