Hallo dames, Moet mijn ei even kwijt, loop hier echt heel erg mee. Onze dochter van 6 is een heerlijk meisje, ze is vrolijk, lief, zorgzaam en creatief. Echter de afgelopen maanden herken ik haar niet meer terug. In maart is haar broertje geboren, een mooie gebeurtenis, maar niet zonder slag of stoot. Ik kreeg lichte pre- natale depressie, mn zoontje huilde heel erg veel, het was erg pittig binnen ons gezin.Wat altijd zo harmonieus was, alle aandacht ging nnaar t kleine manneke. Hoe dol ze ook op hem is, ik merk dat ze het moeilijk heeft, het feit dat hij zo druk is, en je de hele dag met hem bezig bent. Inmiddels is hij 1 jaar en t gaat beter, maar nog trekt ie veel aandacht, hij doet en pakt alles. Ik merk dat mn dochter soms erg jaloers is, ze zal dan nooit iets gemeens zeggen, maar ze wordt stilletjes en trekt zich terug. ijn man en ik anticiperen hier wel op door met haar dingen 1 op 1 te doen, dat vindt ze fijn, dat geeft ze aan. Maargoed hij is hier nou eenmaal natuurlijk dus ze moet er ook aan wennen. Afin, dit is niet de kern van het verhaal, maar even om een beeld te schetsen van onze prive situatie van het afgelopen haar. Sinds ze is groep 1 zit ( 1/2 combi klas ) is er heel erg veel wisseling van leerkrachten geweest, welgeteld zijn er 5 juffen de revue gepasseerd, en is juf 6 nu in haar klas bezis aan de 2e week. De reden dat er zoveel wisseling was is vaag, juf 1 wilde liever een klasmet oudere kinderen, de juf erna ging op wereldreis, die erna werd overspannen en van de een op de andere dag was ze weg, de juf erna was een tijdelijke oplossing, etc.. Alsof er een vloek ruste op deze klas. Ik vind het een zeer kwalijke zaak. Maaregoed dat moet je, ik ging er vanuit dat mijn kind dit niet zoveel deed. Stom achteraf. Alle gesprekken met de ( verschillende ) juffen waren positief. Ze was anthousiast, deed dr werkjes goed, eigenlijk noiot negatieve berichten. Ja natuurlijk ieder kind zn dingetjes, zo ook zij. Nu hebben we laatst een 10 min gesprek gehad. En de juf die er zat ( dat was tevens haar laatste week want juf nummer 1001, die nu 5 maanden een tijdelijke oplossing was ) voerde het gesprek. Er werd een negatieve put opengetrokken,ik viel van mijn stoel. Mijn dochter zou het niet goed doen, de woortdenschat was slecht, rekeken deed ze niet goed, op dyslexie was getest, dat was niet het probleem,. maar de cito toets heeft ze schijnbaar niet goed gemaakt. Haar raport was overigens goed, rekenen niet haar favo ding maar das ok, ik had dat ook als kind.Nu wordt ereen IB'er ingeschakeld, op mijn verzoek is er aankomende week een gesprek met de nieuwe juf en de IB' er,om de boel nog eens goed door te spreken. Omdat ik in al die jaren nooit nagatieve berichtgeving heb gehoord, viel dit keihard op mn dak. Ik zakte door de grond, wat is er ineens met mijn kind aan de hand? Waarom hoor ik dit nu pas? De juf die het geprek voerde zei het allemaal zo ijzig, zo koud en kil dat ik dacht dat ik met een ijskast in gesprek was, dat het ging over een voorwerp en niet over mijn dochter.. Ze zou concentratieproblemen hebben, ze zou het wel kunnen, want ze begint aan een oefening perfect, en vervolgens raffelt ze het af. Ik merk dat me dit allemaal heel erg aangrijpt. Kan het zijn dat zedoor alle strubbelingen dit jaar achteruit is gegaan, een dip heeft? Wat gaat er nu gebeuren, krijgt ze bijles, gaan ze dit voorstellen? Ik heb de juf geconfronteerd met het feit dat ik erg ontvreden ben over de sterke wisseling van juffen in de klas, maar dit zou volgens haar echt niet te maken hebben met de prestaties van mijn kind. Thuis doen we oefeningen, lezen we, en ze vindt het heel leuk. Ook rekenen gaat ok, ze is niet dom. Ik voel me zo rot..herkent iemand zich hierin? Ik weet ook niet wat ik hiermee moet. Zal ze na de zomervakantie wel overgaan naar groep 3, kunnen we hier nog hard aan trekken met hulp van IB? Ik ben hier zo niet in thuis, hoop op reacties van mede moeders. Voel me na dit gesprek zeer down.
