Elevator pitch???

Discussie in 'De lounge' gestart door grietje, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    In een grootmoedige bui heb ik een online sollicitatie gedaan bij een bank. Leek mij te hoog gegrepen, maar ik heb voor aanstaande maandag een uitnodiging gekregen.
    Maar......dit is niet een gewoon gesprek. Tijdens een 2 uur durende lunch met alle kandidaten moet je een elevator pitch houden van 5 minuten.

Dus ten overstaande van alle kandidaten moet je jezelf 5 minuten lang ophemelen. Ik heb hier echt zo geen zin in, ik kan dat niet. Maar het zou wel echt fantastisch zijn als ik die baan krijg.

Heeft iemand hier ervaring mee? Een goeie binnenkomer of afsluiter bijvoorbeeld? Ik word op internet niet echt wijzer en krijg geen letter op papier.

2. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    o jeetje, wát een toestand......Lijkt me vreselijk om op deze manier een sollicitatie te moeten doen.
    Ik vind het meer een script voor een ''studenten'' film ofzo haha...

heb geen tips, wens je wel veeeeeeel succes!

3. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Ik heb er eigenlijk ook weinig vertrouwen in. Maar als alle sollicitanten zo denken heb ik alleen maar meer kans. En ik wil echt heel graag aan het werk dus ik moet er gewoon heen van mezelf, maar ik zie erg echt als een berg tegen op! Hopelijk kan ik met wat goeie tips mezelf beetje proff presenteren.

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Op school hebben wij wel eens een elevator pitch moeten houden.

Het gaat er dus echt om dat je, stel dat je met een grote baas in de lift komt te staan, jezelf in korte tijd kan presenteren.

Goede openingen of afsluiters...dat ligt dus helemaal aan jouw kwaliteiten.

Ik ben er zelf ook niet goed in hoor, maar zet anders voor jezelf op een rijtje waarom je die baan wil, en waarom zij jou die baan moeten geven.

En dan niet de standaard dingen, maar probeer echt naar unieke dingen te zoeken.

Tuurlijk ben je (bijvoorbeeld) flexibel en werk je hard, maar dat doet iedereen...

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Elevatorpitch: in 20 seconden zeggen waar je voor staat « FNV Professionals

Dit vind ik wel een goede.

Ik heb zelf gelukkig nooit zoiets hoeven doen (zou ook niet dat type baan willen ;)), maar de essentie hiervan is wel dat je zelfvertrouwen uitstraalt. Geen onzin verkopen, maar je mag best hoog inzetten ;).

Zelfvertrouwen straal je uit door achter de inhoud te staan, maar ook door het losjes te vertellen. Zonder spiekbriefje, maar ook niet opgelezen: de kunst is om het te laten lijken alsof je het ter plekke uit je mouw schud. Beetje acteren dus!

Wat betreft de inhoud: wat zijn jouw sterke punten. Bedenk er 10 en kies daar een paar uit die je in je pitch gebruikt. Ik vind 5 min best lang trouwens. Eigenlijk net als je doet in een sollicitatiebrief.

Het zou mooi zijn als je er een intelligent grapje in kan stoppen, al weet ik niet of dat gepast is (ik ben docent en heb dus wel verstand van presenteren maar niet van het bankwereldje). Of iets anders waardoor jij boven de rest uitsteekt: wees niet saai, dat is dodelijk (tenzij ze dat juist willen, maar dat zal wel niet met deze sollicitatieprocedure).

En ... hoe oppervlakkig ook: zorg ervoor dat je er perfect uitziet. Goede kleding, goed kapsel (desnoods paar uur te voren naar de kapper), etc.

Succes!

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    In je opening moet je interesse wekken, dat kan bijvoorbeeld door een vraag te stellen. Of door te verwijzen naar iets actueels. Door een stelling te poneren. Of een citaat gebruiken.

In je afsluiter zou je daar (op grappige wijze) weer naar terug kunnen verwijzen.

