Hoihoi, Even een topic wat niet over Corona gaat Voor andere dames hier die kleding naaien heb ik een vraagje, aangezien mijn naailes volgende week ook wel niet door zal gaan.. Is dat papier wat je gebruikt bij het raderen van patronen uitwasbaar? En hoe werkt dat anders met lijntjes die midden op het kledingstuk komen? Ik zal even foto’s toevoegen om te laten zien wat ik bedoel. Kan ik daar gewoon overheen raderen of heb ik dan straks onuitwasbare groene stippellijnen op het jurkje?
Je hoeft niet die hele lijn aan te geven op het stof. Als ik het goed zie zijn dit de lijntjes die het middenvoor aangeven. Je kunt met van dat speciale krijt het begin van de lijntjes op het stof aangeven. Of een met afstekende kleur garen het lijntje rijgen.
ja is uitwasbaar, maar idd even rijgen is ook een prima oplossing. En, meestal speld en teken je aan de verkeerde kant van de stof natuurlijk waardoor je er evt. later niets van ziet. Ik gebruik zelf stift die vervaagd door licht of wassen, ideaal, ook voor de niet wasbare projecten.
Dat is op te lossen door te gaan rijgen. Je rijgt dan door het papier heen op de lijn. Voorzichtig het patroon weghalen, en daarna de rijgdraadjes los knippen. Op deze manier blijft de lijn voor het beleg zichtbaar.