Hier spelen ze ook buiten, zijn er altijd bij de kleters minimaal 2 volwassenen die toezicht houden bij de kleuters.... maar ook hier heb je zelf verantwoording door te bespreken met je kind dat hij onder geen beding van dat plein gaat alleen.....dat jij hem komt halen en dat hij pas naar huis gaat als hij gehaald word... het gaat bij ons ook wel eens mis, bijv een kind tussen de middag op het schoolplein, wachtend op zijn moeder terwijl hij moet overblijven.... meestal heeft de leerkracht dat wel in de gaten. is dat niet zo is er altijd wel een ouder die zich over het kind ontfermt en het even naar binnen brengt....
... ik tel altijd hoofdjes, minstens 30 keer op een dag, altijd bij het naar buiten gaan, en naar binnen gaan. Maar er zijn ook momenten waarop je niet telt ... en dat kan maar zo net een moment zijn, dat er iemand besluit aan de wandel te gaan. In tien jaar 2x voorgekomen. De ene kon ik op het plein in de kraag vatten. De ander was broertje in andere groep gaan bezoeken.
Ze hebben het een tijdje dicht gemaakt met elastieken aan de bovenkant ( de hekdeuren ) maar dit mocht niet meer van de brandweer omdat de hekken direct open moeten worden kunnen gemaakt als er brand is.
Ja beroert genoeg maar zulke dingen gebeuren.... ben ervan overtuigt dat leerkrachten dat niet willen en proberen te voorkomen maar je hebt altijd van die situaties en onverwachte momenten dat het toch gebeurt, ik werk zelf met dementen op een gesloten afdeling en ook daar lukt het mensen soms om van de besloten afdeling te geraken.... broert vooral als ze al een heel eind het dorp ingelopen zijn, ik bedoel leg het maar eens uit aan familie....
Veters strikken: Ik vind dat de basis zeker thuis moet liggen. Wat verwacht je van de juf? Een les klassikaal veters strikken met 25 kinderen? Dat gaat dus niet werken. Heel veel kleuters zijn motorisch helemaal nog niet toe aan deze handeling, dus je kunt wel veel willen, maar het moet ook kunnen. En over het gedeelte 'leren in de kleuterklas': Ik neem aan dat er ook op jouw school informatieavonden georganiseerd worden, waar je al je vragen kwijt kunt over het programma in de kleuterklassen en de gedachten daarachter. Je zult verbaasd zijn over wat er allemaal geleerd wordt in groep 1 en 2, spelenderwijs met verschillende werkvormen. Alle andere problemen: Bespreek het. Maak een afspraak met de juf, stel een lijstje met vragen en onduidelijkheden op waar je tegen aan loopt en vraag het gewoon. Communiceren, juffen zijn nog steeds geen helderzienden, dus ze vinden het erg fijn als ouders gewoon komen op het moment dat er iets is. Ouderbijdrage: Die wordt voor zoveel dingen gebruikt, je kunt dit toch gewoon navragen?
ellamalou, sorry was niet de bedoeling om jullie allemaal over 1 kam te scheren... maar vond een paar reacties erg ehm laat ik het defensief noemen.....
Veters strikken vind ik dat dit bij de ouders ligt. Leuk dat ze op school ook een manier hebben om het te oefenen en een strikdiploma te halen. Maar is ouders hun taak. Als ik het zo lees heb je heel wat punten waar je niet tevreden over bent. Kan je dit bespreken met de directeur van school(of hoe noem je zo iemand?) Want als je geen aansluiting vindt bij de juf, dan moet je het een stapje hoger op gaan nemen. Wie weet zijn er al wel meer meldingen binnen gekomen. Hoe zijn de bevindingen van de andere ouders van de kinderen uit de klas?
Mijn bedoeling was niet om defensief over te komen, maar meer vanuit de belevingswereld van een juf een reactie / visie. Ik geef ook aan dat een aantal dingen opmerkenlijk zijn, het straffen bijvoorbeeld. Totdat ik wel persoonlijk 'aangevallen', ja toen werd ik wel defensief, omdat mijn woorden hierover van 'niet continue' naar 'nooit' vertaald werden. Dat vind ik erg vervelend. Ik vind mijzelf namelijk een hele goede juf... maar ook een mens. Naja precies wat jij ook zegt in jouw post op een gesloten afdeling.
ik bedoel jou ook niet per definitie... er zijn meerder reacties, bv van pds of monique P.... daardoor krijg je een bepaalde toon, en begrijpelijk hoor, snap hun frustraties ook hoor, maar er gaan ook gewoon dingen verkeert..... snap ook dat je je daartegen verdedigde....
