Hoi dames, ik ben vorig jaar per 1 maart begonnen met mijn nieuwe baan en heb toen een jaarcontract gekregen. Deze verloopt dus bijna. Als ik niets hoor deze maand, klopt het dan dat het contract automatisch verlengd wordt?
Nee. De werkgever mag tot de laatste dag van het contract zeggen of het wel of niet verlengd wordt. Wel heb je recht op een aanzegvergoeding als de werkgever te laat is met melden. Hij dient het 1 maand van te voren te doen. Doet hij het bijvoorbeeld 2 weken te laat dan heb je recht op een vergoeding van 2 weken salaris.
Bij mijn vorige werkgever was het gebruikelijk dat je twee/drie maanden van te voren te horen kreeg waar je aan toe was (functioneren in combinatie met wat er mogelijk was binnen het bedrijf). Met andere woorden: mensen wisten tijdig waar ze aan toe waren. In het kader van een goede werkrelatie wel zo prettig (ik was onderdeel van het MT en contractverlengingen werden dus tijdig besproken). Hoe is dat bij jou geregeld? Toen ik zelf in de positie was dat mijn contract moest worden verlengd heb ik hier actief tijdig om gevraagd, maar mijn leidinggevende vond het ook niet meer dan normaal om mij daar twee maanden van te voren duidelijkheid over te verschaffen.
Je hoort een maand van tevoren de officiële aanzegging te krijgen: gaan ze verlengen of stoppen? Als ze later dan die maand zijn, kan je een boete vorderen van elke dag dat ze te laat hebben aangezegd. Je contract wordt niet automatisch verlengd vóór de einddatum als je nog niks gehoord hebt.
We hebben het er eigenlijk helemaal niet over gehad. Ik krijg ook alleen maar positieve feedback dus maak me verder geen zorgen maar was toch benieuwd of het dan automatisch verlengd zou worden. Ik kan er ook niet echt iets over terug vinden.
Als ik jou was zou ik er toch om vragen. Als ze nog niet hebben aangezegd weet je gewoon niet waar je aan toe bent. Je wil toch niet ineens op straat komen te staan, ook al verwacht je het niet? Een boete voor het niet op tijd aanzeggen staat geenszins in verhouding tot straks onverwachts ontslagen worden lijkt me. Je wil op tijd iets nieuws kunnen zoeken, of je er niet meer druk om hoeven te maken.
Tot een aantal jaar terug was het iig zo dat als er niets gezegd was en je de dag erna gewoon kwam werken dan had je een contract voor onbepaalde tijd ineens
https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidscontract-en-werktijden/contractverlenging/ Als je werkgever niet voor 1 maart aangeeft dat je contract niet verlengt is en jij komt werken krijg je opnieuw een jaarcontract met dezelfde arbeidsvoorwaarden als nu. Geven ze op 26 februari aan dat je vanaf 1 maart niet welkom bent krijg je (vaak) een aanzegvergoeding. Je geeft zelf aan dat de feedback positief is, ik zou gewoon even aankloppen bij je leidinggevende met de vraag hoe of wat. Het zou onwijs vervelend zijn als je straks zonder werk zit.
Ja zeker, ik zal er deze week eens over beginnen bij mijn supervisor. Inderdaad goed om te weten waar in aan toe ben . Bedankt voor jullie reacties!
Nee, dat is het nooit geweest, het wordt verlengd met de tijd dat je andere contract duurde. Nu is dat trouwens ook zo. Kom jij 1 maart naar je werk, heb je gewoon een 2e jaarcontract. Hebben ze te laat aangezegd kun je inderdaad een boete claimen. Of dat slim is als je contract verlengd wordt is een tweede natuurlijk. Wordt je contract niet verlengd heb je recht op een transitievergoeding. 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar. @Linnidee , succes! Hoop dat t zonder problemen wordt verlengd.
Kijk eens in je contract. Vaak wordt de opzegging al meteen in je contract geregeld zodat ze niet te laat zijn. Maar waarom vraag je niet aan je leidinggevende wat de bedoeling is?