Wat vragen over FV en slapen baby

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door onzewonders, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik hoop dat ik dit topic juist plaats, maar ik wist anders niet waar ik het neer moest zetten.Sorry modjes!

Anyway, ik vraag mij dus af hoe het straks gaat met het voeden en slapen als de kleine er is.

Ik wil graag proberen structuur in te gaan bouwen en daarom de fles te geven om 7-11-15-19-23 enz.

Maar hoe zit het dan met het slapen? Wanneer gaat de kleine naar bed? ik weet dat de baby veel slaapt in het begin en dat de kleine wel zo'n 17 uur per dag aan slaap nodig heeft. Maar hoe ik dat in moet richten weet ik nog niet.

Dus mijn vraag aan jullie is: hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt!

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De eerste dagen/weken zal het (vrijwel) niet haalbaar zijn om gelijk met regelmaat te voeden. Daarin is geen verschil tussen fv of bv.

Daarna is het kindafhankelijk. Sommige kindjes doen het uitstekend op 'klokvoeden' en sommige absoluut niet. (Ook hier hoeft het geen verschil te geven tussen kv en bv. Alleen zit je bij kv aan een maximum en bv niet. Hierdoor gaat bv vaak op verzoek)

Wat ik bij mij eerste deed was regelmaat en rust aan houden. Wakker - voeden - knuffelen/box - naar bed (moe maar wakker) - slapen. Etc. Dit zorgt ervoor dat je kindje weet wat er komt.

In het begin kan het zijn dat het voornamelijk voeden en slapen is, waarna je langzaam aan ziet dat ze steeds meer wakker blijven. Alleen het ene kindje slaapt veel meer dan een ander kindje.

Het is dus geen zwart-wit antwoord, maar dat is ook lastig. Als je je vast wat wilt verdiepen in regelmaat/rust zijn er diverse beken met diverse methode. Kijk wat bij jou past.

Hopelijk heb je hier wat aan....

3. tuc

tuc Niet meer actief

in het hele begin, dus echt de eerste weken sliep mijn baby bijna constant, ook door de kraamvisite heen;)
    Op een gegeven moment zie je dat je beebje meer wakker is en dan kun je vaste bedtijden aan gaan houden. Als je om 7 uur de fles geeft, dan even lekker kroelen en bij de eerste slaaptekenen gewoon in bedje leggen. Zo zie je hoelang je beebje ongeveer wakker kan blijven. Ik legde haar toen ze wat langer kon zijn altijd wakker in bed, ze slapen veel beter en rustiger als ze zelf rustig in slaap vallen. Ik wekte altijd voor de voeding, kon op een gegeven moment wel een 20/30 minuten speling in zitten maar nooit langer.
    De eerste weken geen speling, omdat onze dochter dysmatuur was en dus was het heel belangrijk dat ze genoeg voeding binnenkreeg.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Porbeer in eerste instantie die vaste tijden los te laten :D Kijk eerst eens naar wat je kleintje wil cq nodig heeft. En daarnaast.... soms slapen ze meer dan anders en wordt je hele schema overhoop gegooid. ;)
    Het slapen doen ze gewoon tussen de flessen door. En de eerste dagen/weken slapen ze zelfs meer dan die 17 uur.

natuurlijk krijg je na verloop van tijd wel wat structuur er in hoor.. maar niet direct. En probeer er dus ook niet al te krampachtig vast te houden aan die tijden.

Hier was het in principe zo: wakker worden, schone luier aan, aanleggen (gaf eerste weken BV), boertjes doen, even spelen/knuffelen/gek doen etc, en daarna was het weer een uurtje of 3/4 slapen. Bij BV geef je natuurlijk vaker voeding dan bij FV. Maar in later stadium gaf ik ook de FV en was het schema in principe gelijk.
    Wat ik bijv wel deed, stel dat ik smorgens met een 7-uur fles was begonnen... en ze sliepen langer dan normaal, dan liet ik ze bijv wel liggen tot tegen 12-en maar dan maakte ik ze wel wakker, langer dan 5 uur tussen de voedingen vond ik een beetje teveel. ( in de eerste tijd)

5. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Daar moet je helemaal niet aan denken joh! Je volgt het ritme vak de baby, vooral in het begin lijkt het ritme ver te zoeken. Kijk goed naar wat je kleine nodig heeft en stel je daarop in. Van te voren een schema bedenken heeft echt geen zin

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik volgde het ritme van mn kindje.

In het begin was het beetje uitvogelen kwam vaak voor voeding dronk zijn flessen niet leeg.

Maar na 3 weken ging het goed en ging hij zn flessen leegdrinken en liet zo ook wat langer tussen zijn flessen zitten.

7. Mam1988

Mam1988 Bekend lid

16 okt 2011
    725
    0
    16
    Loslaten en je baby volgen. In het begin zal de baby vaker dan om de 4 uur willen drinken...:)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    #8 deepfreeze, 28 dec 2012
    Laatst bewerkt: 28 dec 2012
    In het begin is het vaak een rommeltje. Na een paar weken/maanden zie je soms dat baby's zelf wat meer ritme ontwikkelen, en daar zou je dan je tijden op kunnen vastleggen. Maar in praktijk werkte dat hier met de ene wel, de andere echt niet, de jongste was eigenwijs, en heeft altijd op verzoek gekregen. Als ik hem eerder aanbood, kwam hij alsnog op zijn tijd, zelfs als er dan maar een uur tussen zat.
    De oudste had het met een week of 8-10 door, maar dan nog wisselde het om de paar weken doordat er grotere flessen kwamen, of hij ging doorslapen. Maar hij was meer tevreden als we zijn eigen ritme volgden.

