Kamermeerderheid voor bier en wijn vanaf 18 jaar Kinderen onder de 18 mogen in de toekomst geen alcohol meer drinken. Dat vinden zes partijen, die samen op dit moment een meerderheid in de Tweede Kamer hebben. Vandaag voegden GroenLinks en PvdA de regel toe aan hun programma, terwijl op het congres van de SP ook een meerderheid voor de wijziging lijkt te zijn. Ook het CDA is voor verhoging van de leeftijd. Eerder kondigde de ChristenUnie een initiatiefwetsvoorstel aan om de grens op te hogen en SGP steunt de verhoging ook. Meerderheid met SP Op basis van de huidige samenstelling van de Tweede Kamer zou een meerderheid van het parlement de initiatiefwet steunen, als het SP ook haar programma wijzigt. Ook op basis van de laatste peiling hebben de zes partijen een meerderheid, namelijk van 80 zetels. GroenLinks en PvdA passen programma aan De congressen van GroenLinks en PvdA veranderden vandaag hun programma op dit punt. De programmacommissie van GroenLinks wilde de leeftijd op 16 jaar houden, omdat zij vindt dat die grens al lastig genoeg te handhaven is. Maar omdat het congres de leeftijd toch wil verhogen, is het programma nu aangepast. PvdA-commissie: ouder verantwoordelijk Ook bij de PvdA was de commissie tegen, maar stemde het congres voor de verhoging van de leeftijd. De commissie van de PvdA vindt dat ouders verantwoordelijk zijn en alcoholgebruik door jongeren vaak thuis begint. Volgens de commissie is het aan ouders om hun verantwoordelijkheid te nemen en moet de oplossing niet beginnen met een overheid die ingrijpt.
waar - en er zal ook heus wel gemopperd worden over de bemoeienis van de overheid. Maar toch vind ik het een goed idee...
Van mij mogen ze de grens nog hoger doen. 21 jaar net zoals in amerika.. Laat jongeren eerst maar eens normaal leren autorijden op 18 .. En dan een paar jaar later pas alcohol... Zal ook wel veeeeeel geld schelen met auto ongelukken..
Ronduit belachelijk :x Ik heb altijd al gevonden dat de verantwoording bij de ouders ligt, maar wat mij ook opvalt is het volgende: Ik ben zelf van de iets oudere generatie (37) en toen ik een jaar of 13 was mochten wij bijv met kerst of een verjaardag een advocaatje, of een half glaasje zoete wijn. Het gevolg is dat ik en een heleboel van mijn leeftijdgenoten hebben leren drinken onder toezicht van onze ouders. Als ik kijk naar nu: De jongeren mogen pas alcohol vanaf 16. Bij een heleboel jongeren is het nu zo, dat zodra ze mogen drinken, ze ineens totaal losslaan. Het aantal jongere comazuipers is nog nooit zo hoog geweest als de laatste jaren en dat is mijns inziens te wijten aan het feit dat het al die jaren verboden is en ze ineens mogen. Als je deze leeftijd omhoog gooit, vererger je volgens mij het probleem alleen maar, aangezien er nogal wat 18 jarigen net hun rijbewijs halen. Nee fijne combinatie als ze dan ook nog moeten leren om verantwoord met alcohol om te gaan. Overigens woon ik dicht bij een gereformeerd dorp, daar zijn nogal eens 15-16 jarigen die papa of mama worden en moeten trouwen. Niet goed natuurlijk en daar gaat het nu ook niet om, maar belachelijk natuurlijk dat je wel een kind mag krijgen/opvoeden en getrouwd mag zijn, maar geen druppel alcohol mag drinken. En voor degene die het zich afvraagd: Ik ben pleegmoeder van een inmiddels bijna 22 jarige meid en ik heb een zoon van ruim 15. Zij (de oudste ook) mochten/mogen beperkt drinken, dus 1 wijntje of biertje met een verjaardag of iets dergelijks, verder niet. En ik kan je vertellen dat juist omdat het hier in huis totaal geen issue is er door mijn 2 oudsten niet tot zeer weinig gedronken wordt, terwijl bij uitjes van de voetbal ed alle andere groepsleden (ook onder de 16) stomdronken zijn of op zijn minst behoorlijk aangeschoten. En dat zijn juist toevallig ook nog de kinderen van de ouders die vinden dat ze pas na 16 het eerste biertje mogen drinken, vreemd he??? Zo wordt het juist in de hand gewerkt, maar dat is mijn mening.
Het zal inderdaad wel zo zijn dat als je het verbied, het juist aantrekkelijker is om het wel te doen. Maar ik ben ook van mening dat de leeftijdsgrens omhoog gehaald mag worden. En dan vooral omdat alcohol een grote schade aan de hersenen kan opleveren. En dan vooral als ze dronken worden. De hersenen herstellen hier niet van, waardoor je een lichte hersenbeschadiging kunt krijgen. Het gevaar hiervoor ligt in ieder geval tot 21 jaar. Het lijkt me allemaal lastig, want tja, het wordt voor de jongeren natuurlijk wel interessanter als het niet mag.
