Ik hoorde net op het nieuws dat er veel stamcel donoren gezocht worden en dat ze eigenlijk met een vrij simpele en pijnloze ingreep stamcellen bij mensen weg kunnen halen uit het beenmerg of uit het bloed en dat je met zoiets 'simpels' een mensenleven kunt redden! Nu ik dit gezien heb ben ik echt aan het overwegen om me hier ook voor op te geven. Maar ben wel benieuwd of iemand hier op het forum hier meer vanaf weet of ervaring met het doneren van stamcellen heeft?
Ik heb me wel aangemeld, de kans is heel klein dat je daadwerkelijk opgeroepen word. Ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik me aan heb gemeld, volgens mij een wereldwijde databank. Ik kreeg toen een etui met wattenstaafjes thuis gestuurd en moest ik wangslijmvlies afnemen en dat terug sturen. Dan kom je ergens opgeslagen te staan. Zodra er een mogelijke match is moet je langskomen en dan onderga je allerlei tests en gaat uiteindelijk blijken of je daadwerkelijk kan/mag doneren. Ik dacht inderdaad ook van ik wil graag helpen, maar heb nooit een oproep o.i.d. gehad. Edit: heb het gevonden, het is europ-donor waar ik me aangemeld heb.
Ik heb me een tijdje terug aangemeld als donor. Mijn buurjongen en tevens de zoon van een vriendin van mij is overleden aan acute leukemie,hij heeft stamcellen gekregen maar helaas kwam een week nadat hij gezond was verklaard de kanker weer terug en was hij uit behandeld. Op de site staat heel veel informatie en kun je zelf ook vragen stellen volgens mij.
Voor mijn moeder hadden ze een geschikte donor... helaas is het nooit tot transplantatie gekomen.... ze had chronische leukemie die acuut was geworden. vriend van mijn vriend heeft t wel gered daardoor. Twijfel ook of ik t doe. Vind t wel eng dat je lijf extra cellen aanmaakt ivm risico op bloedziektes door ontregeling. Dat wil ik iig nog even checken. Weet alleen niet waar.
Ik zag het ook gister bij hart van nederland geloof ik. Dacht idd dat is wel een goed idee en blijkbaar halen ze het tegenwoordig uit je bloed. Heb ook overwogen om het bloed van de navelstreng te doneren maar heb een heel algemene bloedgroep dus dan heb ik toch liever dat mn baby het krijgt en dus ga ik de navelstreng laten uitkloppen.
Ik heb me ook aangemeld, via de bloedbank, word in 1 groot systeem geregistreerd. Zou met liefde helpen, al deed het wel pijn, maakt me niks uit als ik iemand kan helpen!
Bij ons in het ziekenhuis kon ik het niet doneren (navelstreng bloed)Et schijnt in veel ziekenhuizen niet mogelijk te zijn. Ik ga mij er ook eens op oriënteren. Als je zo 'makkelijk' iemand zijn leven kan redden.
Ik geef ook bloed (Ik heb ook O-negatief bloed, gewilde bloedgroep) Toen ik 5 keer bloed had gegeven kreeg ik documenten thuis gestuurd om eventueel ook stamceldonor, bloedplaatjesdonor te worden. Ze namen toen de keer erna een paar extra buisjes bloed af. Je komt dan in een systeem te staan. Het zou kunnen dat je een exacte match voor iemand bent en dan kun je opgeroepen worden. Die kans is niet heel groot maar het kan wel. En inderdaad, ook als het wel pijn deed, als ik iemands leven daarmee kan redden zou ik het wel doen. Maar ik heb geen idee hoe dat gaat als je wel stamceldonor wilt worden maar geen bloed geeft. Tof dat je overweegt stamceldonor te worden iig!
Ook voor stamceldonatie kun je je via Sanquin (=bloedbank) opgeven. De database van donoren wordt geloof ik niet door Sanquin bijgehouden, maar je kunt wel via hun aanmelden. Ik ben / was wel bloeddonor. Door zwangerschappen en borstvoeding nu even niet. Tijdens de vorige bv-periode heb ik in eerste instantie wel gewoon bloed gegeven, maar dat beviel niet echt goed. Dus vandaar dat ik nu wacht tot ik geen bv meer geef voordat ik me opnieuw aanmeldt. Ik zit nog te twijfelen of ik me dan ook opgeef als beenmerg donor. Ik weet met bepaalde praktische zaken niet hoe het geregeld is. Hoe zit het bijvoorbeeld met je werk? Als ze de stamcellen uit je bloed kunnen halen, zal het wel wat meevallen. Maar na een beenmergdonatie mag je een paar dagen niet werken. Hoe is dat geregeld i.v.m. vergoeding voor werkgever? En hoe zit het als je bijv. een vakantie hebt geboekt en door de beenmergdonatie niet op vakantie kunt? Of is dat iets waarvan je (zonder risico voor de ontvanger)kunt zeggen: ik doe dat pas over drie weken. Zijn toch wel dingen waarvan ik eerst wil weten hoe het geregeld is voordat ik me voor zoiets opgeef.
