Engelse master maar niet goed in woord en schrift...

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 24 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi,

    Wie heeft er hier een Engelse (research) master gedaan?
    Ik kan kiezen uit Nederlandse of Engelse masters en er is een Engelse master die me erg aanspreekt. Probleem is echter dat ik niet goed Engels (durf) te spreken en moeite heb met Engelse grammatica.
    Lezen en luisteren is wel op C1 niveau. Bij de Engelse master moet je ook af en toe Papers maken in het Engels en presenteren en debatteren in het Engels. Dat ga ik nooit voor elkaar krijgen op dat niveau.
    Dan moet ik eerst een of andere wondercursus gaan doen en dan ben ik nog bang dat het niet gaat lukken. Baal daar zo van.
    Wie heeft dit gedaan? En moet je inderdaad C2 niveau hebben ook in schrift en spraak?
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Het is zeker niet onmogelijk. Maar zal wel heel veel extra kruim en tijd kosten. Ik heb een Nederlandse Master gedaan. Daar zaten af en toe Engelse artikelen tussen. Echt pittig om te lezen door de vaktaal. Terwijl ik toch vrij goed Engels lees, praat en schrijf. Kan je geen proeflessen volgen en proefopdrachten doen? Dan krijg je een goed beeld denk ik.
     
    Annemeis vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Zonder kinderen is het al heel pittig maar met is het echt zwaar. Kost onwijs veel energie. Ik heb bijna alle vakken in t Engels gedaan en ja het went maar ik was niet goed in statistiek,laat staan dat ik het in t Engels moest doen (en dat moest ik helaas). Vond dat echt een drama. Heb in het Nederlands bijles gehad ernaast.
    Papers en lezen minder moeite mee (was ook geen artikel in t Nederlands, studieboeken ook maar klein deel) , presentaties ook geen punt maar.... discussies op t podium een ander verhaal omdat die vragen onvoorspelbaar kunnen zijn. Een hoop eeh eehhh zat er in en echt vlot antwoord geven zoals in het Nederlands zou zijn? Nee. Vooral op technische vragen pff

    Onderzoek zelf heb ik tweetalig gedaan omdat ik zowel NL als EN als deelnemers had. En NL deel ging wel een stuk vlotter en minder vermoeiend.
     
    Annemeis vindt dit leuk.
  4. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Echt respect hoor! Welke studie deed je?
    Ben nu een premaster aan het afronden dus ben al twee jaar veel Engels aan het lezen. Maar spreken en schrijven is wel echt een dingetje. Om toegelaten te worden moet ik eerst een aantal Engelse toetsen doen, waaronder de IELTS. Dan neem ik eerst een tussenjaar om mijn Engels op te vijzelen denk ik.
    Probleem is dat ik nu dus al 2 jaar studeer en over een jaar klaar kan zijn als ik de Nederlandse eenjarige master ga doen. Als ik de Engelse tweejarige master ga doen dan moet ik eerst een jaar Engels gaan doen en dan 2 jaar een Engelse master dus ben ik zo 3 jaar verder. Op zich houd ik erg van studeren maar hier thuis zijn ze er ook wel een keer klaar mee...
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    #5 suus1983, 24 feb 2020
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
    Ik zelf niet, maar mijn man heeft alles in het Engels gedaan, ook een research master, zonder enige vorm van vooropleiding in de Engelse taal. Heb je al testen gedaan nu, omdat je zeker weet dat je Engels niet voldoende is?

    Edit: even nagevraagd, hij zit op c2 niveau en denkt dat het aardig pittig is om het in het Engels te doen aangezien je ook rapporten etc in het Engels moet schrijven. Dat ziet hij heel vaak fout gaan bij zijn stagiaires
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Tsja. Ik ben er ook maar in gerold met mn middelbare school Engels. En dan hadden we het tweede semester van het eerste jaar in het Engels ivm uitwisselingsstudenten, veel studieboeken en artikelen in het Engels. En na de studie heb ik een promotietraject gedaan met een Engelstalige copromotor, een research master in het Engels, een stage in Amerika en een Engels proefschrift op de nederlandse samenvatting en het dankwoord na. Ik draai mn hand er niet voor om. Ik merk vooral beperkingen in het creatief schrijven (bv rijmen of grappige tekstjes) en het verstaan van zware accenten.
    En eerlijk, ik ben heel veel internationale collega's tegen gekomen die met veel minder Engels ook op een internationaal congres stonden of meedraaien op een Engelstalige afdeling. Wij krijgen gewoon een ontzettend goede basis mee.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bedenk ook dat het vooral wetenschappelijk Engels is met veel vaktermen - mijn man kan bv geen Harry Potter lezen in het Engels, maar heeft wel zijn MSc in het Engels gedaan, zijn PhD volledig in het Engels, en geeft nu ook al jaren les in het Engels - alles is Engels in zijn vakgebied. Maar het is echt wel anders dan bv literatuur-Engels, het is heel ‘internationaal’ en echt vaktaal.
     
