Ik zou gewoon gaan donderdag, als je nog half ziek bent kunnen ze dat meteen aan je zien... Verder zou ik pro-biotica kuur ofzo gaan doen, of een vitaminekuur. Kun je daarmee meteen aan geven dat je er ontzettend van baalt. Schiet niet in de verdediging maar zeg dat je je zorgen maakt om je eigen weerstand en nu gaat kijken hoe je je weerstand weer op kan bouwen. En als je helemaal van goede wil wilt zijn: aanbieden om een keer een extra dag te werken. Als ik ziek ben geweest bied ik daarna aan om een keer in te vallen (dan word ik wel uitbetaald uiteraard) maar ik werk op een school en vervanging is lastig te regelen... Directeur blij en ik ook blij. Tegelijk weten ze dan dat ik het echt heel vervelend vind om me ziek te moeten melden... Maargoed, ik vind het dan ook erg leuk om te werken en kan makkelijk oppas krijgen, krijg dan ook nog een dag extra uitbetaald omdat het eigenlijk extra werken is dus voor mij geen probleem... Maar vervelend is het wel, je bent echt ziek en je voelt je op het matje geroepen... Maar wie weet is het een standaard procedure en je leidinggevende kan ook opeens een paar keer achter elkaar ziek worden hoor... we zijn tenslotte mensen...
Heb ik ook gehad.. In korte tijd veel ziek geweest, griep, miskraam, longontsteking, depressie enz. Allemaal gegronde redenen. Dus heb ook al 2 keer zon gesprek gehad. Opzich is de werkgever gewoon verplicht om die gesprekken te houden dus t kan zijn dat t een kort gesprekje word, Puur omdat t moet.. Maar ze kunnen je helaas ook echt waarschuwen.. Het kan namelijk wel een reden zijn voor ontslag. Dan gooien ze t namelijk op het niet kunnen uitvoeren van je werkzaamheden ofzo.. Ze verzinnen er wel wat op. Suc6
Ik ben ERG jaloers op mensen die 'nooit ziek' zijn maar ik heb migraine en kan soms in 1 keer behoorlijk uitgeschakeld zijn. En vroeger kon ik dan gaan slapen en helemaal beter wakker worden, nu moet ik rekenen op 48-72 uur uitgeschakeld Hoe vaak ik me niet schuldig gevoeld heb... En hoe vaak ik niet halfbrakend op mijn werk ben geweest om in de wc's te staan janken, want oh wee als ze denken dat ik teveel verzuim 'gewoon omdat het kan'. Het is echt heel lastig als je vaak kortdurend ziek bent of toevallig in een korte periode griep en nog iets krijgt. Mijn leidinggevenden wisten altijd hoe de vork in de steel zit bij mij en ik heb nog nooit een verzuimgesprek gehad, ook niet als ik best vaak opeens een dag was uitgeschakeld. Misschien omdat ik er sowieso contact over hield met mijn baas. TS, geen zorgen, je zit de boel niet op te lichten. Ik zou zeggen, ga je bed in en laat morgen rond 4 uur aan je baas weten of je er donderdag kunt zijn. Als je echt heel erg ziek bent is het echt raar dat je verwacht wordt om te werken. Beterschap!!
Bedankt voor de lieve reacties allemaal. De kids komen zo weer thuis. Zodra zij liggen ga ik ook weer..
Zorgwekkend?! Nee joh, de afgelopen maanden heerste er griep en vanalles, dan is het echt niet zorgwekkend dat iemand zich 4x kort ziek moet melden. Bij een flinke griep ben je 2 weken uit de running!