Toen ik nog met mijn dochter in onze oude woonplaats woonde, werd zij gepest op school.. school "herkende" het probleem niet. Wij gingen verhuizen en zij kwam op een school (zit er nu nog) waar zij het heerlijk naar haar zin heeft. Ook de buitenschoolse opvang deed ze het super goed en helemaal dol op de "juffen" van de BSO. In groep 3 vonden ze haar te speels en lieten haar toch over naar groep 4. In groep 4 merkte ze dat ze wel wat moeite had met schrijven en lezen en dit moest thuis eens geoefent worden> Wij oefenen tot we erbij neervielen. Omdat ze niet wisten wat ze ermee aan moesten hebben ze haar toch maar over laten gaan naar groep 5 met een erg strenge leraar. (in groep 4 al bij GGZ verzoek tot onderzoek op adhd ingediend) Nu halverwege groep 5 krijgen we bericht dat de ADHD heeft. Terwijl nu juist haar rapport aan het verbeteren is!! Ik snap die scholen ook niet hoor!!! Begrijp best dat een zooi kids in de gaten houden en wat bijbrengen niet de makkelijkste taak is. Maar deze leraar zegt : nou dat adhd zie ik wel, ze is erg druk. Terwijl iedereen ECHT iedereen zegt: Huh zij?? druk?? neeee joh, ben je mal?!? Ik voelde me ook echt rot, alsof ik zo iets niet door zou hebben. Ik hoop echt dat het verbeterd voor je, vooral omdat je je kind zo niet kent!
Zou het niet gewoon aan deze laatste juf kunnen liggen? Dat het door de manier waarop ze het brengt allemaal wat negatiever wordt voorgesteld dan dat het is? Ik kan me niet voorstellen dat ze een goed rapport heeft, maar dat er dan ineens allemaal problemen boven tafel komen. Ik zou met de nieuwe juf en IB'er bespreken wat de oude juf heeft gezegd. En als je je dochter er niet in herkent, dan dit ook zeker aangeven. Vraag ook hoe het kan dat je nog nooit eerder iets hebt gehoord. Ik neem aan dat ze een en ander vast hebben liggen in haar dossier oid? Ik neem aan dat ze na de zomervakantie naar groep 4 gaat? Je hebt het in he post over overgaan naar groep 3, maar omdat je het over lezen en rekenen hebt ga ik er van uit dat ze nu in groep 3 zit?
mja hier begon het gesprek ook met "het gaat niet zo goed met je dochter hoor" nou dan is de toon al gezet... gelukkig viel het uiteindelijk allemaal wel mee. het ging echt niet goed.. maar met wat overpeinzingen en hardop nadenken van 2 kanten konden we al een hoop rechtbreien.. maar heel eerlijk.. natuurlijk wissel je elk jaar per juf.. dat is normaal.. maar 6 juffen in iets meer dan 2 jaar is wel een beetje overdreven (zeker bij een combiklas) en dat kan de algemene prestaties (van de hele klas!) echt niet ten goede komen. ik zou als ik jou was eens kijken wat ze thuis precies kan en doet.. en vragen wat ze voor school moet doen. dat kun je naast elkaar leggen en als ze het thuis veel beter doet dan op school.. is dat toch een puntje waar de school iets mee moet. en misschien denk jij wel dat ze het geweldig doet... maar is het niveau in de klas gewoon hoger dan dat? dan weet je ook waar je staat. zou dus zeker even bedenken wat er thuis allemaal goed gaat en wat niet voor je gesprek met de IB-er. Hmm herlees nog even en zie dat ze nu pas naar groep3 gaat... dan nog een ander dingetje.. rekenen in groep 2 is geen optellen en aftrekken maar cijferbegrip, groter/kleiner en dat soort dingetjes. en echt lezen hoeven ze niet.. maar letterherkenning en taalbegrip doen ze wel vanalles aan. Als ze dr cito al heeft gdaan kun je ook vragen of je die even mag inzien.. dat opende hier wel wat ogen
Hi dames, Sorry misschien was ik niet zo duidelijk, ze zit nu in groep 2 en zou na de zomer dan naar groep 3 gaan. Ik denk dat rekenen nog niet zo goed omschereven is, het is meer getalletjes wat ze minder leuk vindt. Overigens herkent ze het allemaal erg goed, numemrs door elkaar, tellen tot 20/30, terugtellen. Tijd schatting vindt ze lastig, vandaag, morgen en gister weet ze wel, maar verder terug dat is lastig. Maar wat moeten ze nou kunnen om door naar groep 3 te gaan. Lezen doen we nu veel samen, ze vindt het geweldig. Ik heb inderdaad het gevoel dat de laatste juf het op een vervelende manier brengt. Ze heeft tijdens het gesprek welgeteld 1 klein positief puntje benadrukt. Verder was het al maar nagatief en vervelend. Ik heb met andere ouders kort gesproken, er waren meer ouders die van hun kruk vielen tijdens het 10m,in gesprek, omdat er door de juf dingen verteld werden waar ze hun kind totaal niet in herkenden.
