Verzorgingsflesjes

Discussie in 'Verzorging' gestart door Silvie, 21 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Wat heb je allemaal nodig voor de verzorging van je baby?
    Ik bedoel zoals badolie, zalfjes ... enzo.
    Ik zie zoveel flesjes staan, zie door de bomen het bos niet meer.
    Wie kan me helpen?
     
  2. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Ik zou sudocreme kopen voor de billetjes (net zo goed/beter als zinkzalf, maar goedkoper)
    Voor het wassen gebruik ik altijd zeepvrije wasgel en voor in het water badmelk (van badolie wordt de kleine nog wel een glibberig)
    Voor het lijfje gebruikte ik wel olie (babyolie) om de kleine na het badderen in te smeren.
    Poeder voor de billetjes is ook erg handig.
    En verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
    Ik had ook haarlotion van Zwitsal, maar da's puur omdat dat zo lekker ruikt ;)

    Als ik nog meer heb, hoor je het nog ;)
     
  3. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Thnx voor de tips
     
  4. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik gebruik zelf het volgende:
    - zeepvrije wasemulsie
    - haarlotion
    - (af en toe wanneer ze een droog huidje heeft) badolie
    - babyolie (kun je soms gebruiken wanneer het naveltje er nog niet helemaal goed afgaat)
    - crème (tube heet zwitsal crème douce) gebruik ik voor droge wangetjes of droog gezichtje, kan ook voor lichaam
    -talc poeder (voor vochtige plekken die moeilijk droog gaan)
    - pot sudocrème (voor rode billen of geïriteerde huid, gebruik ik heel af en toe, niet dagelijks want dan werkt t niet meer)
    - ik heb ook nog bodylotion voor baby's, maar die gebruik ik eigenlijk (nog)niet

    Dan heb ik daarbij nog het volgende in huis:
    - watten (gebruik je bij de olie, of talcpoeder)
    - baby-oorstaafjes (kun je ook makkelijk gebruiken wanneer er iets(snot) in het neusje dwars zit, dan beschadig je niets)
    - haarborsteltje
    -baby nagelschaartje
    -zoutoplossing (neusspray, vooral bij winters weer, wanneer ze verkouden is. is wel beperkt houdbaar)
    -potje luuf voor baby's (ook voor verkoudheid, verlicht de luchtwegen)
    - zetpillen (heb ik altijd in huis)
    - (rectale digitale) thermometer (de oorthermometer mag nog niet gebruikt worden bij baby's)
    - In kraampakket zat potje alcohol, om thermometer schoon te maken
    -billendoekjes (altijd op voorraad)

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het kan heel goed zijn dat je in je kraampakket ook een aantal dingen hiervan krijgt. Die krijg je rond 7 mnd. Dus dan heb je daarna nog tijd om de rest te kopen.

    Dit is voor iemand anders misschien wel weer totaal anders, maar voor mij werkt t prima :)
     
  5. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Even 2 dingen die je echt NOOIT mag gebruiken bij een (pasgeboren) baby;

    Bad olie, voor in het bad water. Echt meiden neem aan van mij dat dit echt niet goed is voor de baby. Het helpt ook helemaal niet. De olie komt als een laagje op het water te liggen en als de baby zich verslikt in het water of als het spettert en het komt in de mond. Kan het zelfs (ja echt) dodelijk zijn!!! :confused: De olie komt dan in de longen en misschien snap je het al, olie laat niets door dus geen zuurstof, en dan stikt de kleine. Dat heb je niet snel in de gaten maar het gebeurt. Ik vind het dan ook heel erg dat op sommige kraam lijsten nog baby olie staat! Het moet gewoon verboden worden. Je kan heel goed je baby er mee insmeren NA het badje, maar doe het echt NOOIT IN HET BAD!!! ;)

    Ten tweede;
    Gebruik NOOIT baby oorstaafjes voor IN DE OORTJES! Zelfs niet die er speciaal voor gemaakt zijn. Het is niet nodig om met het staafje in de oortjes te gaan. Dat kan je heel goed schoon maken met een katoenen luier, en daar een puntje van. Je weet met een wattenstaafje niet hoe ver je het oortje in gaat en kan je vanalles beschadigen zonder dat je het weet. Eigenlijk is dat ook voor het neusje zo. Je kan alles makkelijk met een katoenen doek doen, en daar het puntje van gebruiken. Alles is nog zo klein en je kan alles heel makkelijk beschadigen.

    Ik wil niet bedweterig over komen, maar dit soort dingen weet ik gewoon uit de praktijk! Ik ben al een aantal jaren kraamverzorgster en deze dingen vertel ik ook meteen als eerste!

    Ik las ook dat iemand een baby nagel schaartje op de lijst heeft staan. Maar die mag je ook absoluut niet gebruiken voorlopig. Je moet het vijlen met een kartonnen vijl. En nooit knippen omdat de nagels zo zacht zijn kun je makkelijk een velletje mee knippen.

