Ik moet een werkstuk maken over de cultuur op Curaçao. En moet hierbij dus ook weten over hoe de mensen zich daar verzorgen, hebben ze bepaalde was rituelen enz? Maar ik weet hier dus niks van en via Google kom ik helaas ook niet verder. Weet iemand hier meer over? En ook over de verzorging van kroeshaar, hoe gaat dat enz? Dus alle info rondom de verzorging is welkom!
Mijn schoonfamilie komt van curacao en qua verzorging is er niet veel anders als bij "ons". Enige verschil is misschien dat ze hun huid vaker insmeren omdat het vaak droger is en hun haar is een ander verhaal. Zo heeft ons zoontje licht kroezig haar en dat is al een heel andere tak van sport als het op verzorging aankomt ivm "blank" haar. Wassen gebeurt 1 of 2 keer per week, gebruik van speciale leave in conditioner, haarolie, kammen van het haar in secties en dan ook per sectie olie etc verdelen. Maar goed, dan hebben we het echt over het haar. Lichaam, tanden, etc merk ik zelf geen verschil in
Ze hebben wel een aantal rituelen. Heel veel weet ik er niet van maar wat ik wel weet is dat ze bij speciale gelegenheden een kruidenbad nemen, bij baby's en kinderen gebruiken ze "blauwsel" (volgens mij heet het zo, een blauw blokje wat een blauwe kleur afgeeft en wat ze een klein beetje op het hoofdje van een kindje doen) om het kwaad uit de buurt te houden. En ze gebruiken ook kamperfoelie geloof ik, ook tegen het kwaad. Zoals je leest heb ik de bel horen luiden maar ik weet niet precies waar de klepel hangt. Misschien een oudere Antilliaanse man of vrouw in de omgeving die je kan vragen?
Ik weet dat ze daar tenminste 2x per dag douchen. Soms 3 keer. Meer weet ik niet Mijn zwager en zijn familie zijn -toen hij 13 was- van Curaçao naar Nederland gekomen. Maar ik heb nooit iets vernomen van een speciaal ritueel. Behalve dat douchen dan.
Ik was gister bij schoonmoeder, maar ben het helemaal vergeten te vragen, sorry. Zal het binnenkort wel eens aan haar vragen!