Hoi allemaal, Mijn zoon is nu 16 weken, en ik mag nog niet starten met hapjes ivm koemelkallergie en ook heeft hij vrij gevoelige darmen. Hij sabbelt wel heel veel op zijn handjes en kijkt echt naar je wanneer je aan het eten bent. Ook de laatste fles is voor hem vaak te weinig (180+6) Nutramigen AA. Ik heb dus vaak het idee dat hij er wel behoefte aan heeft... Ik heb nu het advies gekregen om wat rijstebloem bij de laatste fles te doen. Dit heb ik gisteren geprobeerd, heb ook een speentje (difrax) gekocht van L (met een groter gaatje). Ik heb toen 2 eetlepels erbij gedaan, maar ik vond de pap te dun en het speentje liet het te gemakkelijk erdoorheen gaan, dus dan gaat hij zich verslikken. Met een gewoon speentje blijven die stukjes hangen in de speen. Hoe moet ik dit nu doen? Moet ik het langer laten staan, meer erbij doen, kleiner speentjes (zo ja, welke?) Ik heb avent flessen en ook een dr. Brown (waar overigens ook difrax speentjes op passen). Hopelijk kunnen jullie me helpen! Ps. Mijn vriend kwam thuis met rijstebloem vanille, is dit wel een goed idee de eerste keer???
Als ik heel eerlijk ben snap ik niet dat je dat advies hebt gekregen aangezien hij gevoelig is op z'n darmen. Ik zou het zelf in ieder geval niet proberen, want het is nog lastiger verteerbaar namelijk....
Als je zoontje erg gevoelige darmpjes heeft zou ik persoonlijk nog niet starten met rijstebloem. Daar kunnen ze namelijk nog gevoeliger van worden. Wat betreft het sabbelen op handjes en interesse in eten: dat is puur de ontwikkelingsfase waarin hij zich nu bevindt. Alles willen ze ontdekken en dat gaat bij baby's via de mond. Het is geen teken van honger of trek in wat anders. Het is een handig reclame trucje van olvarit: koop onze producten! Wat geeft jou het idee dat hij niet genoeg heeft aan zijn laatste fles? Weet dat rijstebloem geen wondermiddel is. Veel kindjes worden er juist onrustig van (kramp) en slapen minder goed. Daarbij is het ook zo dat rijstebloem en met name de smaakjes erbij zorgen voor loze extra calorieën. Ik zou dus echt wachten tot minimaal 4 maanden en dan zou je de naturel vorm kunnen proberen. Het beste is trouwens ook om dan 's ochtends de pap te geven en dan vanaf een bordje met lepel, om de mond en kaakontwikkeling te stimuleren. Succes!
Inderdaad wat de voorgangers ook zeggen, beter nog niet doen met gevoelige darmen. Daarnaast is rijstebloem ook gewoon onzin. Het voegt aan voedingswaarde helemaal niets toe en is absoluut onnodig voor een baby. Het ligt hoogstens wat zwaarder op de maag maar of dat slim is moet je je ook maar afvragen. Want een vollere maag zorgt voor minder plek voor de echte gezonde melk.
Met het risico weer heel wat kritiek te krijgen: als je kindje niet genoeg heeft met die laatste fles van 180, geef dan gewoon 210? Nutramigen AA is licht verteerbaar, net zoals de Neocate die mijn dochter dronk. Zij had op die leeftijd ook echt niet genoeg aan 180. En dat lijkt mij een veiligere optie dan rijstebloem, waar mijn dochter verschrikkelijke verstopping van kreeg.
Pap of rijstebloem met smaakjes...nee die kan je beter links laten liggen. Er zit suiker in, en waarom zou je baby nu al aan dat soort smaakjes laten wennen? Gewone pap van bijv biobim is mooi om mee te beginnen. Maar goed dat is nu nog niet aan de orde En inderdaad, sabbelen op de handjes en naar je kijken tijdens het eten..hoort bij de ontwikkeling. Geef hem een steen en die stopt ie ook in z'n mondje!
