ben bang dat dit heel warrig verhaal gaat worden maar here we go: Wij zijn al een tijdje opzoek naar een ander huis(nu huur, willen naar koop) Nu zitten we, of eigenlijk ik, met een dilemma. Wij(ik) zoeken: - Omgeving waar we nu wonen(in de buurt van het centrum dus) - ruime tuin - minimaal 3 slaapkamers - zolder(of extra kamer/opbergruimte) voor onze spullen - geen geklus in het huis. kunnen we beide niet liefst een ligbad voor de kids maar dit is geen must, meer een 'mooi meegenomen' als het in t huis zit niet echt heel veel eisen dus maar toch een probleem want de huizen die mij wat doen kwa gevoel, staan dus in de verkeerde wijken. We hebben na lang zoeken de perfecte school voor de kids gevonden en ik woon in deze buurt al 10jaar. lekker dicht bij centrum. De huizen die in ons budget vallen, liggen in wijken aan andere kant van de stad. prima wijken opzich, maar voldoen niet aan (al) mijn/onze eisen. Nu dan nog het budget dilemma. Je zou denken, zoek dan een huis waar je nu woont maar die vallen dus nét buiten ons budget. Nou kán daar wat op gevonden worden, maar willen wij dit? - Starterslening - geld lenen van mn vader beiden willen we eigenlijk niet echt. die starterslening moet je ergens toch een keer terug betalen (elke 3jaar doen ze een toetsing en ben je meer gaan verdienen, moet je geld terug betalen aan de gemeente voor die starterslening) Geld van mn vader lenen, wat ik bijna niet eens durf te vragen, moet uiteindelijk ook terug betaald worden. weet dat mijn vader graag wilt helpen. hij wilde zoiezo garant staan maar dit mag bij bijna alle banken niet meer. en enige optie is dan nog dat hij ons geld leent Dussssss ik weet het niet meer - Wil ik hier in de buurt blijven, school waar de oudste na de zomervakantie naartoe gaat en dus al ingeschreven is. dicht bij t centrum. maar dan wel geld moeten lenen om hier een huis te kunnen kopen of - verder van het centrum af, onbekende buurt, groot huis naar onze wensen, andere school zoeken. maar wel zonder extra leningen(hulp) Extra geld lenen willen we eigenlijk niet. maar ik wil ook niet in een wijk wonen wat me (nu) niet erg aan spreekt, en bang ben dat ik daar spijt van ga krijgen. of is het gewoon niet durven kiezen voor het onbekende Talloze keren met hubby gepraat. hij zelf komt uit zuid-holland en kent dus alleen hier waar we nu wonen. rest van de stad gaat ie op mijn woord af (ben hier geboren). Wat hem betreft gaan we aan andere kant van de stad wonen als daar mooi en betaalbaar huis staat. maar hij heeft een rijbewijs, ik niet. en hij werkt 5 a 6dagen in de week en ik zit 7dagen per week thuis met de kids help
Je hebt nog een derde optie: je eisen aanpassen. Ik zou hoe dan ook niet meer gaan lenen via allemaal kunstgrepen. Voor je het weet kun je de boel niet meer terugbetalen en kom je in een moeras van fiannciele problemen terecht. Dus ofwel voldoen aan al je eisen en in een andere buurt, ofwel in de buurt waar je wilt en wat minder eisen. Bedenk voor jezelf eens waarom je zo graag in deze buurt woont. Is het alleen omdat je het hier kent, of ook omdat het OV bijvoorbeeld handig is, er veel vrienden wonen waar je ook vaak heengaat, etc. En bedenk ook eens wat er 'mis' is met andere buurten en andere scholen. Misschien is het alleen een kwestie van 'onbekend maakt onbemind'. Als het dat niet is zul je wat water bij de wijn moeten doen qua bijvoorbeeld het aantal slaapkamers, is mijn mening.
ik zou zelf voor de tweede optie gaan, waarom moeilijk doen met geldlenen enzo terwijl het niet hoeft als je in een andere buurt gaat wonen.
Orienteer je eens in de scholen in de andere wijk Is de andere wijk te ver fietsen naar de school die je nu gekozen hebt? Ik zou mij financieel niet zo veel willen belasten met een hypotheek én een lening dus ik zou voor de andere wijk gaan. Je moet ook geld over houden voor andere dingen. Je kan ook gewoon blijven wonen waar je nu woont?