maar heel eerlijk.. natuurlijk wissel je elk jaar per juf.. dat is normaal.. maar 6 juffen in iets meer dan 2 jaar is wel een beetje overdreven (zeker bij een combiklas) en dat kan de algemene prestaties (van de hele klas!) echt niet ten goede komen. Dat is het ook. Over deze klas werd al gesproken over een 'vloek' er was elke keer wel weer wat met de juffen. En mijn dochter reageerde daar altuijd wel cool op, dus voor mij geen reden tot bezorgdheid. Echter kan dit natuurlijk wel een reactie hierop zijn. Ik viond het zelf ontzettend jammer dat het in die klas zo is misgelopen. Ik kan me voorstellen dat het voor die kleintjes ook gek is, en ze zich afvragen ( zelfs 2 juffen niet meer terug gekomen, zelfs zonder afscheid te nemen! ) waarom juf niet meer terugkomt, ligt het aan hun? Ik kan er boos om worden. We hebben ook een gesprek gehad met de directeur om ons ongenoegen hierover uit te spreken ( ik met nog 5 ouders ) dat was toen juf nr 4 overspannen thuis zat. De directeur nam het heel serieus, en zou gezocht worden naar een goede vaste kracht. Nu is er een nieuwe juf en wat blijkt, ze zal maar tot de zomervakantie in deze groep zijn, en dan komt er weer een nieuwe juf. ik zou als ik jou was eens kijken wat ze thuis precies kan en doet.. en vragen wat ze voor school moet doen. dat kun je naast elkaar leggen en als ze het thuis veel beter doet dan op school.. is dat toch een puntje waar de school iets mee moet. Dat is een goeie tip! en misschien denk jij wel dat ze het geweldig doet... maar is het niveau in de klas gewoon hoger dan dat? dan weet je ook waar je staat. zou dus zeker even bedenken wat er thuis allemaal goed gaat en wat niet voor je gesprek met de IB-er. Hmm herlees nog even en zie dat ze nu pas naar groep3 gaat... dan nog een ander dingetje.. rekenen in groep 2 is geen optellen en aftrekken maar cijferbegrip, groter/kleiner en dat soort dingetjes. Dat oefen ik thuis met haar, dat heeft ze allemaal goed onder de knie. en echt lezen hoeven ze niet.. maar letterherkenning en taalbegrip doen ze wel vanalles aan. Ook dat gaat goed, al moet haar woordenschat wel uitbreiden. Hoe kan ik haar hierin stimuleren? Als ze dr cito al heeft gdaan kun je ook vragen of je die even mag inzien.. dat opende hier wel wat ogen
Overigens heb ik de juf tijdens het gesprekje ook geconfronteerd met het feit dat er ZO veel wisseling is geweest van juffen, en ik van mening ben dat dit ook niet echt ten goede komt aan de prestaties van mn kind. Hierop werd gereageerd ik citeer: 'Dat lijkt me niet een probleem, anders hadden de andere kinderen hier ook last van' Ik vond dit een rare reactie. Moment zelf heb ik er niets over gezegd. Maar nu ik erover nadenk vind ik t een raar antwoord. Geen kind is gelijk.