Zoiets?

7. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Is het wel echt 5 minuten? Dat is veel te lang namelijk!!! Zou ik nog eens nakijken. Man ik kan m'n hele levensverhaal vertellen in 5 minuten.
    Succes!
    Het is misschien eng maar dat vinden de anderen ook ;)

8. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

5 dec 2011
    659
    0
    0
    5 minuten vind ik ook erg lang voor een elevator pitch. Ik zou het heel knap vinden als er iemand is die vijf minuten lang boeiend kan praten :p.

Ik zou het korter maken en krachtig: jij hebt geen vijf minuten nodig om duidelijk te maken waarom jij die baan verdient, jij kan het in 1 minuut. Het is altijd goed om een voorbeeld te geven van iets waarin jij goed bent en het is ook mooi om iets over het bedrijf te zeggen waar je echt een beetje research naar hebt gedaan. Kijk nog eens goed naar de bedrijfsfilosofie en probeer daar op in te spelen. Een prikkelende opening kan ook helpen, bijvoorbeeld een vraag of een anekdote.

Hou ook in de gaten wat jij in je cv hebt gezet zodat dit niet tegenspreekt wat in je speech naar voren komt.

Allerbelangrijkste: zelfvertrouwen en het gewoon doen! Er komen tientallen van die speeches voorbij dus probeer uit je comfort zone te stappen en echt iets bijzonders te doen. Succes!!

9. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Probeer bij een bank zakelijk te blijven, dat is daar erg belangrijk. Tijd voor een grapje is er zeker, maar dan wel pas als je er werkt. Een grapje maken in het bijzijn van "buitenstaanders" is meestal niet op zijn plaats. Het is belangrijk dat je serieus overkomt en dus idd achter je verhaal staat. Probeer je goede eigenschappen luchtig te verpakken en niet op te rakelen. Misschien kun je een voorbeeld uit de praktijk noemen, want 5 minuten is best lang en moeilijk om het geloofwaardig te houden. Heel veel succes, tis geen makkelijke sollicitatie, maar zeker wel te doen als je je goed voorbereid.

10. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Dank jullie wel! Het is echt 5 minuten...* dat je een korte presentatie, een elevator pitch, van 5 minuten voorbereidt waarin je enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Vrij vertaald betekent 'elevator pitch' een verkooppraatje-in-de-lift. In de tijd van een ritje met de lift moet je jezelf presenteren als de ideale oplossing voor het probleem van je gesprekspartner. Hierbij wordt echter niet verwacht dat je een powerpoint-presentatie maakt en/of allerlei attributen meeneemt. In bijgaande link kun je meer informatie over de elevator pitch vinden;

Ik vond het ook al zo tegen strijdig, ik zou gillend gek worden als ik 5 minuten in een lift zou moeten staan!

Ik ga met de tips aan de slag!

11. Is wel een heeeel hoog gebouw dan ook :')

12. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb het voor mijn studie ook eens gedaan en ik kreeg toen de tip 'benoem je zwakke punten en geef er een positieve draai aan' zoals ik ben chaotisch maar dit zorgt er voor dat ik ook erg creatief ben.

13. 078mama

078mama Niet meer actief

Eerlijk zijn! Durf ook iets over je privé leven te vertellen. Neem een open houding aan, dus geen armen over elkaar. Maar zorg ook voor een lach op je gezicht. Praat rustig, maak een punt met kleine handgebaren erbij en kijk mensen aan. Start niet iedere zin met ik. Probeer een duidelijke lijn aan te houden van verleden,heden en toekomst.

Succes!

14. heel veel succes, laat je ons ook weten hoe het is gegaan...

15. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Er staan veel ideeën op internet (ook YouTube).
    Persoonlijk zou ik proberen toch wat humor toe te voegen, ik heb daar al twee banen mee gekregen als HR manager.
    Ff googlen! Veel succes!

Deel Deze Pagina