De juf van de psz kwam naar mij toe, en zei ja hij blijft een beetje hetzelfde he. In het begin was hij stil en speelde alleen, en nu een jaar later doet hij dat nog steeds(is net 3 geworden). Ze vroeg mij of hij wel eens met andere kinderen speelde thuis. Ik zeg ja hoor wel met neefjes en nichtjes en andere kindjes alleen als hij ze goed kent. Ja want hier speelt hij nooit met andere kindjes hij speelt altijd alleen. En ik vind ook dat hij slecht praat, ze kon hem niet goed verstaan. Ik stond echt even te kijken van euh okeej. Misschien kan je eens met hem naar de logopedist. Ik zeg nou ik versta hem wel en hij praat thuis goed behalve dat hij de v en s niet kan uitspreken.En toen ging ik weg en toen begon hij keihard te huilen en naar mij te roepen. Hij is gewoon zo gevoelig, hij heeft natuurlijk alles gehoord. Ik zit nu gewoon een potje fijn te huilen. Ik weet wel dat er meer kindjes zijn die dit hebben, maar je voelt je wel ff klote, en ik heb ook wel ff gedacht van doe ik het dan verkeerd. Maar zo is zijn karakter gewoon. Hij houdt er gewoon niet van om in de belangstelling te staan, je moet hem gewoon met rust laten en dan komt het vanzelf. Het is gewoon niet leuk om te horen dat jouw kind anders is dan de rest
t is zeker niet leuk als je kind anders is dan de rest. ik heb hier ook zoeen. hij is ondertussen 7 en is nog steeds erg opzichzelf. tuurljk speelt ie ook weleens met andere kinderen, maar op school lijkt ie vaak een beetje eenzaam, maar hij zit er zelf niet mee. wat alleen wel min of meer een probleem is, hij heeft ook niet echt vriendjes in de buurt en word ook haast niet voor verjaardagsfeestjes uitgenodigt, en zijn eigen feestje is ook niet zo super dus omdat er dan haast geen vriendjes bij zijn, hooguit 2 plus zijn broertje. maar verder jou zoon zijn gedrag dan, vind je dat zelf ook anders dan de rest? en het praten, dat versta je zelf toch altijd wel omdat je eraan gewend bent. dat was hier ook net zo.
hier ook een teruggetrokken jongetje. Hij is wel sociaal maar vindt het gewoon erg spannend met andere kindjes en vind andere kinderen en grotere groepen altijd snel druk en luidruchtig. Hij heeft ook logo trouwens en is slecht verstaanbaar. tsja leuk is het niet, maar we doen er alles aan; meer kun je niet doen. Zou wel melden aan de leidster dat je hier niet in het bijzijn van je zoon over wil spreken!!! op ons kdv toevallig ook allemaal 'haantje de voorste' kinderen, dan valt het extra op....
Niet iedereen is een sociaal beest hè En praten hoor je zelf inderdaad niet. Als je je echt zorgen maakt kun je huisarts eens om raad vragen. Maar als ik jou zo lees ben je nu vooral heel erg geschrokken Keertje een gesprekje na psz-tijd plannen voor een wat uitgebreider gesprek evt met manlief erbij. 2 horen meer dan 1 En standaard is ook niet alles hoor.. Sommige mensen zijn gewoon niet zo'n sociaal feestbeest. Dat zegt niks over mogelijkheden, kans en de toekomst )
Heb je ook gevraagd wat zij doen om hem meer met andere (rustige!) kindjes te laten spelen. Of hebben ze te weinig tijd om zich actief met de kinderen bezig te houden? Want misschien durft hij gewoon niet zo goed. Ons zoontje, wel een stuk jonger, speelde een paar maand terug wel naast andere rustige kinderen, maar ze hebben hem actief moeten leren om zich in de drukte van de groep te durfen mengen, ook al kende hij de kinderen van zijn KDV groep al meer dan een jaar. Hij was gewoon bang of te onzeker of iets dergelijks. Het heeft de juffies tijd en inspanning gekost, maar het heeft gelukkig effect gehad. Zolang hij wel met kinderen speelt die hij kent en vertrouwt zou ik me niet te druk maken, niet iedereen is hetzelfde. Tenzij je jullie zelf totaal niet in zijn gedrag herkent of zelf al zorgen hebt. Succes.
Hier ook zo'n rustig kereltje. En op het KDV is dat wel duidelijk merkbaar. Thuis of bij bekenden met kindjes gaat doet hij wel meer. Het KDV heeft in het begin nog even een vraagteken autisme gezet, maar dat net zo snel aan de kant gegooid (hoorde ik een jaar later). Het is gewoon zijn karakter. Niet iedereen kan haantje de voorste zijn, en sommige kinderen kunnen en willen graag alleen spelen. Inmiddels kan het KDV daar goed mee omgaan. Ze nemen hem even wat vaker 1-op-1, zodat hij ook wat "educatieve" aandacht krijgt, en voor de rest vermaakt hij zich prima. Hij vindt het er niet vervelend, is alleen in zo'n grote drukke groep, liever op zichzelf. En hij speelt ook regelmatig met andere kinderen, maar niet zomaar met iedereen.. De spraakontwikkeling gebeurde op het KDV ook duidelijk later dan thuis. Dat hij op het KDV misschien overdag 5 woorden had gezegd, en dan als hij ons zag begon te babbelen in 2-3 woord zinnen. Stond de leiding raar te kijken