Vandaag las ik een artikel over hoe een bedrijf met behulp van oud dna, de reuzen wolf weer tot leven heeft gewekt. Dit zelfde bedrijf heeft meerdere van dit soort projecten lopen. Wat vinden jullie hier van? Is het goed dat er uitgestorven diersoorten weer tot leven worden gewekt en straks weer op aarde rondlopen? Of vind je het maar niets dat de mens voor God speelt? Zelf vraag ik mij af of dit bedrijf het echt doet om dieren 'te helpen' of meer voor de aandacht (en geld opbrengst) die men hier mee krijgt, ik vermoed namelijk het laatste. Hier wat linkjes over de reuzen wolf. https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5503182/uitgestorven-dire-wolf-reuzenwolf-tot-leven-gewekt-crispr-cas https://www.ad.nl/wetenschap/wetenschappers-zeggen-dat-ze-de-uitgestorven-reuzenwolf-weer-tot-leven-hebben-gewekt~aff4670b/
Ik vind het eng. De overstap naar eugenetica lijkt me klein, en ook het risico van ‘ooh dat diet is bijna uitgestorven? Och ja, dan maken we over een paar jaar wel een paar nieuwe er van, is allemaal niet zo erg!’
Ik zie het als nieuwsgierigheid en de grenzen opzoeken van ons kunnen (wat niet persé negatief is maar wel negatief kan zijn als het ten koste gaat van bijv kwaliteit van leven van zo'n dier of andere dieren / omgevingen) Ik vraag me af of we überhaupt wel kunnen spreken van een reuzen wolf. Zoveel genen zijn er niet vervangen. Een slagje grotere wolf in een andere kleur maakt het nog geen compleet ander ras, zeg maar.
Ik vind dit heel onethisch. Zeker als je het hebt over een XL maatje roofdier. Zo'n dier ga je nooit meer loslaten in een ecosysteem, dus je kweekt er een paar om te showen in gevangenschap. En je weet gewoon niet wat je op langere termijn zo'n beest of populatie aandoet. Genetisch knutselen is geen geintje. En als je het wil kunnen bewijzen, begin met een kever of zo. Als we dan ooit alle bijen vermoord hebben, kunnen we nog een poging doen om niet de wereld te laten vergaan.
Eens, en die beesten kunnen/ mogen ook niet paren omdat er geen soortgenoten zijn. Dus van natuurlijk gedrag is er ook geen sprake. Ik denk dat je bij dit soort experimenten uit moet kijken dat je geen Mengele achtige praktijken krijgt. Ik ben bang dat men op de duur steeds verder door zal slaan.
Knap dat ze t kunnen. Maar ik vind het een heel slecht idee. Wat hierboven al gezegd is. Onethisch. Wat ga je met de dieren doen? Hoever gaan we deze technieken doorontwikkelen? Wat is het doel?
Eerlijk? Ik denk dat ze al veel meer kunnen hoor. Wat er allemaal achter de schermen illegaal gebeurt …. Ik denk dat we ons dat niet eens kunnen voorstellen hoe onethisch velen bezig zijn of al gecreëerd hebben..
Ik ben het er ook niet mee eens denk ik. Maar wat ik begreep is er slechts 1% van het DNA van de reuzenwolf, dus eigenlijk is er nog lang geen reuzenwolf gelukkig. Ik kan me voorstellen dat bepaalde technieken gebruikt kunnen gaan worden in de medische wetenschap later, maar ik geloof nog niet dat er straks echte reuzenwolven rondlopen.
Uitgestorven dieren zijn niet voor niets uitgestorven. Hoewel, de mens is natuurlijk ook debet aan een groot deel daarvan. Als je bedreigde diersoorten nou zou klonen, dan zou ik dat nog relatief ethisch verantwoord vinden, maar uitgestorven dieren moet je uitgestorven laten. Krijg zo'n Jurassic Park gevoel hierbij
Stel dat het zou lukken, dan het het maar de vraag of die dieren zich kunnen voortplanten of dat ze steriel zijn. Grote kans dat ze onvruchtbaar zijn.
Misschien een stomme vraag, maar zou er nog een andere manier zijn om daar achter te komen dan om die dieren te laten paren?
Geen idee. Maar je moet er eerst sowieso al 2 hebben, een mannetje en een vrouwtje. Dus met 1 ben je er nog niet, of je moet gaan klonen. Maar dan kun je alleen klonen om de soort tot stand te houden, of je moet gaan mixen met de gewone wolf en dan zo'n fokprogramma opzetten dat alleen het reuzewolfDNA wordt doorgegeven. Ik ben niet echt thuis is de wereld van fokken en klonen. Wat het wel is dat diverse andere kruisingen (paard x ezel en tijger x leeuw) onvruchtbaar zijn.
Bij die tijger x leeuw was dat ook nog afhankelijk of het mannetje de tijger of leeuw was. 1 van de 2 ging wel en de ander niet.
Dat is volgens mij ook het geval bij paard x ezel. Vermoedelijk speelt mitochondriaal DNA een rol hierin.
Ik denk sowieso niet dat ze een volledige reuzenwolf kunnen bouwen. De gewone wolf van vandaag de dag is een ander soort dan de reuze wolf, en verschillende soorten dieren kunnen niet met elkaar mengen. Het zou hetzelfde zijn als dat wij mensen met chimpansees zouden paren. Er zullen nooit baby's kunnen komen, daarvoor zijn we te lang geleden van elkaar gescheiden en te anders. (Mensen en chimpansees scheidde 6 miljoen jaar geleden van elkaar - De wolf en reuzewolf 5,5 miljoen jaar geleden) De 'reuzenwolf' die ze hebben gemaakt is gewoon een slagje grotere wolf met witte vacht. In het artikel staat ook het voorbeeld: "We weten dat we genetisch kunnen manipuleren. Zo is het ook gelukt om het mammoetgen voor lange haren in een muis te stoppen. Maar in hoeverre maakt dat die muis een mammoet?" Als die muis zich kon voortplanten dan plantte het zich voort als muis, niet als mammoet. Na 300 generaties krijg je ook nooit een mammoet, enkel muizen. Hetzelfde voor deze wolven. Als het zich kan voortplanten dan plant het zich voort als nieuwe variatie wolf, niet als reuzenwolf.
https://www.gelderlander.nl/wetenschap/knettergek-of-briljant-mammoeten-kweken-tegen-gevaarlijke-ontdooiing-toendra~a0478c1d/