Pffffff .... Weet sinds een klein weekje dat ik 7 december mag afrijden en nu moet ik zo lessen maar ik ben in ene echt VET zenuwachtig. De zenuwen gieren me door de keel en dan hoef ik alleen maar te lessen ... zucht ... Herkenbaar? Wat deden jullie trouwens voor je ging afrijden. Nog een pilletje of druppeltje van het een of ander tegen de zenuwen genomen? Tips zijn welkom!
succes komt helemaal goed! ik heb in maart me rijbewijs gehaald en was echt doodnerveus maar niks in genomen ervoor. Raad ik ook erg af Ik heb wel de dag ervoor en voor mijn examen nog lessen gehad zodat die zenuwen wat waren gezakt. Ben in 1x geslaaagd dus was erg happy! Wat een vrijheid ineens.
Zorg dat je voor dat je gaat strijden nog een les hebt. dan zit je er al beter in. en maak een gezellig praatje met de examinator. dan is het een stuk relaxter! succes!
niet mee eens eerste keer gedaan maar dan rij je opeens zoveel langer dan dat je in je lessen doet dat je in het 2de uur fouten maakt gevolg ik was gezakt . 2de keer alleen erheen gereden en toen examen en geslaagd
ooooohw wat goed dat je bijna mag afrijden ik ben op 1 juli afgereden ik heb de avond ervoor 2 valeriaan pilletjes gehad om te kunnen slapen (was helemaal hyper de hyper) en in de ochtend goed optijd opgestaan zodat ik goed wakker was en rustig aan mijn dag kon beginnen even lekker gedouched, rustig gezeten met een kopje koffie en inderdaad van te voren een uurtje rijden dan ben je al lekker bezig heb je "pauze" en ga je gewoon weer verder Alvast veel succes voor je afrijden!!!
athans ik zeg een uurtje rijden, wij hebben 20min heen gereden naar plaats waar cbr zit en ik had nog 20min de tijd om iets te beoefenen wat ik wou toen hebben we nog een klein rondje door de plaats heen gereden en zijn we koffie gaan drinken op het cbr
ik heb van de dokter een pilletje gekregen ivm faalangst/zenuwachtigheid. Werkte perfect. Jammer dat ik dat de eerste 2 keren niet geprobeerd had. Nu de derde keer geslaagd.
Weet je hoe dat pilletje heet? Ik denk dat ik die ook maar ga halen haha, als ik nu al zo de zenuwen heb voor een rijles omdat ik ga afrijden
Volgens mij was het propranolol. Een betablokker. Ik heb de assistente gebeld en het verhaal uitgelegd: dat ik zo'n faalangst had bij het rijexamen en dat ik daardoor al 2 keer was gezakt, toen heeft mijn ha dit voorgeschreven. Meestal geven ze er dan 2 of 3 (en anders voor de zekerheid in ieder geval 2 vragen), om ook tijdens je rijles er een keer 1 uit te proberen om te kijken of je er goed op reageert of niet. Je moet natuurlijk verder wel gezond zijn he, maar ik neem aan dat je ha daar goed naar kijkt. Ik heb even wat informatie toegevoegd, dan moet je zelf maar kijken of het iets voor jou is. (Ik wil je ook niet een pil aanpraten ofzo, je moet er wel goed over nadenken of je wat wil slikken) Wat is Propranolol? Propranolol is een beta-blokker. Propranolol wordt in de normale geneeskunde gebruikt om te hoge bloeddruk te verlagen. Beta-blokkeerders zoals propranolol blokkeren bepaalde receptoren in het hart en de bloedvaten. Daardoor krijgt het hart meer rust en daalt de bloeddruk. Propranolol is een medicijn dat ons functioneren kan verbeteren in situaties van stress. Propranolol kan in deze hoedanigheid incidenteel gebruikt worden om beangstigende situaties toch aan te kunnen. In onze maatschappij hebben veel mensen last van allerlei angsten en fobieen. Soms kan propranolol hét middel zijn dat mensen over hun angst heen helpt. Een goed voorbeeld is het spreken in het openbaar. Propranolol blokkeert de werking van (nor)adrenaline waardoor de vlucht-vechtreactie niet onstaat. Propranolol wordt bijvoorbeeld door violisten gebruikt om te voorkomen dat hun handen gaan trillen tijdens een belangrijk concert. Een geringe dosis van de betablokkeerder propranolol helpt hen rustiger te worden en geeft hen weer de macht over de spieren. Ervaring heeft geleerd dat het gebruik van Propranolol een gunstig effect heeft bij ongeveer 7 van de 10 patienten. Het moet dan wel in een vrij hoge dosis worden genomen, tot 240 of zelfs 360mg per dag. Langdurig of regelmatig gebruik van propranolol is niet aan te raden. Ook patienten met astma of bronchiaal lijden kunnen beter niet met Propranolol worden behandeld. Bijwerkingen Propranolol Het gebruik van Propranolol kan leiden tot de volgende bijwerkingen 1. Bradycardie. Dit is een vorm van een hartritmestoornis waarbij het aantal hartslagen minder dan 60 per minuut is. Dit hoeft bij gezonde mensen geen probleem te zijn; 2. Hypotensie. Oftwel een lage bloeddruk; 3. Vermoeidheid; 4. Misselijkheid; 5. Slapeloosheid; 6. Diarree.
