vanaf wanneer mag een baby zijn fruithapje en vanaf wanneer warme maaltijd? wordt dit aangegeven door het cb?? ik zit nu al beetje te kijken naar de potjes, en ik wil graag een beetje op tijd alles in huis hebben, mijn kleine is nou 9 wk. en begin je eerst met een fruithapje?en 2 maanden later met een potje? of doe je het tegelijk?
In ieder geval NIET iets anders geven dan melk (kv of bv) voordat je kindje 4 maanden is. Allerlei onderzoeken hebben aangetoond dat dat echt slecht is voor zn darmpjes en later allerlei kwalen (bv allergieen) in de hand kan werken. Maar daarna heb je allerlei keuzes: potje of versbereid, gepureerd of stukken, beginnen met groente of fruit, starten met 4, 5 of 6 maanden. Daarin is geen definitief "goed" of "slecht", maar alleen een wat-past-bij-mij. Mijn persoonlijke advies is om (zoveel mogelijk) versbereid te geven en de potjes lekker in de winkel te laten staan. Potjeseten smaakt namelijk niet naar "echt" eten, en dat is uiteindelijk natuurlijk wel wat je je kind wil leren eten. Hij zou de eerste niet zijn die niet van de potjes af wil omdat dat nou eenmaal is wat hij heeft leren eten. Maar als je wel graag potjes wil geven is dat ook okee, zoals ik al zei, zolang je je maar aan die 4 maanden grens houdt, moet je verder gewoon zoeken naar wat voor jullie werkt.
Je baby is 9 weken..... Je hebt voldoende tijd! Ik zou zeggen: lees je in! Het cb geeft advies, jij bepaalt wat je er mee doet. Als je maar niet voor de 4 maanden start.
Niet voor 4 maanden. En als je het goed wil doen, maak dan vers ipv potjes. Zo kan je je kindje pure smaken leren kennen, ipv potjes waarin meteen vanalles gemengd wordt. Best eerst groenten geven, die zijn milder voor de darmen. En dan steeds een dag of 3 dezelfde groente, zodat je kindje kan wennen en jij het meteen ziet als het reageert op iets. En eens je alle startgroenten gehad hebt, en het gaat goed, kan je rustig hetzelfde door voor fruit.
Ik zou het zeker niet voor de 4 maanden doen. 6 maanden is het beste. Maar als je het wel met 4 maanden wilt doen zou ik net zoals shakes zegt het vers maken en beginnen met groente en dan de mildere groente zoals worteltjes. En ik zou eerst een klein lepeltje geven en dit steeds meer opbouwen.
de belangrijkste dingen zijn al gezegd...zeker niet voor de 4 maanden en het beste is gewoon wachten tot 6 maanden. Hier vanaf het begin alles vers en rapley trouwens (grote stukken neerleggen en zelf laten doen)
Wat de rest ook al zegt! Hier is een introductieschema met voorbeelden van groenten en fruit wat je kan geven: http://www.borstvoeding.com/files/introductieschemaV7.pdf Lijkt me niet echt nodig om bij 9 weken al een voorraad potjes aan te schaffen??? Voor hetzelfde geld is je kindje er nog helemaal niet aan toe bij 4 maanden als je zelf wil beginnen?? Verder sluit ik mij aan bij wat de rest zegt: probeer zoveel mogelijk verse en pure smaken te geven, het belangrijkste is dat je kind alles leert eten en de smaken leert kennen...