allebei vind ik , je leert je kindje het zelf, en op school kunnen ze er natuurlijk wel wat mee doen maar hoofd ligt bij de ouders vind ik, als je kind dan het nog niet kan, zoek je andere schoenen (zoiezo 100 keer handiger maar misschien is dat lui van mij hahaa)
ik vind allebei... ik vind het argument dat leerkrachten 20 leerlingen in de klas hebben geen argument. Ze moeten toch ook 20 kinderen leren rekenen/lezen/schrijven etc? Nou dan kunnen ze ze ook leren veters te strikken. Ik weet nog van vroeger dat we daar een keertje "les" in kregen en dat we dan thuis verder gingen oefenen (juf hielp ook nog wel een keertje) en dan als je het kon een veterdiploma kreeg. En een juf die geen zin heeft om telkens veters te strikken en daarom mogen kinderen geen veterschoenen naar school? Nou heb ik nog geen ervaring met school maar mijn eerste gedachte is... als iemand geen zin heeft in zijn werk (of de kleine dingen die daar nou eenmaal ook bij horen) moet ie lekker ander werk zoeken.
ik heb hem wel maar eigelijk onterecht denk ik Ik kan nog steeds niet goed veter strikken. Ik koop geen schoenen met veters meer. Hoe ik het voor elkaar krijg weet ik niet, maar ik heb zoooo vaak een losse veter (ondanks dat ik toch wel goed strik...) mijn man zegt altijd dat ik mijn veterdiploma bij een pakje boter heb gekregen... Ik hoop dus maar dat ze het hier op school leren... want ik ben een slecht voorbeeld... (en anders moet mijn man het maar doen )
als een juf 20 + veters steeds moet strikken jassen dicht moet doen enz enz dan blijft er weinig tijd over om te spelen gymmen enz enz Dus ik vind zelf dat de juf een lesje veters strikken geeft zodat de kinderen thuis gaan oefenen zo geeft de juf een voorzetje en maken de ouders het thuis af Ik werk op een kdv en wij stimuleren de kinderen al veel om zich zelf aan te kleden jassen aan te doen enz enz en dit geeft vaak weerstand van ouders want ze zijn nog zo klein. Ik leg dan uit op de basisschool moeten ze alles zelf kunnen hoor want de juf heeft daar echt geen tijd voor. Dus zolang mijn dochter als ze 4 is nog geen veters kan strikken koop ik klitteband schoenen voor op school. Is voor juf en dochter veel beter. Is net zoiets als je kind een broek met riem geven maar het wel zinderlijk willen laten worden. Wij adviseren altijd joggings broeken leggings en andere makkelijke broeken aan te geven. Je kan je ook in de ander verplaatsen en elkaar een beetje tegemoet komen.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om zo over te komen. Maar ik word er gek van als mensen zeggen dat ik lekker altijd alle tijd heb, dat ik om 15.00 u wegga en dat het allemaal zo goed te doen is. Als je als ouder helemaal geen idee hebt hoe het allemaal verder in de klas loopt als jij weg bent heb je wel makkelijker praten. Ja, rekenen wordt ook aangeleerd aan 25 kinderen tegelijk, maar veters strikken moet je 1 op 1 doen, anders heeft het geen effect. Natuurlijk is iedereen anders, en is elke school anders, maar ik vind dat er vaak heel negatief gedaan wordt over leerkrachten en daar wordt ik soms een beetje boos om Sorry dus als ik iemand beledigd heb
Ik ,en ik hoop alle juffen met mij, wil met plezier alle veters strikken. Dat doe ik ook regelmatig. Maar met gymmen is het niet te doen om zeg pakweg 20 keer veters te strikken. Dat kost echt veel tijd. Tijd die we kunnen gebruiken bij het voorbereidend lezen, voorbereidend schrijven, voorbereidend rekenen. Daarom bij het gymmen graag geen veterschoenen. Overigens is het geen probleem (bij mij in ieder geval) wanneer kinderen zelf kunnen strikken dat ze met gym veterschoenen hebben.
ik strik ook met alle liefde veters hoor. Maar het is ook niet zo dat een kindje alleen zijn schoenen uit doet met gym. Hier spelen ze ind e bouwhoek zonder schoenen, in de speelhoek zonder schoenen... Het komt dus vaker voor dan alleen met gym En boos omdat ze een ongelukje hebben word ik nooit. Dat doen ze niet expres!
Persoonlijk heb ik liever dat ze echte dingen leren die met onderwijs te maken hebben als een 30 minuten lang veters strikken van 20-30 kids (met slecht weer vaak 2 keer op een dag, omdat ze dan in de speelzaal spelen in de pauze) Ik snap dat heel goed, ze zijn geen verzorger als hoofdfunctie (dus luier verschonen, veters strikken, aankleden e.d.) ze hebben als hoofdfunctie je kind onderwijs geven, natuurlijk is het geen ramp als ze een keer een veter strikken maar 2-3 keer per dag 20-30 veters strikken zou ik persoonlijk ook niet aan moeten denken..