Hier gaat onze kleine uk bij zijn geboorte al donor zijn dmv navelstrengdonatie. Zelf ben ik plasma donor en geregistreerd bij euro donor. Kans is idd klein dat je opgeroepen wordt, ben al wel een keer voor witte bloedplaatjes opgeroepen. Vond ik al bijzonder, je weet toch dat iemand daar echt op zit te wachten. Momenteel dus wel even op pauze, volgens mij tot een half jaar na je bevalling
Ik weet inmiddels erg veel van stamceltransplantatie. Onze zoon is 2 jaar terug getransplanteerd na een agressieve vorm van leukemie, zonder transplantatie had hij dood gegaan. Er is een europeese databank (europdonor) voor stamcellen. Deze donor bank is internationaal. Wanneer een donor zich aanmeld neem je wat wangslijm af. aan de hand hiervan bepalen ze je HLA typering en hiermee word je opgeslagen in het bestand. Wanneer een patient donorcellen nodig heeft gaat de data bank matchen. En dan kan je dus opgeroepen worden. Navelsstrengbloed is een goede 2e optie. Een levende donor heeft meestal de voorkeur maar wanneer deze er niet blijkt te zijn is navelstrengbloed ook een heel goed alternatief. Ik vind het heel erg jammer dat donatie van navelstrengbloed nog lang niet overal kan en dat er zo weinig bekendheid aan gegeven word, je kunt er immers een mensenleven mee redden
Na het lezen van dit topic, meteen de site opgezocht om me aan te melden....mag ik me niet aanmelden door een te hoog BMI Jammer!
@Puzzelstukje: dan wordt het waarschijnlijk ook voor jullie zelf opgeslagen. Dan doneer je dus bloed voor je eigen kindje. Wij hebben navelstrengbloed gedoneerd via Sanquin. Bij onze oudste kon dat nog niet in ons ziekenhuis, maar bij de jongste wel. Er zijn dus de laatste jaren wel meer ziekenhuizen bij gekomen waar het kan. Dan kost het je niks, maar blijft het bloed dus ook niet van jullie zelf. Het wordt dan beschikbaar gesteld voor anderen. (Dus wie het het eerst nodig heeft, krijgt het.)
Ik ben via Sanquin stamceldonor geworden. Kreeg toen een oproep kaart thuis en heb mij aangemeld. Ben al bloedplasma donor en orgaandonor. Moet zeggen dat ik de stamceldonatie wel griezelig vind, maar de kans is zo klein dat je opgeroepen wordt..
@My miracle, wat jammer! Maar ind het toch goedvan je dat je het wilde doen! Ik heb me aangemeld! Vind het wel spannend maar heb zoiets van mocht ik geschikt zijn, dan kijk ik tegen die tijd wel hoe ik er dan over denk. Ik vind het gewoon heel mooi dat je zo iemands leven kunt redden. En stel dat ik het zelf zou nodigzou hebben zou ik ook dolgraag willen dat zoveel mogelijk mensen donor zouden worden dus heb ik de stap maar gezet.
Ik ga me er ook even in verdiepen en informatie aanvragen. Ik vermoed alleen dat ik niet mag doneren (ik mag ook geen bloed meer doneren) - maar tot nog toe kan ik niet vinden wanneer je uitgesloten wordt . Dus mogelijk kan het tóch! hmmm - de engelse donorbank gevonden - ook voor stamcellen. Naar verwachting (ook wel logisch) ik ben uitgesloten. Maar eens even informeren of mijn man inmiddels wel ingeschreven is.
Toevallig was er eergister een stukje van in 'hart van Nederland', was een jongen van 12 die ernstig ziek was. Dat kwam erg hard aan, moest er echt van huilen. Hierdoor heb ik besloten om mij op te geven voor stamceldonatie. Moet nog wel even uitzoeken hoe, wat en waar.