Hier was er de meeste rust, als je je kindje volgt. Dat gaf meer rust in huis dan een gedwongen ritme (met baby die je steeds uit zijn slaap haalt, teveel voeding krijgt, etc)

Qua slapen dus ook op verzoek, allebei hebben ze een periode 's avonds gemopperd (clusteren, kleine beetje drinken, behoefte aan aandacht). Dat was rond de 4-8 weken. Daarna ging ze 's nachts langer slapen, en hadden we een tijd dat ze echt 's avonds naar bed gingen. Die tijden verschilden bij de jongens. De jongste maakte veel langere nachten, maar wel langer nachtvoedingen, (sliep dan in half uur weer). Maar tot die periode was het gewoon kijken wat de behoefte is. Als je moe bent, lekker slapen, ben je wakker dan rustig op je arm/box/speelkleed/etc.

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Zo te lezen moet ik het dus aan de kleine overlaten en komt er vanzelf een patroon (of niet ;)).

Ik kom aan die gezette tijden van 7-11 enz. door een vriendin. Zij heeft dat vanaf de geboorte bij de kleine meid gedaan en dat ging perfect. Ik hoopte het ook zo te gaan doen. Maar zoals een aantal van jullie al zegt; geen een kind is hetzelfde en daardoor hoeft het inderdaad niet altijd te werken.

Ik laat het op mij afkomen en zal de inrichting van het ritme ( zeker in het begin) aan onze kleine overlaten.

Dank je wel voor jullie reacties!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zusje heeft er 3 op fv groot gekregen. De middelste had direct een ritme te pakken. De oudste na een paar weken, en de jongste duurde 2-3 maand. Dus het hangt ook wel van het kind af denk ik..

11. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ja precies, dat denk ik ook zo te lezen in jullie verhalen. We gaan het beleven! Ben benieuwd wat onze kleine gaat doen!

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar een ritme lijkt me niet om de 4 uur, of wel? (De middelste)

Om de 4 uur is voor een pasgeboren baby wel erg weinig (correct me if I am wrong)

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Niet om je de grond in te boren hoor..

Maar die tijden en dat schema wat je in je hoofd heb kan je echt vergeten...
    Je kind eet niet wanneer jijdat wil, dat doet ie als ie t zelf wil
    En je kind slaapt niet wanneer jij dat wil, dat doet ie ook als ie t zelf wil..

Het heeft echt geen enkel nut om dat nu te bedenken..
    Laat je kind het aangeven en volg je kind ipv andersom..

Succes!

14. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    je zal merken dat je kindje incl voeidng in het begin max 45 min wakker kan zijn...dit wordt steeds langer...
    voorbeeld, mijn zoontje van 7 mnd kan max2 uur wakker zijn, daarna gaat ie slapen..

slapen moeten ze leren, vooral na het standaard wakker worden na 45 min ( baby slaapcyclus) moeten ze leren zelf weer in slaap te vallen, wanneer ze dit kunnen, duren dutjes in het begin meetsal 1,5 uur...naarmate ze ouder worden verschuift het allemaal, bijv mijn zoontje doet gemiddeld sochtends 1/1,5 uur slapen, smiddag een grote dut van 2/2,5 en dan einde van de dag nog een een klein uurtje ofzo...maarja soms doet ie ook 4x een uur op een dag..

Verder is het kijken naar je kind, wat heeft het nodig, ene kindje doet het op schema en op de klok, ik persoonlijk kan daar weinig mee, ik kijk gewoon na hoelang hij wakker is en dan gaat ie naar bed, wanneer heeft ie honger? hup dan mag ie drinken..etc etc

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee hoor om de 4 uur voor een pasgeborene is idd errug lang! En weinig..

Ga maar uit van om de 3 ongeveer en soms zelfs korter

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Nee, wel overdag om de 3 uur voltanken, en dan vlot doorslapen,
    Het was een flinke baby, dat scheelt, maar ik vond het ook vlot. Hij deed het er prima op, en was zijn eigen verzoek.
    ik dacht dat het na een week 7-10-13-16-19-nachtfles was.

Maar de mijne kwamen in het begin ook wel vaker, zeker in de nachten..

17. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben dus van mening dat het wel kan, zeker eten op gezette tijden, met een dysmatuur moet je wel. Het kan wel zijn dat er de ene keer 3 uur tussen zit en de andere keer 3,5 uur bv, maar als je van begin af aan ritme geeft pakt je kindje dat wel over hoor.

18. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ja dat 'weet' (of dacht ik te weten ;) ) ik.
    Mijn reactie was dus ook echt naar wie ik quote

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Aha :D
    Netjes! Zo willen we het allemaal wel, toch?

Deel Deze Pagina