mja en misschien hebben de andere kinderen er wel OOK last van... alleen uit niet elk kind zich hetzelfde.. en wat betreft woordschat.. die van ons is juist qua woordschat nogal extreem maar volgens mij kun je dat vooral uitbreiden door zelf veel woorden te gebruiken? bijv. veel praten en voorlezen.. maar als ik jou zo hoor doe je dat ook gewoon.. ik vind het sowieso knap hoe ze woordschat kunnen meten onze dochter maakte ondanks haar behoorlijke grote taalkennis (ook onderkent door andere mensen dan onszelf dus) de TAKtoets vrij slecht? (TAK = taaltoets alle kinderen)
Wat mijn dochter wel doet, is als ze start aan een oefening, en ze weet het goed, dan maakt ze de eerste paar goed, en vervolgens raffelt ze het af, omdat ze het 'wel kent' kan dit met uitdaging te maken hebben? Dit is me thuis al een paar keer opgevallen, dus afraffelen omdat ze er geen zin meer in heeft, omdat ze het kan. @Saskia die testen..ja ik krijg er soms jeuk van. ookal hebben ze het onder de knie, soms komt het er tijdens een toets niet uit op die manier.
Wat een ontzettend vervelende situatie zoveel verloop van juffen. Echt, als ik dan denk aan hoezeer mijn dochter zich hecht aan haar juffen... Lijkt me dus zeker dat dat een grote invloed heeft op een kind. Voor de uitbreiding van de woordenschat is het tweede van Dale voorleeswoordenboek een aanrader. Daar staat steeeds korte uitleg van een woord en een kort verhaaltje om de betekenis van een woord duidelijk te maken.
@trotsemama: mja merk hier wel dat als ze het saai vind... ze dus gewoon wat anders gaat doen. alleen bij ons merken de juffen het ook op... halverwege de toets si er niks meer mee te beginnen en doet ze het meeste fout. geen idee hoe je dat moet oplossen.. wel krijgt ze nu op ander vlak moeilijker werk waar ze zich dus ook langer op kan concentreren.. vandeweek kwam ze thuis met de melding dat ze een hele moeilijke puzzel had gedaan die eigenlijk gewoon makkelijk was. en uurtje later zo uit het niets.. "mam, ik vind moeilijke puzzels gewoon makkelijker". tja.. lastig.. hier wel een hele lieve juf dus gaat het allemaal wat makkelijker dan.
Een lieve juf dat werkt al heel wat beter, waar je goed contact mee hebt. In plaats van een juf waar je amper tot niet mee praat, en waar pas iets uitkomt tijdens een 10 min gesprek ( wat ook al 2x is verplaatst ivm ziekte van die betreffende juf ) Tis ook lastig om te weten wat er om gaat in dat kleine koppie Ze zijn nog zo klein, en moeten al zoveel. Ik vind dat nu al best heftig, dat mijn kind wordt beoordeeld. En gaat dat op een normale manier, prima. Maar mn buik draait nog steeds om als ik terug denk aan dat gesprek. En het fijne hiervan is ook nopg, dat die juf ( heeft de klas 5 maanden opgevangen, en de nieuwe juf is nu aan het werk in de klas ) alleen voor de 10 min gesprekjes naar school is gekomen. Ik moet het nu dus maar weer oppakken met weer een nieuwe juf, die mijn kind niet kent, en maar moet afgaan op de info van de tijdelijke juf. Baal zo ontzetten...Mijn man riep uit frustratie gister; we halen dr van die rotschool. Maar dat is ook geen oplossing. Al hoop ik dat ze naar groep 3 overgaat en daar een vaste groep met ( redelijk ) vaste leerkracht krijgt. Ik vind het zo rot voor mn wijffie
Hmm ik snap de frustratie van je man wel hoor die opmerking is bij ons ook al eens laag gevlogen maar de vraag is fo het wat uit maakt natuurlijk. en de school zelf vind al die verschillende juffen natuurlijk ook niet leuk. maarja.. het schiet ook niet op nu. want die nieuwe juf moet ook weer alle kindjes leren kennen.. (net als de juffen ervoor) aan de andere kant is ze misschien wel wat leuker/vriendelijker/warmer dan de juf die nu weg is Dat klonk niet enorm gezelig eerlijk gezegd Misschien eens een afspraak maken met de nieuwe juf (die blijft wel denk ik?) en dan het hele verhaal gewoon eens voorleggen en dat je je gewoon zorgen maakt omdat je denkt dat je dochter er echt last van heeft. Maar wellicht toch die IB-er erbij Die draait al wat langer mee op de school tenslotte. Wij praten overigens wel veel met dochterlief over wat ze er avn vind moeilijk met zo'n uk.. maar ze begint nu toch te beseffen dat het wel handig is om IETS te zeggen. Hier speelt ook nog mee dat ze dan wel veel moeten maar dat mijn dochter nog meer wil. ook dat gaat duidelijk niet vanzelf.
