Wk voetbal :-(

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mamafiets, 19 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/19/nederlandse-afvaardiging-naar-wk-voetbal-in-qatar-splijt-de-coalitiepartijen-a4145725

Ik las dit en ben zo boos.

Dan is er een land waar mensenrechten al geen bal waard waren die mag organiseren.
    Dan vallen er duizenden doden bij de bouw van de stadions. Het hangt aan elkaar van uitbuiting, moderne slavernij en ellende.

Dus mijn mening is simpel: daar doen we niet aan mee. Jammer voor de voetballer en hun fans. Maar dit kan echt niet.

"Onze jongens" gaan toch.

Dan discussie over de delegatie. Nee natuurlijk moeten we daar niet willen zijn. En zeker niet de premier en/of koning.

En wat gaan we doen?
    Bruine armpjes halen bij de olie-bazen en lekker feestvieren in stadions waar een veel te hoge prijs voor is betaald.

Bah.:mad:

Zuul, mamameer, KleineLai en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    De keuze voor Qatar als gastland is natuurlijk sowieso onbegrijpelijk. Daar is het in eerste instantie mis gegaan.

Als land daar niet gaan voetballen lost dit niet op. Sterker nog, een boycot van dit toernooi maken de gevolgen alleen maar erger. Ook amnesty wil geen boycot, maar juist aandacht voor de mensenrechtenschendingen in Qatar.

Als Nederland als enige geen afvaardiging sturen naar het WK kan ook grote gevolgen hebben. Toen een tijd geleden deze motie werd aangenomen, was er nog geen oorlog in Oekraïne. Helaas is nu alles anders en zijn we als Nederland (te?) afhankelijk van andere landen.

Er kan in deze situatie geen goede keuze gemaakt worden. Ik denk dat degene die uiteindelijk wel die kant op moet, daar ook niet perse op zit te wachten. Persoonlijk zie ik ook liever niet iemand gaan, om een statement te maken. Aan de andere kant, is het verstandig om als Nederland in deze kwestie het braafste jongetje van de klas te zijn?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Voor mij klinken dit allemaal als excuses om geen principes te hoeven hebben en een duidelijk standpunt in te nemen en gewoon niet te gaan. Maar dat geldt ook voor alle mensen die straks gezellig al die wedstrijden gaan kijken.

Mamafiets en Zuul vinden dit leuk.
  4. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Dit inderdaad. Mijn man heeft besloten het WK over te slaan deze keer en dat vindt hij best jammer, want hij kijkt graag een leuk potje voetbal. Maar uiteindelijk is het ook 'maar' voetbal dan he?!

Nellie4 en Mamafiets vinden dit leuk.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    zolang we afhankelijk zijn van allemaal andere landen voor onze eigen gewin, zullen de mensen rechten op de tweede plaats komen....

Maar denk maar niet dat alleen dit WK is opgebouwd door nepalese arbeiders. heel Doha, Qatar (en omliggende staatjes waarschijnlijk ook) is al jaren een plaats waar nepalezen maanden achter elkaar werken, en dan na maanden een paar weken naar huis kunnen en weer terug gaan. wij zijn in 2010 (dus al heeel lang geleden) in nepal geweest en vlogen via Qatar, vanaf Qatar zat het vliegtuig voor 80% vol met nepalese gast arbeiders, we spraken met hen, en ze vertelden dat zij daar zoveel meer kunnen verdienen in voornamelijk de bouw en ander zwaar fysiek werk, dan in hun eigen land. Dat ze daarmee hun hele familie (gezin, ouders, broers, zussen, tantes/ooms etc) kunnen onderhouden. Het is een vreselijk bestaan, en echte uitbuiting, deze mensen hebben alleen zo weinig in hun eigen land, daar gaat het eigenlijk al mis.

Mamafiets vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Klopt. Een beetje jamaar pietje gaat ook, dus dan mag ik ook.

Het klopt ook dat het weinig uithaalt als 1 landje niet meedoet. Maar zo redeneren de andere landen dan ook. En gebeurt er dus nooit iets.

