Sinds 31 december hebben wij 2 zebravinken, maar het mannetje doet nu ineens zo 'raar'.. Hij zit alleen maar op de grond van de kooi, helemaal niet meer op de stokjes.. Ik heb het idee dat ie veel dikker is dan normaal gesproken, en hij 'trilt'.. Als ik even op de kooi tik vliegt hij wel nog omhoog en gaat op een stok zitten, maar moet dan heel hard fladderen om z'n evenwicht te bewaren, het lijkt wel alsof z'n pootjes wegglijden.. Het ziet er echt ontzettend zielig uit! Als ik weer wegloop bij de kooi gaat ie meteen weer op de grond zitten, met z'n oogjes dicht.. Zal ie nou gewoon moe zijn, of is er echt iets met 'm aan de hand? Het vrouwtje is wel ontzettend onrustig en springt de hele tijd over alle stokjes heen en piept op een hele andere manier dan ze normaal gesproken doet.. Maak me best zorgen!
ik ben bang dat je vogeltje ziek is! wij hebben ook zebravinken maar die beestjes zijn als het goed is altijd druk in de weer met takjes (nestjes bouwen) en eten/drinken dus er is iets niet goed hoor als hij zo stil op de grond gaat zitten.. zou even degene waar je hem vandaan hebt opbellen en vertellen wat er aan de hand is.. die weten vaak wel een hele hoop over die beestjes!
Ben inderdaad ook bang dat het niet helemaal goed zit.. Las net ook dit op internet; Een zieke zebravink zal afwijken van het hierboven beschrevene. Een zieke zebravink zit steeds stil in een hoekje of op de bodem met opgezette veren, het zogenaamde "dik zitten", de vleugels hangen af en ze rilt van de kou. De vogel lijkt overdag te slapen met de kop in de veren, de kleur van snavel en poten bleekt op, de vogel verliest alle angsten en is aan te raken. De ontlasting is dun en waterachtig en de vogel vermagert steeds, het borstbeen is dan goed voelbaar. Dat is dus echt precies wat ik omschrijf.. We hebben de vogeltjes gewoon van iemand overgenomen van Marktplaats, want zij had er 'te veel'.. Kan trouwens verder op internet niet echt iets vinden waarvan ik echt zeg, 'Ja, dat is het!'.. Vind het zo sneu!
Naar de dierenarts gaan idd, weet je hoe oud het beestje is? Wat je eventueel kan proberen is krachtvoer geven en of extra vitamines maar ik zou voor de zekerheid naar de dierenarts gaan. Ik weet niet of je een nieuwe kooi hebt voor ze of dat je die ook hebt overgenomen? het kan zijn dat ze bloedmijt hebben, je kan dit herkennen aan zwarte stipjes vaak in de hoeken/randjes van de kooi. Als ze dit erg hebben kunnen ze dood gaan aan bloedarmoede dus zeker even de moeite waard om naar de dierenarts te gaan. Daarnaast kunnen het ook andere parasieten zijn, zoals wormen (zeker als ze bij iemand zat die teveel had) of gewoon een andere ziekte of afwijking waar je soms niet achter kan komen
Naar de dierenarts! Wij hebben een tijd ook vogeltjes in huis gehad, mijn man wou ze kweken en verkopen.. tot we op en beurs waren geweest en zagen hoe het handelen e.d. ging.. piepkleine kooitjes e.d... :S bij ons hadden ze een mega grote kooi overigens..enfin.. je moet echt naar de dierenarts! Krachtvoer kan helpen maar het beestje is goed ziek! Ga zsm voor het te laat is...