    Voor in het badje zelf raad ik aan; zeep vrije wasgel. Maakt niet uit welk merk. Dat is altijd goed en heeft eigenlijk nooit rare bij werkingen zoals uitslag, omdat er niets scherps inzit.

    Groetjes.
     
  6. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Van mijn kraamhulp heb ik badolie gekregen. Dat kon dus gewoon gebruikt worden. Je moet natuurlijk altijd wel uitkijken dat je baby geen water binnenkrijgt, maar het is niet giftig. ;)
    De speciale wattenstaafjes gebruik ik voor de oorschelp, niet voor IN de gehoorgang. Het is wel handig dat ik dit er even bij vermeld, om misverstanden te voorkomen :)
    Ik heb in het begin ook een houten nagelvijl gebruikt. Maar Isa krabte toch steeds haar gezicht open, dus mocht ik na een maand van de arts op het consultatiebureau heel voorzichtig een nagelschaartje gebruiken. Heel voorzichtig kan ik de nageltjes een beetje bijknippen. Dat gaat het best wanneer ze een beetje slaperig is. Dus ook wel even handig om erbij te vermelden, om misverstanden te voorkomen. ;)
     
  7. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Met de laatste 2 dingen ben ik het helemaal eens. Maar met die bad olie echt niet! Wat een rare toestand, olie is ALTIJD GIFTIG hoe kan je kraamverzorgster dat nou geven??? er bestaat geen olie die niet giftig is! En het gaat niet eens om het giftig zijn, maar om de werking van olie. Het blijft drijven, en je weet echt niet van te voren of je baby druk in bad gaat doen of niet. En de kleine uk kan zich zomaar verslikken, daar kan je ook helemaal niets aan doen :(
    Neem nou echt maar van mij aan dat het gewoon niet goed is om bad olie voor een baby te gebruiken......... ;)
     
  8. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Mijn zoontje had ook vrij lange nageltjes en krabde zichzelf daar vaak mee open, ik mocht toen ook als het te erg werd heel voorzichtig zijn nageltjes "afbijten" werd toen gezegd. Dat heb ik overigens niet gedaan want ik was altijd bang dat het dan rafelig werd en de krasjes in zijn gezichtje alleen maar erger zouden worden, ik ben wel vrij snel de nageltjes gaan knippen, maar is gelukkig ook nooit mis gegaan.
    En olie werd mij alleen geadviseerd na het in bad doen, omdat hij toch wel een heel erg droge huid had. Ik heb het nooit in bad gebruikt, maar lijkt mij ook gewoon niet prettig. Volgens mij heb je weinig grip op je kleine dan en kan me in zo,n situatie voorstellen dat het kindje dan onder water zou kunnen komen :confused: Nee ook niet iets waar ik me in kan vinden. Op zich wel handig hoor dat Mouchy in de kraam werkt en ons een beetje op de hoogte kan houden van alle ins en outs ;)
    Krijg graag tips, en aangezien het niet meer zoo heel erg lang duurt...
    Gr Carry
     
  9. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Dat badolie afgeraden wordt heb ik ook vaak gehoord. Van mijn kraamhulp, van het CB en in het ziekenhuis.
    Ten eerste omdat het kindje glibberig wordt, en ten tweede omdat de kleine het binnen kan krijgen en dat is echt niet goed voor de kleine. Niet omdat het giftig is, maar omdat het een laagje in de longen kan vormen, en dat is idd dodelijk. Ben het dus helemaal met Mouschy eens.

    Nagels knippen wordt ook afgeraden. Ik kreeg als tip om de nageltjes de 1e tijd te pellen. Lukt dat niet, dan vijlen.
     
  10. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik heb een anderhalf jaar terug iets gezien, ik geloof bij oprah maar dat weet ik niet meer zeker.

    Maar een baby kreeg ook badolie binnen geloof ik en is vervolgens daar aan overleden.
    Het was een zeer confronterende uitzending, en ik heb daarna ook echt alle badolie weggegooit.
    Dat zal mij niet overkomen dacht ik!!
    Ik smeer dan liever het huidje na het badderen in met een vette creme van zwitzal bijvoorbeeld, dan weet ik zeker dat er niks gebeurd.

    groetjes
     
  11. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ik ben wel blij dat er in iedergeval een paar mensen zijn die wel begrijpen wat ik bedoel. En het is helemaal geen welles nietes strijd, ik wil alleen maar het beste voor de baby's natuurlijk! ;)
    Dit soort dingen heb ik ook geleerd en ook gewoon uit ervaring als kraamverzorgster weet ik gewoon wat goed is en wat niet.
    Iedereen mag er mee doen wat ie wil met die informatie. Maar ik dacht ik zet het hier gewoon neer omdat er meer a.s moeders zijn die dit wel interesand vinden.
     
  12. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Bedankt voor de info, ik wist het niet. Er komt geen badolie in het badje voor de baby straks. Zo leer je nog eens wat.
    Jenny
     

Deel Deze Pagina