Ik zou idd eens een afspraak maken met die nieuwe juf, vooral omdat je je dochter helemaal niet herkent in de omschrijving van de oude juf. En misschien ziet zij het wel helemaal anders. Ik merk bij mijn eigen zoontje, dat het ook erg afhankelijk is van de leerkracht hoe de prestaties van mijn zoontje zijn...
Even wat tips voor je: - Ga zeker in gesprek met interne begeleider en de nieuwe juf. - Vraag ze waarom je niet eerder op de hoogte bent gebracht van het feit dat het niet goed gaat met je dochter. - Geef aan dat je de Cito uitslagen graag wil zien. Waarschijnlijk heeft ze al eerder Cito toetsen moeten maken. Kijk eens of deze ook niet goed waren. Als ze eerder ook al niet goed waren, vraag dan eens wat ze er op school aan hebben gedaan om dit te verbeteren. Als de toetsen eerder wel goed waren, vraag dan hoe het volgens school kan dat ze zo terug is gevallen. - De school kan echt niet zomaar op dyslexie testen! En al helemaal niet bij een kleuter, sowieso mag een school dit niet doen zonder toestemming van ouders. Daar zou ik dus ook wat opheldering over vragen. Waarschijnlijk hebben ze een soort van screeningslijst waarop ze niet is uitgevallen, maar dat mag dan wel wat beter uitgelegd worden! - Als de resultaten inderdaad zwak zijn, zal de school er ook energie in moeten steken om jouw dochtertje verder te helpen. Fijn als je thuis ook wil oefenen, maar de school kan niet stil zitten. Verder wil ik nog even benadrukken dat het nogal wat is voor een meisje van zes. Een 'nieuw' broertje (die nogal aanwezig is begrijp ik) en een hele hoop juffen. Natuurlijk kan dit laatste wel impact hebben op een kind! De basis om te kunnen leren is dat je lekker in je vel zit en dat je je veilig voelt. Daar hoort een goede relatie met de juf of meester ook bij! Als er zo veel gewisseld wordt, is het voor sommige kinderen lastig om te binden met de juf of meester. Dit kan de leerprestaties wel degelijk beïnvloeden. Het kan best zijn dat dit samen de oorzaak is van de eventuele 'terugval' van je dochter. Zaak is dus om nu vooruit te kijken en te bespreken hoe je dochter weer lekker in haar vel komt te zitten en weer kan groeien op school! Veel succes!
Ben zelf leerkracht geweest... Jammer dat die juf zo'n beerput heeft opengetrokken, zo pak je dat niet aan. Maar jouw dochter zit nog maar in groep 2. Meer dan het oefenen wat je nu doet kun je niet doen. Belangrijk is dat je dochter weer lekker in d'r vel zit, in ieder geval bij jullie thuis. Jonge kinderen moeten zich doorgaans even aanpassen aan de komst van een nieuw gezinslid. Wat betreft het testen op dyslexie, dat kan pas al een kind een aantal maanden spellings- en leesonderwijs heeft gehad. En jouw dochter gaat waarschijnlijk vanwege haar leeftijd gewoon naar groep 3 anders zou ze volgend jaar 7 worden bij de kleuters en dat zou dan weer niet goed zijn voor haar sociale ontwikkeling. Wat jammer is dat scholen hun hele onderwijs ophangen aan de uitslagen van de cito-toetsen. Het zou gebruikt moeten worden als leidraad voor de leerkracht waar hij/zij nog aan moet werken. En zo'n toets is maar een moment opname. Jij kent je dochter het beste, vertrouw daarop.
Jeetje meiden, wat fijn om te lezen, begrip te krijgen van jullie, en tips waar ik echt iets mee kan. Als ouder voel je je ook een leek, het is verwarrend, ook voor ons, wat moet ze allemaal kunnen, wat hoeft ze nog niet te kunnen, mogen ze zo'n dyslexie test zomaar afnemen of mag dat niet. Ik heb hier in elk geval wat strohalmen om me voor te bereiden op dit gesprek. Ik voel me een stuk zekerder, vooral omdat jullie ook aangeven dat deze factoren wel degelijk van invloed kunnen zijn op mijn kind. Door uitspraken, en vooral de manier waarop, door die juf ga ik bijna aan mezelf twijfelen. Gister weer aan het oefenen geweest, tellen gaat hardstikke goed, ze vindt het leuk om bezig te zijn, ook woordjes oplezen doen we nu veel, ik leg meer uit. Ze wordt daar erg happy van. Ik denk wel eens door de aandacht die mijn zoontje opslokt ben ik te weinig bezig geweest met dit soort dingen. Al is het zeker zo, en dat ben ik helemaal eens, dat er bij de leerkracht een hele grote rol ligt, als er iets minder goed gaat moet daar aan gewerkt worden, jeetje daar zitten ze toch voor op school? De juf vroeg tijdens het gesprek ook 'lezen jullie eigenlijk wel met haar? ' op een denigrerende toon. Ik ga goed voorbereid dit gesprek in. Mijn dochter wordt overigens in april 6 jaar.