Zorgwekkend misschien niet gelijk, opvallend wel! Zeker omdat het echt ver boven het gemiddelde ligt. Ik voer zelf verzuimgesprekken. En je wilt niet weten hoe vaak er bij die gesprekken ineens toch een hele andere wending komt dan gewoon griepje-ontstoken kies- enz enz. Ook in geval van TS kun je wel goed kijken hoe het komt dat je blijkbaar zo vatbaar bent voor ziekte. Is je prive-werk in balans? Zijn je werkdagen handig gekozen? Zit je "emmer" misschien te vol? Plan je je verlofdagen wel handig in zodat je ook af en toe even bij kunt tanken? Normaal gesproken heb je als jongere nml toch wel genoeg weerstand om niet 4 keer in een half jaar ziek te zijn. En wat ook interessant is is om te kijken hoe voorgaande jaren eruit zagen. Is dit elk jaar een terugkerend patroon, of heb je bv al 3 jaar niet verzuimt en nu "toevallig" een paar keer achter elkaar? Kortom: logisch dat je werkgever dit doet. Als je structureel zo vaak moet verzuimen zul je je daar zelf ook niet fijn bij voelen, dus wat kan je zelf of je werk veranderen om weerbaarder te worden?
Bij ons als je drie keer in een jaar ziek bent geweest. Pas nog gehad omdat ik 11 maanden geleden ziek was en laatst twee keer. Maar meestal ben ik maar 1 dag ziek dus uiteindelijk minder lang dan iemand die een week griep heeft. Als ik binnen het half jaar dan nog een keer ziek meld krijg ik nog een gesprek met p&o erbij. Meer om te kijken of het werkgerelateerd is en of er aanpassingen nodig zijn.. Als je je morgen weer iets beter voelt zou ik je aanraden om even naar buiten te gaan, boodschapje doen oid en daarna kijken hoe je je voelt. Ben je bekaf zou ik zeker niet gaan werken.. Want in je bed liggen en je wel aardig voelen is toch heel wat anders als een hele dag werken..
Onzin. Ziekte is geen grond voor een waarschuwing of ontslag. Ziek is ziek. Verzuim zonder gegronde reden wel.
Bij ons is een verzuimgesprek standaard na meer dan 2 ziekmeldingen per jaar (geen kalenderjaar!). De werkgever doet dit niet perse omdat ze denken dat je je aanstelt, maar ook om te inventariseren wat zij kunnen doen om ervoor te zorgen dat je minder ziek bent (pesten op werk, werkdruk, klimaat, etc)
Bij ons op kantoor is het ook standaard. dan krijg je de vragen wat kunnem wij doen om je te helpen om dit verzuim te verminderen en dat soort politiek correcte geklets die ze niet eens menen hahahah... Is gewoon procedure. je hebt niks te vrezen als het geen schooltjeziek is toch? ik had destijds braaf mijn medicijndoosjes meegenomen en aangegeven dat ik toestemming zou geven als ze info wilde van de ha hoor. Nee alleen maaar procedure etc etc. Niks aan t handje Je moet bijna gaan oppassen dat je niet gewoon ziek naar kantokr gaat omdat je dit wil voorkomen Ziek is ziek meid. It is what it is en al vervelend genoeg dacht ik zo.
Ik snap de reden van het gesprek wel hoor, maar een keer 4x kortdurend ziekmelden vind ik niet zorgwekkend. Want ik begrijp uit de post van ts niet dat dit jaarlijks zo is. Eens in de zoveel jaar heeft iedereen wel eens pech; de een krijgt een flinke griep, de ander breekt een pols, etc etc. Natuurlijk goed om te kijken of er niet meer speelt! Maar ts geeft aan alle keren ook bij de dokter te zijn geweest, dus ja, lijkt me niet dat er bij haar meer mee speelt. Ik zie dat TS twee jonge kinderen heeft; hier betekent dat het ene virus na het andere. Onvermijdelijk.
Ik zou een mail terug sturen, dat je donderdag komt als je fit genoeg bent. Dat je uit de mail van hen het gevoel krijgt dat zij denken dat jij niet echt ziek bent en dat zij, als jij donderdag te ziek bent om te komen, maar iemand van de arbo moeten sturen om te controleren. Daar zijn ze toch (onder andere) voor?
