mag ik jou een vraag stellen over peulvruchten? ik was vanochtend net aan het zoeken naar ervaringen en lees veel verschillende dingen. ik neem vaak peulvruchten en blik ipv gedroogd en dan weken maar lees dat bonen uit blik helemaal niet zo gezond zijn en dat je beter gedroogde/geweekte kan nemen. weet jij hier een antwoord op?
haha maar wel fijn dat je antwoord geeft maar is dat veel zout en suiker dan of is het te verwaarlozen? gebruik jij wel gedroogde peulvruchten, en kook jij ze dan nog (na het weken) voordat je ze verder gaat verwerken?
Witte bonen in tomatensaus zit vol met suiker, gewoon bruine bonen zit ook suiker in maar wel veel minder. Ik gebruik nagenoeg alleen droge peulvruchten. Inderdaad weken en dan koken. Linzen en spliterwten hoeven eigenlijk niet geweekt te worden maar doe dat wel omdat de kooktijd dan veel korter is (rode linzen maar zo'n 15 minuten bij een weektijdvan 3-5 uur). Bonen, kikkererwten e.d laat ik minimaal 8 uur weken.
dank je voor je antwoord witte bonen in tomatensaus en bruine bonen eet ik bijna nooit maar wel andere bonen en linzen. ik ga het eens proberen
Ik eet als het bruin is dat hele zwarte brood. Van de bakker Bart bijv. Dat vind ik echt erg lekker. Bevat dat genoeg vezels? Die barts donker??
Zwart is meestal gewoon gekleurd, zegt niks over of het volkoren is of niet. Maar misschien kun je ergens de ingredienten opzoeken?
ik zou eerlijk gezegd de lijnzaad even laten staan als je nu al dunne ontlasting hebt dat brengt/houdt de stoelgang namelijk flink op gang (is de bedoeling), dus denk haast dat t er dan helemaal uitgespoten komt bij je
Bruin brood is witbrood dat met mout wordt gekleurd. Je kunt wel fijn volkoren nemen. Of inderdaad roggebrood. Lijnzaad is er prima bij, in combinatie met veel drinken zwellen die niet-fermenteerbare vezels op en zorgen voor een goede stoelgang. Dus het heeft geen echte voedingswaarde maar zorgt wel voor volume en peristaltiek. Verder meer planten eten, dus groente Wat al eerder gesuggereerd werd: vervang 2 van de 4 keer fruit door 2x groene groente. Blijf er wel goed bij drinken.
Nouja zwart. Donkerbruin zeg maar. Ik zal eens opzoeken. Want gewoon volkoren krijg ik echt niet binnen... bbrrr
Donkerbruin brood wordt vaak gekleurd met verbrand graan (moutpoeder). Niet erg gezond, meeste mensen krijgen daar buikpijn van.
Barts Donker van Bakker Bart Ik heb er nooit last van gehad als ik het eet.. Drinken doe ik voldoende. Dus meer hoeft niet. Ik zal 2 keer fruit laten vallen. Groenten eet ik al ruim voldoende. 300 gram bij het eten en minstens een halve komkommer of bakje cherry tomaten overdag. Vanmorgen Griekse yoghurt met vijg abrikoos en havermout gehad. Erg lekker. Dus even wennen aan meer vezels nu. .
Oh geen idee... ik eet ze vers, diepvries, gedroogd en uit blik. Bij voorkeur op die volgorde. Sperziebonen vers. Doperwten vers of diepvries. Tuinbonen diepvries (heerlijk met komijn!). Linze gedroogd en dan geweld (geweekt). Bruine bonen uit blik. Wat volgens mij wel is, is dat er in blik allerlei conserveringsmiddelen bij in zitten. Soms inderdaad ook suiker of zout. Maar dat haal je meestal wel uit de ingrediëntenlijst. En ze zijn vaak al een beetje voorgekookt of zo. Bij elke bewerking (verhitten, koken, ontdooien) gaan er voedingsstoffen verloren. Dat is denk ik de reden waarom die vorm het minst gezond is?
In blik zitten er meestal geen extra conserveringsmiddelen in hoor, het conserveren gebeurt middels verhitting (zoals met wecken). Dat kan je zelfs met de juiste benodigheden thuis doen. Er gaan inderdaad voedingsstoffen verloren bij het koken! Peulvruchten kan je ook goed stomen. Dat is voor vitaminebehoud beter. Wat ik vaak doe is de peulvruchten in een saus stoven die op die manier de vitamines "opvangt". En als ik ze dan toch zo kook, bewaar ik het kookvocht vaak in de koelkast voor andere dingen.
Top! Die vind ik idd heerlijk. Net als de jungle broodjes van de Bart. Morgen naar de Bart dus haha. Dankjewel! !