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat hij er krampjes van kan krijgen, maar dit krijgt hij ook van de nutriton die hij in de fles krijgt. Voor hetzelfde geld functioneert hij er gewoon heel erg goed op. Hoe ik zie dat hij honger heeft? Omdat hij de fles praktisch aanvalt. Na de fles huilt hij omdat hij niet tevreden is. Ik weet ook dat het op knuistjes sabbelen en kwijlen bij de leeftijd hoort, en op deze leeftijd (hij is vandaag 17 weken) denk ik wel dat baby's langzamerhand wel behoefte krijgt aan andere dingen dan alleen melk. Al is het alleen het uitproberen van verschillende smaken. Ik ga echt niet zijn hele fles volstoppen met pap en hoef ook niet persé smaakjes te proberen (mijn vriend had dat meegenomen; "mannen"..... en ik wil het toch graag proberen. Mijn forum-vraag was daarom ook niet, waarom ik het niet zou moeten doen maar welk speentje en hoeveel lepels...(enz) Dus als iemand wel een positieve ervaring hiermee heeft????
Je zou in plaats van een pap speen ook een lager nummer kunnen nemen? Mijn zoontje (vandaag ook 17 weken) krijgt normaal met nummer 2 (dr. Brown) maar de laatste fles met rijstepap met nummer 3. Heel even laten staan, zodat het wat kan indikken en je kindje zich niet verslikt wanneer het nog niet ingedikt is. Zoontje krijgt ook Nutriton vanwege oprispingen, maar dan doe ik in de laatste fles wel een schepje minder. Ik maak de fles altijd al en ga dan mijn zoontje verschonen en klaar maken voor de nacht (slaapzak e.d.) en daarna geef ik de fles.
Hey MommyB, Heb gisteren een 123 speentje gekocht, dus ik ga die eens proberen. Hoeveel scheppen rijstebloem doe jij erin? En hoeveel nutriton gaat er dan nog bij? (ik dacht namelijk dat ik de nutriton dan beter weg kon laten, als de pap erbij gaat). Hoe functioneert jouw zoontje erop dan? Een hoop vragen hahaha
Rijstebloem is natuurlijk even goed bijvoeding. Vanillesmaak is echt taboe voor kinderen met een allergie. Als je kind minder tevreden is, zoek het dan eerst in een kleinere speen (newborn is met dieetvoeding het beste omdat het dunner is) en eventueel 15-20cc extra water per fles.
Ik doe 2 schepjes (voedingsschepjes) en dan ipv 2 flinke scheppen Nutriton maar 1. Mijn zoontje doet het er prima op. Hij slaapt sinds een week door van half 8 tot half 7. Al hoewel dit niet door de rijstepap komt daar hij al heel lang geen nachtvoedingen meer kreeg. Hij heeft er geen last van zijn darmen van gekregen. Dat smakken herken ik heel goed, mijn zoontje krijgt dan ook al een fruithapje en we zijn bezig met het aanwennen van groente. Hij is een stuk vrolijker nu hij af en toe een ander smaakje krijgt. Hoe zou jij het vinden als je alleen maar 1 smaak krijgt de hele dag. Zoontje kijkt hier dan ook bij alles wat wij eten, het eten uit je handen en begint dan duidelijk te smakken zo van dat wil ik ook wel. Ik weet dat een hoop het er niet mee eens zijn, maar jij kent je kindje het beste. Het blijft een kwestie van uitproberen!
De darmpjes van een baby zijn niet klaar voor bijvoeding voor de 4 maanden. Dat is echt de ondergrens. Heeft niets met individuele voorkeuren te maken maar de rijping van de darmen. Jammer dat de Olvarit reclames toch hun werk weer gedaan hebben
De voedingsdeskundige heb ik ook weer zien typen dat sabbelen een teken is van "het er aan toe zijn". Zoooo jammer!! Rijstebloem zou ik idd echt niet doen, vanille is echt not done! Een zoete smaak is makkelijker aan te leren dan af te leren. En medisch gezien voor TS haar kind niet handig. Ik ga in dit geval met Shakes mee: misschien ietsjes meer dan 1L, of in een paar flessen extra water.
