School uitkiezen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boommm, 26 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boommm

Boommm Niet meer actief

Waar let jij op met het uitkiezen? Wat zijn voor jou pluspunten aan een school en nadelen?
    Welke vragen stel je tijdens de rondleiding en waar let je op?

Ik moet mij nu gaan verdiepen (ben al laat..) en heb dus geen flauw idee :)

2. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Hoi,

Ik vind de sfeer binnen een school erg belangrijk.
    Ziet het er gezellig uit, vroljke kleuren, werkjes van kinderen?
    Wat ik zou vragen: hoe groot zijn de klassen, wat kunnen ze bieden aan zorgkinderen, hoe gaan ze om met pesten......

Ben zelf leerkracht dus ik weet wel wat ik graag zie en wil horen.
    Vraag gerust meer aan me!

3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb er nog geen ervaring mee ;). Maar ik denk dat ik zou kijken naar de sfeer, hoe groot de klassen zijn en hoe de interactie tussen leerlingen en leraren is. Al vraag ik me wel af of je überhaupt wat ziet van dat laatste. Misschien is het ook belangrijk voor je of de school een continurooster heeft of een rooster waarbij je dochter moet overblijven. Waar ik trouwens ook altijd naar kijk als ik langs een basisschool loop, is de omheining. En soms kom ik rond ophaaltijd langs een school, dan kijk ik naar het soort ouders en op basis daarvan heb ik zelfs al één school af laten vallen.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dat is wel een goede tip ja, even langslopen als de school uit is. Ga ik binnenkort eventjes doen.

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Gevoel is het belangrijkste. Als dat goed zit, is het goed.

Waar je verder op kunt letten: het soort onderwijs. Wil je openbaar of bijzonder? Ik weet niet hoe het in jouw stad zit natuurlijk, daar heb je waarschijnlijk een heel ander onderwijssysteem. Wij hebben bewust voor Montessori gekozen.

Praktische zaken: de tijden/overblijven.

Vraag naar hun zorgprotocol. En hebben ze extra dingen zoals een plusklas? Wat doen ze met kinderen die uitvallen? En belangrijk: wat zijn de kosten.

Maar nogmaals, gevoel is het meest belangrijk! Succes.

6. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik zie nu trouwens dat je kleintje al geboren is. Gefeliciteerd! Het zijn wel ongeduldjes zeg, wilden maar wat graag de wereld buiten mama zien ;)

7. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Wij zijn laatst bij 2 scholen gaan kijken. Ik had een vragenlijstje via een collega overgenomen waarop stond:
    - schooltijden
    - wat wordt er gedaan met kinderen die voor of achterlopen in een klas
    - schoolreisjes en vieren van feestdagen
    - worden creatieve vakken behandeld
    - hoe is het overblijven of bso geregeld

Omdat de 2 scholen met dezelfde lesmethode werken had ik daar geen vragen over. Voorop staat bij mij wel het gevoel bij een school.
    Omdat dat bij ons nog iets verschilt hebben wij nog wat te bespreken thuis ;)

8. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Voor mij was het ook belangrijk hoe de toekomst van de school eruit zag. Worden er weinig kinderen aangemeld, dan komen er veel combinatieklassen, en laat ik daar nou niet heel blij van worden...

9. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier zit mijn zoontje dus bewust op een kleine school. Ik geniet van de combinatieklassen. Hij zit met 9 kindjes in groep 1-3.

Juist omdat hij wat slimmer is, maar wel een emotionele achterstand heeft, is het fijn dat hij zich kan optrekken aan de grotere kinderen. Plus dat hij lekker kan mee genieten van de lesstof, zie ik alleen maar voordelen.

Voor andere kinderen is het weer fijn, dat ze in groep 3 zitten en nog wat meer kunnen spelen met een bouwhoek/poppenhoek enz.

10. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wij vonden vooral het gevoel heel belangrijk.
    En de manier van lesgeven op de school waar we voor hebben gekozen sprak ons erg aan, en past denk ik ook perfect bij ons zoontje (Jenaplan school)

11. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe is de sfeer? Wat voor een kinderen zitten er op school? Hoe wordt een school beoordeeld in inspectierapporten? Wat zijn de uitstroomrichtigen naar de middelbare school en in hoeverre kloppen deze? Wat doen ze voor een extra activiteiten, ik vind zelf cultuur bijv erg belangrijk als extra dingen. Dat was voor mij belangrijk.

12. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Vraag ook even wat de school van de ouders verwacht. Soms kan he in een ongemakkelijke situatie terechtkomen als er veel meer van je verwacht wordt dan je waar kan maken. Ik spreek natuurlijk helemaal niet uit eigen ervaring met ons kind op de Vrije School 😳☺️

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zou dat juist niet willen bij mijn kind. Ik zie alleen maar nadelen. Juist qua lesstof! Maar wel fijn dat het voor jullie op dit moment werkt.

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

Heel erg bedankt voor alle tips! Heb na aanleiding van de dingen die hier genoemd zijn twee scholen uitgezocht. Krijgen we binnenkort een rondleiding!

Deel Deze Pagina