Ik zou je eisen bijstellen. Je zegt heel stellig: geen geklus aan een huis want dat kunnen we allebei niet. Je zou er voor kunnen kiezen om toch een klushuis te kopen, je staat vast versteld van wat je allemaal wel kunt doen. En er zijn altijd wel vrienden / familie die je kunnen helpen toch? Daarnaast, is die zolderruimte / extra kamer echt nodig voor jullie spullen? Ruim eerst op en gooi weg wat weg kan, kijk dan hoeveel extra ruimte je echt nog nodig hebt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een laag bod uit te brengen op een huis waarvan je weet dat je de vraagprijs nu niet kunt betalen. Wie weet willen de eigenaren er echt heel graag van af en zijn ze bereid om nog 30.000 te zakken (even als voorbeeld).
dank voor de reacties 3 slaapkamers is echt nodig. we hebben er nu 2 en de kids zitten dus op 1 kamer samen. is voor nú geen probleem maar niet ideaal(in de toekomst). dus 3 slaapkamers is echt nodig. opbergruimte ook. nu hebben we huis met 2 slaapkamers en geen opbergruimte. onze slaapkamer is dus nu een soort van opslag ruimte geworden en is hink stap sprong naar je bed. andere wijken zijn idd te ver van deze school. ben je zo 20min fietsen. al gekeken naar andere scholen en alles valt in het niets bij deze. maarja, is dat omdat ik het hier idd ken, of is het echt zo klussen zit er voor ons niet in. mijn man heeft nog net geen 2 linker handen en ik kán het niet vanwege mn rug. tuurlijk opknappen hier en daar is te doen. maar nieuwe keuken of nieuwe badkamer is geen optie. en ook t geld er niet voor. spullen uitzoeken en weggooien hebben we al gedaan en doen we regelmatig. grootste opruiming hebben we gehad toen we in dit huis kwamen wonen. helft van wat ik had is weg gegaan. het gaat dus puur alleen om de kerstboom bijvoorbeeld, dozen van spullen van vroeger. dat soort dingen. ik ken hier de buurt, vrienden wonen hier, familie woont op steenworp afstand. allemaal voordelen dus die we in andere wijken op half uur afstand hebben. lijkt niet veel, maar voor een rugpatient is dat best een hele opgave met 2 kids lager bieden is logisch, we zullen nooit de vraagprijs betalen/bieden. ik ga even flink persoonlijk doen hier.... het gaat om ene hypotheek van 109.000. en dat is dus echt het max. de huizen hier in de buurt vragen ze al snel 120.000/125.000 voor en dat is dan nog laag en eenvoudige huizen. huizen aan andere kant van de stad vragen ze 115.000 voor en kan je dus nog prima zakken in beide wijken het is dus niet dat we te veel eisen hebben en we naar dure woningen kijken als het ook goedkoper kan. want goedkoper dat ís er gewoon niet helaas. in deze prijsklasse zijn het dus huizen met een keuken van 20jaar oud, idem met de badkamer. is dus niet zo dat wij een huis willen en zoeken met nieuwe keuken en nieuwe vloer enz enz. dit zijn huizen met 9 van de 10x geen vloer, oude ketel, raamkozijnen die vaak hard aan vervanging toe zijn en dat soort dingen. geen luxe dus. kan de eisen van ons dan ook niet echt aanpassen op de lokatie na dan. en daar twijfel ik juist over.. de lokatie
Ik bedoel ook niet dat je te veel eisen hebt, want het klinkt heel logisch wat je zo opsomt. Maar het lullige is dus dat jij je eisen niet kunt betalen. Dus dan zal het de locatie moeten worden vrees ik. Want geloof me, tussen wat jullie kunnen lenen en wat je moet gaan betalen zit echt een te groot gat, dat risico zou ik niet nemen.
ja das t meest logische, voor de goedkopere huizen gaan aan andere kant van de stad. ver van alles wat we kennen en willen. maar tis wel voor ons betaalbaar en mooie huizen. maar ik ben zo vreselijk bang dat ik er spijt van ga krijgen dat we in een wijk wonen die niet in mijn hart ligt bah wat moeilijk
Ik denk dat je je moet beseffen waarom je wilt verhuizen. Persoonlijk vind ik 20 minuten fietsen niet zo onoverkomelijk. Zover is dat toch ook niet? Als je aan de andere kant van de stad, met een vergelijkbare woning, beter onderhouden en met een lagere prijs kunt kopen, dan zou ik dat dus echt gewoon in overweging nemen. Dan moet je familie iets verder lopen/fietsen/met de bus komen? So what Kijk, als je aan de andere kant van het land gaat wonen, dan is het nog een ander verhaal, maar dit is gewoon in dezelfde stad. Iets zal moeten wijken. Concessies doen. Prioriteiten stellen ....