Elk mens is verschillend dus ook elke baby. De een heeft misschien minder behoefte aan bepaalde voeding en de ander weer wel. Zo kan de één ook al heel vroeg lopen en de ander pas laat. Ieder kind ontwikkelt zich anders. Ik vind het een beetje vervelend dat er steeds wordt gezegd dat kinderen geen bijvoeding moeten krijgen met 4 maanden. Hoe weet je dat? Jij kent mijn kind toch niet? Misschien functioneert mijn zoontje er wel heel goed bij. Het betekent ook niet dat ik hem meteen wil volstoppen met hapjes en suiker en e-nummers en wat dan ook, maar vooral ook het laten wennen aan bepaalde smaken. En als een schepje rijstebloem helpt om hem wat verzadigder te laten voelen, waarom niet? Ik zie er in ieder geval geen kwaad in. Dus graag reactie op het eigenlijke onderwerp, of je eigen ervaring hiermee.
Ehmmm HALLO????? Klop klop..... GEVOELIGE DARMEN????????? Er zijn dames met helaas ervaringen hoor wbt de darmen. En als iedereen zo'n beetje hetzelfde advies geeft... Open dan geen topic en geef lekker vanille. Je weet het antwoord toch al bkijkbaar. Je vroeg om advies of ervaringen (dacht ik) want anders open je hier niks. Bah.
Jezus zeg, kun jij wel lezen? Ik heb niet gezegd dat ik vanille ga geven, mijn vriend heeft dat alleen GEKOCHT (<--- misschien kun je het dan wat beter lezen Ik vraag in dit topic naar de manier waarop ik het moet geven en ervaringen ermee niet waarom mensen van mening zijn dat baby's geen hapjes mogen met 4 maanden. Als jij er een negatieve ervaring mee hebt, zeg dat dan gewoon en vertel hoe het gegaan is. En áls je die ervaring hebt, heb je schijnbaar ook ooit de beslissing gemaakt om het te gebruiken OF NIET DAN? En jezus, het gaat over twee schepjes rijstebloem, niet over twee zakken suiker, vijf koekjes en twintig potjes olvarit. Pff wordt er toch een beetje moe van hoor... Ik begrijp dat niet iedereen het ermee eens is, geen probleem; meningen verschillen. Maar beetje normaal reageren aub...
Je kan wel rijstebloem nemen, maar beter is om de gewone variant te nemen. Wennen aan smaakjes is leuk! Maar dan hebben we het over worteltjes, brocolli en een banaantje. Vanille is een chemisch smaakje. Het voegt helemaal niets toe aan de smaakontwikkeling van je kindje. Het gaat bij jouw kindje niet om het niet geven van hapjes met 4 maanden, je geeft zelf aan dat je kindje gevoelige darmpjes heeft. Dan is gewoon melk toch de overduidelijke keuze? In jouw geval kan je beter wachten tot 6 maanden, omdat je dan zeker weet dat de darmpjes volledig gerijpt zijn en dus beter in staat zijn met vast voedsel om te gaan.
Nee, ben ook niet van plan hem vanille te geven (heb ik al een paar keer eerder gezegd), maae gewoon naturwl. Ik mag hem nog geen fruithapjes of groente geven, daarom dacht ik aan rijstebloem. Gewoon paar schepjes in zijn laatste fles. That's all. Nutriton moest ik ook gebruiken ondanks dat dit krampjes veroorzaakt. Als ik het niet gebruik krijgt hij meteen weer oprispingen.
Als je toch rijstebloem wilt geven kan je het beter s ochtends vanaf een bordje met een lepel geven om de mond en kaak ontwikkeling te stimuleren.
Je vraagt om advies/meningen. Je zegt zelf gevoelige darmen en vervolgens heb je het over rijstebloem. Je kan je ook eerst even inlezen want er is genoeg te lezen over rijstebloem en wat de bijwerkingen zijn. Het komt op mij over: gekocht en ik ga het toch geven no matter what en een ieder die het niet adviseert luister je niet naar. En wij moeten normaal reageren maar je antwoord is al klaar. Iedereen hier zei: liever niet en jij zegt meteen: waarom niet en jullie kennen mijn kind niet. Het is en blijft advies wat wij geven hoor.