teveel kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Merel69, 8 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Hallo,

Mijn meisje is nu 11 dagen oud en ik kolf sinds een week de melk af.
    Nu doe ik dat met een handkolf 5 minuten per borst. Dit 6 keer per dag (om de 4 uur)
    De opbrengst is 250cc samen per keer.
    Anouschka drinkt om de 3 uur ongeveer 70 cc.

Ik vind het zelf heel erg veel, de vriezer is al bijna vol en weggooien vind ik zo zonde.

Kan ik er iets aan doen om het iets te verminderen (zonder dat ik borstontsteking kan krijgen)?
    Is het wel verstandig om het te proberen te verminderen?
    Zit er zo evengoed wel achtermelk bij (want ik kolf ze niet helemaal leeg elke keer, anders heb ik nog meer melk)?
    Kan een baby ook teveel moedermelk krijgen?
    Moet ik mijn borsten helemaal leeg kolven of is 5 minuten per keer voldoende?

Zo heel veel vragen..........maar ik weet het even niet meer. Het lijkt me ook niet zo goed voor mijn lichaam om 1,5 liter per dag te kolven of is dat niet zo?

Alvast bedankt voor het antwoorden!!

2. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Beste Lactatiedeskundige,

Kan ik een reactie krijgen op mijn vragen? Ik heb een enorme overproductie en ik zou het heel graag willen verminderen op een verantwoorde manier, maar ik weet niet hoe.

Ik hoor het graag!

3. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hai hai,

kan me voorstellen dat je wanhopig wordt, ga proberen je een antwoord te geven.

Allereerst moet ik weten of je je kindje aan de borst wilt krijgen of dat je blijft kolven?

Wat goed helpt bij vrouwen die een overproductie hebben is je borsten eenmalig volledig leeg te kolven, zodat ze weer goed soepel aanvoelen en vanaf dat moment 1 borst per keer te geven/ kolven. Je andere borst zal hier moeiete mee hebben, die mag je wel een beetje afkolven, maar slachts de ergste spanning.

Voor jou ziet het er dus uit alsvolgt:
    ochtend helemaal leeg kolven beide borsten, drie uur later 1 borst kolven helemaal, andere alleen beetje spannning eraf eventueel, weer drie uur later andere borst helemaal kolven enz enz. Mocht 3 uur nog te kort zijn kun je de tijd iets verlengen, maar liefst onder begeleiding van een lactatiekundige!
    Je borsten helemaal kolven (ze zijn nooit helemaal leeg) is wel belangrijk om idd ook aan wat vettere melk te komen. hoe vaker je voedt/ kolft hoe vetter de melk is. Jij zou kunnen kolven en de eerste melk apart houden, ander flesje pakken dan nog kolven en die vettere melk aan je kindje geven.
    Een kindje kan niet teveel moedermelk krijgen, geen zorgen. Je lijf is gewoon even de weg kwijt en moet zich gaan aanpassen aan wat je kindje nodig heeft, dat kan even duren.

Post gerust nog ffies verder, kan me voorstellen dat je alleen maar meer vragen krijgt.

groetjes'Kirsten

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Hoi Kirsten,

Dank je voor je antwoord.

Ten eerste wil ik Anouschka niet meer aan de borst. Mijn tepels kunnen dat niet aan, zelfs met tepelhoedjes gaan ze helemaal kapot, dus ik hou het bij kolven.

Is dat 's morgens leeg kolven elke ochtend of is dat eenmalig?

Ik ga het zo proberen en hoop dat ik zo niet meer zoveel hoef weg te gooien, want de vriezer ligt ondertussen ook al helemaal vol :).

Alle volgende vragen zal ik stellen.....ik wil heel graag zo lang mogelijk borstvoeding geven.

Groetjes Merel

5. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Nog een vraagje...

Als de melk productie nu minder wordt kan ik gewoon weer 2 borsten per keer kolven toch? Of wordt het dan weer veel teveel?

Het per borst kolven gaat nu goed, alleen heb ik het gevoel dat de ene borst nu veel minder produceert. (70 á 90 cc) en de ander weer veel meer (130 tot 170cc).

En de vraag hierboven blijft ook nog.....moet ik elke ochtend helemaal leegkolven of was dat 1 malig?

Groetjes.....

6. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Kunnen jullie nog even naar mijn vragen kijken? Mijn productie lijkt ineens veel minder te zijn en Anouschka is vaak heel druk/wild tijdens het drinken.
    Ze drinkt ook ongeveer 900cc(wat ik dus net aan gekolfd krijg) is dat echt niet teveel???

Groetjes Merel

7. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi hoi,

het leegkolven is eenmalig. Daarna 1 borst per keer kolven, tenzij je merkt dat je productie keldert, dan ga weer naar 2 borsten per keer kolven.
    Teveel is het niet wat je kolft, hartstikke goed juist! En 1 borst is altijd de topborst, de ander loopt wat achter, dat is heel normaal.
    Hoe gaat het inmiddels?

groetjes
    Kirsten

8. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Hoi Kirsten,

Het gaat goed, ik kolf als Anouschka komt en heb genoeg voor haar. Soms geeft ze een mondje of 2 terug (waardoor ik dan denk dat het misschien teveel is wat ze krijgt?), maar is verder tevreden. Het lukt niet meer met 1 borst per keer, maar anderhalf ongeveer.

Als ze meer nodig heeft en ik moet mijn productie opkrikken dan doe ik dat door vaker te kolven toch?

Bedankt voor je antwoord!

9. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Ik zou niet gelijk de conclusie trekken dat ze dan teveel gedronken heeft. Dat hoeft namelijk niet.

En als je je productie op wilt voeren dan ga je i.d.d. vaker kolven.

Groeten Rieneke

Deel Deze Pagina