Dat is spannend... Alvast heel veel succes. Ik heb mijn rijbewijs gehaald na een 'staatsexamen'(zo heet dat niet meer volgens mij). Ik heb heel veel last van faalangst, en dat was ook elke keer te zien tijdens de examens. Het was bij mij zo erg dat ik standaard een week van te voren ziek op bed lag. Ik heb elke keer wel een betablokker gehad, maar elke keer maar 2 pilletjes. De laatste keer heb ik een hele strip gehad, elke dag 1 gehad. Ik ben niet ziek geweest, en totaal niet zenuwachtig. De examinator vond het zelfs belachelijk dat ik het examen niet eerder had. Ik heb hem nu gelukkig en ga echt NOOOIT meer lessen
Hihi mij hadden ze gezegd, dat er in bananen een stofje werd dat je rustig wordt. Ik heb toen chocolade glazuur gehaald en choco banaan gegeten. Ik heb bijna geen stress gehad, maar haha weet niet of dit aan die banaan kan liggen ofzo. Lijkt me stug, zal wel een placebo effect zijn denk ik??
Ik heb toen ik moest afrijden plantival geslikt. Dat is in principe homeopatisch, maar hielp prima. Ik ben twee keer gezakt, maar... de eerste keer kwam het doordat ik een l*l van een examinator had, zei zelfs mijn rijinstructeur (die anders altijd zo netjes bleef, haha). Mijn rijinstructeur was toen meegereden, dus vandaar dat hij wist hoe goed ik gereden had en hij vond eigenlijk dat ik gewoon geslaagd was. De tweede keer heb ik zelf verpest, door de zenuwen (toen slikte ik nog geen plantival). En bij de derde keer slikte ik wel plantival en had ik echt een superexaminator, die dus gewoon ook keek hoe je in het verkeer bent, hoe je rijdt en die zelf ook snapte dat je nerveus bent en daardoor dus soms wat moeilijker schakelt. (want normaal had ik daar absoluut geen problemen mee). Dus het is gewoon proberen te rustig te blijven en hopelijk krijg je een goede examinator.
Succes alvast met afrijden! Heb er ook 4x over gedaan en was vet zenuachtig maar er eigenlijk nooit aan gedacht om er iets voor te nemen 11 jaar geleden.
Komt wel goed! Wat ik deed? Niks, gewoon, de gedachten, als ik het goed genoeg kan, dan slaag ik en anders niet, dan zie ik het dan wel weer. Heb gelukkig geen last van examenvrees en stress. O en een kort rokje aan, voor het geval het een mannelijke examinator is natuurlijk.
Komt goed! Je mag niet voor niks op, hè! Een banaan eten schijnt ook te werken.. Volgens mij omdat je daar dan rustig wordt ofzo. Bij mijn examen kwam m'n instructeur me te laat ophalen, waardoor we naar 't cbr moesten haasten (mn instructeur reed) en daar aangekomen had ik alleen ff tijd om m'n stoel goed te zetten.. Dus was behoorlijk gestresst, omdat ik niet eerst zelf had gereden! Maar heb 't wel gehaald!
Oh dit lees ik binnenkort nog eens door, ik heb mijn ttt 30-11 en afrijden op 27-12. Theorie al binnen gelukkig!
Owwww ik was ook ZO zenuwachtig toen ik moest afrijden. In mijn hele leven ben ik nog nooit zo nerveus geweest, verschrikkelijk. Ik had nog 1 les vlak voor het afrijden, en die had ik grandioos verknald. Mijn instructeur zei: als je zometeen ook zo als een dweil rijdt, ga je absoluut zakken. Ik was ook nog eens 6 maanden zwanger, dus ik zat daar bijna te janken in die auto van ellende. Maar ik ben toch in één keer geslaagd. Misschien juist wel doordat mijn instructeur me zo door de mangel had gehaald van te voren, waardoor ik extra scherp was. Ik had ook zo'n sprayflesje van Bach Rescue remedie (geen idee of het geholpen heeft, maar tijdens het afrijden zelf was ik vrij rustig). Wat mij zéker heeft geholpen bij het afrijden was: - mijn instructeur niet meenemen in de auto. Hierdoor kreeg ik de kans om heel zelfverzekerd te doen tegen de examinator. - meteen heel spontaan beginnen te kletsen tegen de examinator (ik had gelukkig een hele gezellige). Daarmee laat je zien dat het autorijden 'in je systeem' is gaan zitten, omdat je kan rijden en een ontspannen gesprek voeren tegelijk. - niet panikeren als je een fout maakt. Ik maakte ook een gigantische fout in het midden van het examen, waarna hij mij expres de moeilijke route terug liet rijden. Die reed ik foutloos, en daardoor ben ik alsnog geslaagd. - gewoon rijden zoals je altijd rijdt tijdens de lessen. Je rijdt nu al goed genoeg, anders zou je geen examen mogen doen. Sterkte