Wie heeft ervaringen met bevallen op de baarkruk? Waarom wel/niet? Zou je dit een volgende keer weer doen? Ik hoor nl wel eens dat dit een hele natuurlijke en fijne baarhouding is.
Het voordeel van de baarkruk is dat je de zwaartekracht heb die je helpt met de uitdrijving. Ook hoeft het hoofdje niet eerst naar beneden en dan omhoog door het geboortekanaal. Ik heb er nog geen ervaring mee maar wil hem wel gaan gebruiken.
Ik ben bevallen op een baarkruk. Ik vond dat ding heerlijk! Voordat ik ging bevallen vond ik het eerst wat zweverig allemaal, maar liggend persen ging bij mij niet. Ik kon m'n benen niet omhoog trekken elke keer dat ik moest persen. De baarkruk was voor mij een super uitkomst! Het schijnt alleen wel dat je eerder kan uitscheuren (ik had een subtotaal ruptuur) maar ik vond het gewelding bevallen zo.
ik heb even op de baarkruk gezeten omdat mijn dochter niet wilde zaken maar ik vond het verschrikkelijk. deed pijn aan mijn benen en ik kon geen goeie houding vinden.
Ik had rugweeën en kon/wilde niet liggen. Nadat ik een uurtje had gestaan naast het bed, wilde ik wel zitten, omdat ik zere benen kreeg. Dus ik op de baarkruk. Heerlijk. Mijn man zat achter me, die hield me vast, zodat ik me niet overeind hoefde te houden als de weeën te erg werden. Ik had alleen wel vrij snel persdrang hierdoor, toen ik nog maar 4 cm had. De baby drukte zwaar op de onderkant, zeg maar. Op een gegeven moment kreeg ik wel slaapbenen, net als wanneer je te lang op de wc zit. Maar toen kon ik mijn benen strekken en achteroverhangen tegen mijn man, totdat het overging. Toen de baby uiteindelijk geboren werd, ging het heel snel. Ik werd er een beetje door overvallen en heb het een en ander omgeschopt, zoals een glas water, omdat m'n hele lijf meekronkelde om die baby eruit te krijgen. Een voordeel vond ik dat niet iedereen zo regelrecht tussen je benen zit te staren. Voor de verloskundige is het wel vrij zwaar, want die zit er op haar knieën bij op het laatst, maar mijn vk was juist heel enthousiast over de baarkruk, ondanks het ongemak voor haarzelf. Ze vond het niet erg. Het nadeel vond ik dat de baby direct moest worden afgekoppeld en dat ik toen op het bed moest klimmen voor de nageboorte. Ik moest ook nog helemaal om het bed heen lopen en dat 1 minuut na de bevalling. Dat ging wel, maar ik vond het niet zo prettig, ik was liever op die kruk blijven zitten. Toch zou ik het zo weer doen hoor, de voordelen wegen ruim op tegen de nadelen, wat mij betreft.
Ik ben van Ingmar bevallen op de baarkruk en ik vond het fantastisch! Ik heb een kwartier lang liggend geprobeerd, maar dat ging echt voor geen meter. Ik had BI dus moest ik zelf mijn benen optrekken. Ik had steeds de neiging om over mijn hoofd te persen en er zat echt geen schot in op het bed. Toen hebben ze me op de baarkruk gezet en dat ging echt stukken beter! het is een heel natuurlijke houding en je perst eigenlijk altijd goed. Tis een beetje als naar de WC gaan, zeg maar... Wat ik trouwens ook heel fijn vond was het spiegeltje. Ze had een spiegeltje onder me gelegd omdat ze natuurlijk alles in de gaten moest houden... maar zo kon ik dus ook het hoofdje zien tijdens een perswee. Heel bijzonder! dat heeft me zeker kracht gegeven.
Ik ben begonnen op de baarkruk. Dit vond ik heerlijk! Mijn man zat achter mij en ondersteunde mij tussen de weeen door. Helaas mocht ik het niet afmaken op de kruk en ben ik uiteindelijk op bed bevallen. Maar ik vond het een prima begin van het persen!