huur voor nu is prima. hebben ook geen haast met verhuizen en hebben t hier heerlijk. behalve dat we opbergruimte en 1 kamer missen zeg maar. voel me hier helemaal thuis(huis én de buurt) postbode die babbeltje komt maken, buren waar je lekker mee staat te kleppen, vriendjes en vriendinnetjes van zoonlief die hier wonen en ook naar dezelfde school gaan. zou t echt kl*te vinden als we niet in deze buurt kunnen blijven wonen. en dat het idd ergens anders goedkoper is omdat het wat meer 'afgelegen' ligt, tja das dus mijn dilemma. voel hier thuis in de buurt. en ben zo bang dat ik dat gevoel niet in de andere wijk ga krijgen. hè bah wat lastig dit. lijkt allemaal zo simpel, ga in de goedkopere wijk wonen en je went er vanzelf. maar wat als ik me er niet thuis ga voelen? tis niet dat je het allemaal zo ff kan terug draaien dan
Ik zou voorlopig blijven huren totdat jullie je budget (flink) kunnen ophogen. Dus als een gek gaan sparen of jij kan bvb part time gaan werken....
Is ook een goede optie. Een jaar of 2/3 100 euro in de maand sparen (en evt een krantenwijk voor in de avond erbij?) en je vakantiegeld oppotten en je komt al een heel eind!
Wij hebben wel gekozen voor een starterslening en daarbij een deel eigen geld mee laten financiëren. De eerste drie jaar (waarin je die niet aflost of iets) zijn komend jaar afgelopen en wij gaan dan ook de starterslening aflossen. Ja, er komt dan een extra last bij maandelijks, maar dit gebeurt naar draagkracht als je dit tijdig aanvraagt. Daarnaast een klein buffertje opgebouwd om maandelijks iets extra's af te kunnen lossen dus heb er al het vertrouwen in dat het wel goedkomt. Maar of je dat ziet zitten is iets dat persoonlijk is. Wij huurden onze huidige woning al (deels al aangepast aan onze wensen), ging in de verkoop en zagen dit wel als een huis waar wij de rest van ons leven heerlijk zouden kunnen wonen. In de veronderstelling dat het inkomen in die drie jaar van niet aflossen van de starterslening zou stijgen (man werkte toen niet fulltime maar was wel mogelijk en ik helemaal niet) vonden wij dat een goede optie. Mocht het inkomen niet stijgen bleef de aflossing naar draagkracht en zou dat ook te overzien zijn geweest. Dus wel gedaan. Anders eens informatie er over aan vragen zodat jullie je goed kunnen inlezen en kunnen kijken of het gewoon echt geen optie is of dat het mogelijk wel iets is.
100 in de maand sparen. phoe kon dat maar hier nog blijven wonen doen we zeker. tot we dus iets vinden. voor nu is dit huis nog te doen. kids kunnen op 1 kamer en ik vind mijn weg naar t bed wel tussen de rommel. maar op den duur is dit niet meer te doen en moeten we toch echt wat anders vinden. mijn man gaat niet heel gek veel meer verdienen tenzij hij naar andere baan gaat zoeken. maar ook dat is een flink risico met de arbeidsmarkt van tegenwoordig. nu fulltime baan, vast contract, vast inkomen dus. maar tis geen vetpot. ik werken is helaas geen optie. mijn rug is zo ver heen dat ik 1 dag werken niet eens zou redden. klinkt heel simpel, 'je kan toch met je kont achter de kassa zitten' heb ze allemaal al gehoord. maar ben zo goed als opgegeven door de artsen. en bovendien willen we hypotheek op 1 salaris hebben. mocht een eventuele 2de inkomen wegvallen, zitten we niet in de sjit dat we hypotheek niet meer kunnen betalen mocht het wonder gebeuren dat ik ooit weer aan het werk kan
Ik zou echt niet verhuizen naar een wijk waar je eigenlijk niet wilt wonen. Wij hebben het huis waar we nu wonen gekocht omdat het zo lekker goedkoop was en we toendertijd niet meer konden lenen bij de bank omdat we nog erg jong waren. En ik vind het zo ontzettend jammer dat we het ideale huis hebben op een locatie waar we, naderhand, eigenlijk niet wilden wonen. Denk dat je beter nog een tijdje kan sparen en wachten met kopen dan dat je nu iets gaat kopen op een plaats waar je eigenlijk niet wilt wonen. Daar ga je (denk ik) echt spijt van krijgen.
deze woning kopen heb ik ook navraag over gedaan. en eventueel een gedeelte bij te laten bouwen. al bij gemeente nagevraagt en dit mag dus niet helaas. geen gedeelte boven de schuur bouwen, geen extra verdieping, niks. dus das ook geen optie helaas