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #8 IkbenTess, 25 feb 2020
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    Ik heb mijn master in het Engels gedaan en vond het juist wel meevallen. Omdat echt alles Engels was wende ik er snel aan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik toen net terug was uit Australië waar man en ik 3 maanden hadden gereisd, maar daar sprak ik geen vakjargon natuurlijk.
    Het kost wel extra tijd en ik had nog geen kinderen toen. (Was wel zwanger :)) Los van de taal is een wo scriptie schrijven sowieso pittig.
     
  9. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik weet niet of ik het on jouw geval zou doen; ben je bang dat je er ook straks je droombaan mee misloopt als je de Nederlandse master kiest?
    Ik denk dat het wel het meest praktisch is voor zo’n master als je echt goed bent in Engels, anders is het echt zwaar (en spreekt de master je dan nog steeds aan, als het zo pittig is?).

    Ik heb 6 jaar gestudeerd en ook in het buitenland maar ook toen was het soms lastig uit mijn woorden komen om echt als een native te kunnen praten, en dan heb ik echt een talenknobbel.
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Als je echt slecht bent in Engels misschien beter niet doen, maar toen ik ging studeren waren alle boeken sowieso in het Engels (scheikunde, die boeken werden niet vertaald), dat went wel snel vond ik. Colleges lag aan of er buitenlandse studenten bij waren, de eerste jaren waren die wel vaak in het nederlands. Maar we hadden ook een Engelse prof, die begon zijn colleges wel vaak in het Nederlands, maar ging meestal na een minuut of 10 over in het Engels ;).
    Nu heb ik niet direct een talenknobbel, maar ik had wel een 8 voor Engels op mijn eindlijst op het VWO, dus ik was er wel redelijk goed in.
    Als je echt denkt dat je Engels niet voldoende spreekt, zou ik het niet doen, maar als je vooral een accent hebt en wat meer moet zoeken naar woorden, komt het waarschijnlijk wel goed. Ik zou gewoon informeren bij de opleiding hierover.
     
  11. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Ik vond het spreken nog wel meevallen (daar hadden ze bij ons niet zoveel eisen voor), maar je moet er wel rekening mee houden dat ze verwachten dat je op een bepaald niveau kunt schrijven in het Engels. Je kunt het vast wel halen, maar dan moet je genoegen nemen met een lager cijfer. Als je voor cum laude wil gaan zou ik de Nederlandse master kiezen.
    Verder: kan je niet tijdens je masterjaar een cursus Engels schrijven erbij doen?
     
  12. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Tip: schrijf lastige passages eerst in het Nederlands en vertaal ze daarna. Was een tip van één van mijn professoren en dat werkte prima. Ook grappig om een Nederlands stuk door google translate te halen, krijg je heel grappige dingen. Toen met mijn mede studenten echt slap om gelegen :D
     
  13. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Mijn ervaring is dat het lezen en luisteren in het engels geen probleem hoeft te zijn. Je leert al snel de vaktermen kennen, en dan gaat het steeds vlotter. Al ervaar ik nog steeds wel dat ik twee keer zo lang doe over het lezen van een artikel in het Engels dan in het Nederlands.

    Met schrijven en presenteren op academisch niveau heb ik geen ervaring. Ik had soms engelstalige docenten, maar die verstonden dan wel Nederlands en de voertaal in principe Nederlands was. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat het echt wel een heel stuk pittiger zal zijn dan een Nederlandstalige studie, maar dat het niet onmogelijk is. Ik smeet mijn laptop wel toen ik mijn scriptie schreef en het in het Nederlands moest al tig keer bijna het raam uit, ik denk dat ik dat letterlijk had gedaan als het ook nog in het Engels had gemoeten. ;)

    Welke studie overweeg je?
     
  14. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Oei, dit zou voor mij dus juist totaal niet werken! Misschien komt het omdat ik 2-talig ben opgevoed?
    Mijn hoofd zit namelijk of in Engels-stand of in Nederlands-stand en daartussen heen en weer gaat heel moeizaam. Ik vond het dan ook ontzettend irritant als ik een vak had waarbij alle literatuur in het Engels was en dan het college in het Nederlands. Liever alles in het Engels dan!

    Ik heb zelf mijn master ook in het Engels gedaan en ik moet wel zeggen dat ik toen erg blij was dat ik 'native speaker' ben. Is een van de redenen dat ik mijn kinderen nu ook weer 2-talig opvoed.
     
  15. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb een (Nederlandse...) bachelor moleculaire levenswetenschappen gedaan. Boeken waren wel in het Engels, en er waren een paar docenten die Engels spraken omdat ze in het Nederlands echt niet te verstaan waren. Alle studenten die Engels niet behoorlijk beheersten zijn in het 1e jaar gestopt.

    Ik denk dat je er achter moet komen of je echt niet goed genoeg bent in Engels, of dat je gewoon onzeker bent. Misschien inderdaad door een proefopdracht, of door het iets van leermateriaal door te kijken.
     

Deel Deze Pagina