Ik ben hier niet voor.. naar mijn mening blijven ze toch wel zuipen als ze willen. Net als roken, als je wilt kom je daar toch ook wel aan als 14 jarige. Hier trouwens ook verantwoord leren drinken thuis, maar voordat ik 18 werd heb ik mijn laatste alcohol op ivm medicijnen. Nu vind ik het stinken en ieder nipje dat ik heb geprobeerd vies. Ben zelf meer voor de accijnzen omhoog gooien op drank. Misschien denk ik daar wel makkelijk over omdat ik zelf niet drink, en zo iedereen hiervan de dupe is, maar als je normaal zo nu en dan wat drinkt valt het toch ook wel mee.
Mijn ouders gaven me ook wel eens een breezertje of een slokje van hun -mixje. Maakte er ook absoluut geen issue van. Toch wist ik absoluut geen mate te houden met alcohol op 16 jarige leeftijd. Ik was elk weekend dronken, als mijn ouders eens wisten hoeveel ik dronk Ik denk dat wat jij zegt voor iedereen gewoon anders is. Al had het misschien wat gescheeld als ik niet op mijn 16e al zelf alcohol kon halen en het dus kocht voor mij en mijn vriendinnen. Op mijn 18e stond ik daar toch heel anders tegenover en kon ik toch meer de gevolgen zien van het alcohol gebruik. En ouders of niet, het gaat uiteindelijk toch om de kinderen die hun gezondheid verpesten. Niet elke ouder pakt het op de perfecte manier aan, maar dat zul je houden. Daarom is het goed dat er een wet komt waardoor het moeilijker is voor 16 jarige om aan alcohol te beginnen.
Ik geloof best dat het aan de ene kant goed is dat een 16 jarige moeilijk aan alcohol kan komen, maar kopen ze het niet zelf doet een oudere broer/vriend het wel. Toch blijf ik erbij dat over het algemeen wanneer er thuis niet zo'n issue van gemaakt wordt en je het als ouder in de gaten houdt het alcoholmisbruik stukken minder wordt. Nou moet ik er ook bij zeggen dat mijn kids ook niet echt mochten stappen. Mijn pleegdochter moest toen ze 17 was van mij om 00.00 uur thuis zijn en mijn zoon van 15 nu uiterlijk 10.00 uur. Ik denk dat dat ook wel meespeelt. Ben op dat punt best dan weer streng. Maar zij hebben er eigenlijk nooit een probleem van gemaakt.
Ben zeker voor een verhoging. De hersenen van pubers zijn nog lang niet ontwikkeld waardoor ze helemaal niet kunnen inschatten wat de gevolgen van hun daden zijn. 21 vind ik persoonlijk een goede leeftijd, maar 18 zou ik mee kunnen leven. Tuurlijk zijn en blijven ouders verantwoordelijk, maar zoals iemand al zei: niet iedereen weet hoe je dit goed kunt aanpakken. Vroeg of laat drinken heeft mijns inziens niks te maken met of je slokjes hebt mogen proeven vroeger, maar met of je grenzen kan stellen: als puber en ouder
Ik zit te wachten tot ze zo slim zijn er 21 van te maken.. Ik zou sowieso niet weten waarom iemand van 17/18/19 zo persee alcohol moet drinken.
Hoe gaan ze dat dan doen in kroegen? Hier zijn nl ook veel cafe's toegankelijk vanaf 16, ga je dan met bandjes werkennen die jongeren alleen maar fris verkopen? Geloof niet zo in dit plan.. Jongeren komen toch wel aan alcohol, waar je de grens ook legt. Zou er zelf ook geen moeite mee hebben als onze kinderen vanaf die leeftijd alcohol zouden nuttigen. Kijk lamzuipen ga ik natuurlijk niet ok vinden, maar liever zelf nog iets controle erop hebben door er open over te zijn en het niet te verbieden, als dat ze ergens anders zich helemaal klemzuipen waar ik geen weet van heb.
Dat snap ik maar ik vind het nergens voor nodig om tot 5.00 uur in de ochtend te gaan stappen op die leeftijd. In principe zijn het dan nog kinderen. Ze mogen van mij best naar een vriend/vriendin en dan is het doordeweeks toen zij 17 was half 10 thuis en mijn zoon nu kwart voor negen. Ik vind dat persoonlijk niet meer als normaal. Zo kun je 's avonds ook nog even met elkaar bespreken hoe de dag was en wat morgen de planning is. En eerlijk is eerlijk, zij hebben er nooit problemen mee (gehad, pleegdochter is al uit huis)
Ja en dit vind jij belangrijk, bij ons is alcohol not done. Ik zeg ook bij 16, in principe zijn het nog kinderen dus geen drugs zoals alcohol. Ook niet met mate.
Leeftijd omhoog doen is opzicht een prima idee, maar als ik kijk hoe het in Amerika is, dat heeft ook veel problemen. Heb er op mijn 16de een jaar gewoond, en met feestjes daar kwam er meer drugs en alcohol voorbij dan ik ooit thuis had gezien, oké, het waren wel altijd feestjes waarbij de ouders een avondje of een weekendje weg waren. Denk dat goede voorlichting van ouders heel belangrijk is, en dat ze op school laten zien wat er kan gebeuren als je te veel drinkt, doen ze ook al met seksuele voorlichting, dus waarom niet met alcohol.