heeft gehad. En jouw dochter gaat waarschijnlijk vanwege haar leeftijd gewoon naar groep 3 anders zou ze volgend jaar 7 worden bij de kleuters en dat zou dan weer niet goed zijn voor haar sociale ontwikkeling. Wat jammer is dat scholen hun hele onderwijs ophangen aan de uitslagen van de cito-toetsen. Het zou gebruikt moeten worden als leidraad voor de leerkracht waar hij/zij nog aan moet werken. En zo'n toets is maar een moment opname. Jij kent je dochter het beste, vertrouw daarop. Hoe maken ze eigen zo'n citi toets? Gaat dat klassikaal, worden de vragen opgelezen? Of moeten ze zelf maar bedenken wat de bedoeling is van een opdracht? Neem aan dat de juf niet met elk kind apart gaat zitten om de vragen door te spreken. Ik wil de toets zeker inzien. Mijn vraag aan jullie, wat zou een kind' onder de knie moeten hebben eind groep 2? Enkele voorbeelden, puur en alleen jullie mening, loopt ze nou zo achter? - Ze telt van 1 tot 20, en terug van 10 naar 0. - Van klein naar groot, kan ze goed benoemen - Alle kleuren kan ze benoemen - Rijmen kan ze goed - Ze kan alle letters benoemen, - korte woordjes kan ze lezen, en schrijven, zoals boom, vis, vuur etc - Ze kan woordjes herkennen, waar staat het zelfde woordje in een verhaal. - de maanden van het jaar kan ze opnoemen - Dagen van de week. Vandaag en gisteren kan ze onderscheiden al vindt ze dat wel lastig. - Ze telt, zonder aan te wijzen, hoeveel kippetjes op het plaatje staan en zet daar het juiste cijfer achter. Wat ik wel vindt is dat haar woordenschat verbreed kan worden. Als ze een oefening niet meer zo 'leuk' vindt, dwz te makkelijk, kan ze wel eens gaan afraffelen. Dat is ook een punt om op te letten. Graag jullie mening. Wat zou ze nog meer moeten kunnen in groep 2?
ene kant ben je wel een leek natuurlijk... aan de andere kant ken je je kind zelf veel beter dan de juf dus als jouw ideeen niet overeenkomen met de juf is het altijd de moeite waard om het even tegen het licht te houden. bij voorkeur samen.. want je bent natuurlijk wel bevooroordeeld neemt niet weg dat als ze thuis meer kan dan op school.. (of andersom) dat er toch een oorzaak is zou je denken. maar als je je zorgen uitspreekt tegen de nieuwe juf.. kun je altijd zien hoe ze er op reageert. zou niet direct roepen dat ze iets verkeerd doen.. maar wel zeggen dat je je zorgen maakt en dat je je toch niet helemaal kan vinden in de conclusies van de vorige juf en dat je daar graag eens uitgebreider over zou willen praten en een afspraak maken zonder dochter erbij.. gewoon even alle neusjes dezelfde kant op zetten.
er zijn boekjes.. "mijn kind in groep 2" (en ook hetzelfde mbt groep 3) daar staat precies in wat ze moeten kunnen de onderlijn van wat ze moeten kunnen dus. maar hoop van wat jij zojuist opnoemt komt inderdaad in de cito terug. wij hadden in het lijstje "nog onvoldoende" ook de seizoenen staan trouwens. herkennen van seizoenen dus. (dat weet ze inderdaad niet.. ) maar dat is de cito eind groep 1, als ze een jaar op school zitten. ik had ook ergens een linkje waar staat wat ze minimaal moeten weten einde groep 2.. maar ik vond het niet echt duidelijk eerlijk gezegd en bovengenoemd boekje schijnt dat wel te zijn Maar kan me niet voorstellen dat jouw dochter echt heel ver achterloopt als ik dat zo teruglees..