Nellie4 vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Mijn mannen zijn al een pooltje aan het invullen :cry:

Snap het ook een beetje. Oma deed dit altijd met opa samen (beide grote sportfans) Nu eerste keer zonder opa en laatste keer dat ze überhaupt een ek of wk mag meemaken.
    (Dementerend). Ik sta thuis dus een beetje alleen met mijn mening.

8. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Ik snap ook dat mannen wel gaan kijken hoor. Mijn man is daar altijd vrij duidelijk in.

Ik snap uberhaupt niet dat er bij elk WK weer nieuwe stadions uit de grond gestampt moeten worden. Lijkt me dat dit best anders kan. Maar goed. Ik vind voetbal dan ook niks aan:roflmao:

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Het is bij de keuze van Qatar fout gegaan, dat had nooit mogen gebeuren.

Nu kan je van alles boycotten, maar het feit is dat het daar plaats vindt. Dan had ik ook niet naar de Olympische spelen in China moeten kijken en moeten we ook bijvoorbeeld geen kleding bij Shein en gelijkwaardigen bestellen.

Ik verwacht dat hier wel gekeken gaat worden naar de wedstrijden, en ik hoop dat er op deze manier veel meer aandacht en bewustzijn komt van de situatie en dat er actie volgt. Soms kan iets ook resulteren in een verandering, en dat bedoel ik niet naïef, ik snap dat dat allemaal echt niet zo maar kan.

Spectre vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Beide heb ik dus ook niet gedaan/zal ik zeker nooit doen (ok. Ik het verleden ooit gedaan (ali), maar niet meer dus)

Er is nu een beetje aandacht. Maar zodra de eerste wedstrijd is gestart zal het alleen nog daar over gaan.
    Er zijn al zo vaak grote evenementen geweest in dubieuze landen. Altijd hetzelfde. Vooraf aandacht daarvoor en discussie of he dan moet gaan.
    Vervolgens. "Ja we moeten wel gaan, want dan kan je praten met mensen daar "
    En dan start het evenement en iedereen is alles op slag vergeten. Bier bitterballen en oranje sjaaltjes.
    Mensenrechten? Ah joh. Kijk eens wat een mooi feest hier.

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Dat ben ik met je eens hoor, het is echt vreselijk.

12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    T is ook niet dat ik nu iedereen ga veroordelen die straks wel voor de tv zit of zo hoor.

T is alleen dat ik me weer eens (te?) Maatschappelijk betrokken voel/ het leed me teveel aantrek.

En die frustratie wilde ik delen.
    Het is nu wat het is. En wij kunnen daar individueel ook weinig aan doen.
    Buiten benoemen van wat er speelt.

13. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Klopt. Dat zijn allemaal excuses. Maar dat is ook wel weer makkelijk gezegd. Als de olieprijzen (nog) verder gaan stijgen en daardoor bv de benzine/dieselkosten nog hoger komen te liggen zijn er heel veel mensen in Nederland die (nog verder) in de problemen komen. Als dit voorkomen kan worden door een Nederlandse afgevaardigde te sturen naar een WK dat tóch wel doorgaat, is dat dan niet de beste oplossing?

Dat slaat ook nergens op. Er zijn genoeg landen waarvan de huidige stadions prima gebruikt kunnen worden voor een WK voetbal.

Dat zijn dingen waar ik inderdaad wel invloed op heb en dus ook niet (meer) doe.
    Waar een wk gehouden wordt, daar heb ik geen invloed op. Hopelijk is de wereldwijde verontwaardiging over de gang van zaken rondom dit WK voldoende voor de Fifa om in de toekomst andere keuzes te maken.

Mamafiets en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  14. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.827
    18.545
    113
    Vrouw
    Dit gebeure toch al jaren? Olympische spelen keken we ook allemaal. WK in zuid afrika is ook niet helemaal zuiver verlopen geloof ik.
    Vind het zeker belangrijk dat er aandacht voor komt en dat dit in de toekomst veranderd.. maar ben bang van niet want draait toch alleen maar om geld.

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    Het wk in Qatar…. Toen dat bekend werd was het natuurlijk al belachelijk want het is daar in de zomer bloedje heet
    nu verplaatst naar de winter tja belachelijk
    Maar hey its all about the money
    En dat zal ook zo blijven

Deel Deze Pagina