Zoiets durf ik echt niet. Ben echt een schijterd. Maargoed. Dag 3 vandaag en voel me niet echt beter. Weer buikloop en buikpijn. 3 kilo afgevallen in 3 dagen, Nog zo slap als een vaatdoek en duizelig als ik me teveel inspan.. Wat te doen.. Durf echt niet te bellen en dit te vertellen.. Heb er slecht van geslapen en loop er de hele tijd mee rond..
Hier ook na 3 ziekmeldingen. Gewoon even een gesprekje over wat er precies is en wat de werkgever er evt aan kan doen etc? Maar de toon waarom jouw teamleider dit stuurt vind ik erg dramataisch, ddreigend. Denk niet dat je dat zo moet zien.
Ik vind het wel logisch dat je leidinggevende een gesprek wil. Je bent de laatste tijd vaak ziek geweest. Mijn man voert dit soort gesprekken ook met mensen uit zijn team na drie ziekmeldingen in korte tijd. Hier in 11 jaar tijd maar een keer ziek gemeld, dus geen ervaring mee.
Ja zeg het eens.. Ontslag, reacties.. Ik vind ook dat ik de laatste tijd veel ziek ben geweest. Baal ook ontzettend ervan.. Voel me super schuldig tegenover andere collega.s... Maar wat doe ik eraan? Slik vitamines tegen de weerstand, eet goed en gezond. Rook en drink niet.. Ik heb wel snel last van stress en dat schiet dan op mijn darmen. Heb ook prikkelbaar darm syndroom. Hier heb ik wel veel last van moet ik zeggen.. Maargoed ik heb gebeld.. Het was wel goed want de toon waarmee gisteren het mailtje begon en eindigde was van 2 kanten niet goed. Ik zag dat in en teamleiders ook. Ik heb hiervan geleerd dat ik aan het begin van de week me nog niet moet ziekmelden, want ik weet niet hoe het verloopt en anders met oplossingen kan komen.. Ik snap dat heel goed! Maarja panisch he.. En team.leidster zag ook wel in dat het niet de manier was. Ik blijf morgen nog een dagje thuis om echt goed uit te zieken en vrijdag ga ik er weer voor.
Ik begrijp je wel En je hebt hier ook niet om gevraagd he? Sommigen zijn nooit ziek, anderen krijgen alles. De één leeft compleet ongezond en is zo fit als een hoentje, de andere leeft gezond en is altijd ziek of heeft een zwakke weerstand. En je hebt het goed bedoeld, het is puur een eerste reactie waaruit je hebt gehandeld en dat kan niemand je kwalijk nemen. Alleen wordt het vaak compleet anders opgepakt dan jij bedoeld, dat is nou het vervelende van communicatie en zeker van non verbale communicatie. Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt als jij, ook een verzuimgesprek gehad, welke helaas niet mild verliep. Keihard eigenlijk. Ik leef gezond, maar heb niet gevraagd om endometriose, wat mij regelmatig nekt, maar ik ga wel altijd naar mijn werk, neem medicijnen, ben half stoned, maar ga naar mijn werk. Behalve toen het echt heel erg was, vorig jaar. Ik heb mij dit schooljaar 2x ziek moeten melden, vanwege een bloeding achter mijn oog (wat met rust moet overgaan) en vanwege de griep, die velen lam legden. Na die 2x moest ik mij verantwoorden. Er werd alleen niet gevraagd of gekeken naar de reden, of ze iets konden doen enz enz, nee, ik ga eraan werken en ik moest eens gaan nadenken of ik dit werk nog wel wil doen . Ik heb het naast mij neergelegd, heb binnenkort mijn functioneringsgesprek en dan kom ik erop terug. Maar onthou, de meeste gesprekken verlopen rustig, ik heb een gefrustreerde leidinggevende Beterschap, goed om jezelf denken, het is zoals het is en als het lukt, probeer het los te laten, dit is ook niet goed voor je herstel. (maar ik herken het als geen ander )
Heftig zeg... Voel je je nog wel prettig bij je leidinggevende? En ben je niet bang voor een evtueel volgende keer ziekte?