Hallo dames, Ik zit in de MMM. Dit is mijn 4e ronde clomid. Ik heb het idee dat dit niet tot een zwangerschap gaat leiden, maar ik weet eigenlijk niet wat next step kan worden. Dus vandaar dat ik hoop dat een paar ervaringsdeskundigen mij even uitleggen hoe het werkt. Ik denk dat ik binnen 1 jaar alle mogelijke behandelingen kan hebben en dat ik dan weet of ik voor de rest van mijn leven met lege handen blijf of niet. Maar ik zie dat sommige mensen jaren doen om door alle behandelingen heen te komen. Dus blijkbaar heb ik geen realistisch beeld van hoe het een en ander verloopt. Ik dacht dus dat ze starten met clomid en dat je dit 6 maanden mag proberen. Maar als clomid niet aanslaat wat is next en voor hoe lang en wat volgt er vervolgens uit. En wanneer ben je uitbehandeld? Iemand die hier een antwoord op kan geven?
Dank je wel shia . Ik wil het zo graag weten, maar misschien weet niemand het. Terwijl ik dacht met al die ervaringsdeskundigen moet het wel lukken.
Goeie vraag!! Zou ik ook wel willen weten... Denk alleen dat er geen eenduidig antwoord op te geven is. Sommigen krijgen iui, anderen niet. Als je in aanmerking komt voor ivf, dan krijg je er 3 vergoed, maar meer kun je zelf betalen. Volgens mij is de duur van 1 x ivf ook afhankelijk van meerdere factoren, bv hoeveel gelukte embryo's ( zijn dat t al? Heet t anders?) er zijn.... Ik heb ook geen idee, sta nog helemaal aan het begin van mmm ook.. Maar een duidelijk beeld van het traject en de duur ervan zou idd fijn zijn... Als t überhaupt mogelijk is Mss de vraag voor de ervaringsdeskundigrn onder ons: hoelang heeft het bij jou geduurd?
Ik heb nooit IUI of Clomid gehad. Ik had nl wel een eisprong, maar mijn eileiders bleken verkleefd. Dus toen was al snel duidelijk dat het IVF moest worden. Ik heb in 3 jaar tijd 3 IVF pogingen (stimulaties plus puncties) gehad, met 4 terugplaatsingen, dus 3x 'vers' en 1x cryo. Dit zijn bij mij alle vier (vroege) miskramen geworden. In die periode heb ik aan het begin een kijkoperatie gehad en later nog een operatie waarbij een hydrosalpinx (een ontstoken en met vocht gevulde eileider) verwijderd is en mijn andere eileider uit voorzorg ook. Januari 2014 zijn we naar Gent gegaan. Daar zijn allerlei onderzoeken gedaan. In mei waren we toe aan poging 4. Stimulatie startte begin mei, punctie was begin juni en de terugplaatsing ook. Daar ben ik nu zwanger van. Zoals je ziet ben ik zo'n voorbeeld van 'er jaren over doen'. Het kost gewoon super veel tijd. En dan ben ik ook nog eens metéén met IVF gestart ipv dat er eerst andere trajecten mogelijk waren. Ik denk dus niet dat je in één jaar alle mogelijke behandelingen en onderzoeken gehad kunt hebben. Maar ik denk ook niet dat je dat moet willen. Het is helaas een loodzwaar traject, die MMM. En je moet jezelf er niet doorheen jagen. Af en toe rust is ook heel belangrijk. Ik denk dat de volgende stappen mogelijk zijn (afhankelijk van je 'probleem'), maar ik weet niet of ik zo volledig ben. Clomid IUI IVF (of ICSI, die twee zijn zeer nauw verwant) Onderzoeken naar allerlei problemen, zoals bloedstolling/chromosoomafwijkingen/etc Procedures als IMSI/MESE/TESE IVF met PGD IVF met ECD IVF met donorzaad IVF met draagmoeder
Oh en uitbehandeld ben je als jullie 'grens' bereikt is. Dat kan financieel zijn, maar ook doordaat bijv ECD (eiceldonatie) of het gebruik van spermazaad niet bij jullie wens past. Of doordaat het zo vaak is misgegaan en jullie alle opties gehad hebben. Hoe dan ook, er is niet 1 stadium voor 'uitbehandeld zijn'. Dat is echt voor ieder stel individueel verschillend. Net zoals er tig redenen zijn voor het ongewenst onvruchtbaar zijn, zijn die er ook voor het gevoel waar je grens ligt. Mijn grens bleek ook niet zwartwit te liggen, persoonlijk. 'Vroeger' zou ik misschien wel geroepen hebben dat IVF al heel ver gaat, nu denk ik alleen maar 'blij dat het kan!'.
Hilly, bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik heb alleen nog 1 vraag.. 17 okt hebben we nog een afspraak bij de androloog in Gent maar er is al een aanvraag naar de verzekering onderweg voor icsi. Denk je dan dat we in 2014 met dat traject kunnen starten? Of hoe lang duurt dat ongeveer? Liefs!
De normale procedure is idd eerst Clomid. Zolang dat aanslaat blijf je dat gebruiken met een max van ongeveer 6 maanden. Daarna ga je over op hormonen spuiten, bijv Puregon, Fostimon of Gonal-F om zo een eitje te laten groeien. Als het zaad goed is begin je met een normale dosis. Mocht je bijv ivf of icsi nodig hebben dan spuit je vaak meer om ook veel eicellen te laten groeien. Mocht het spuiten van hormonen niet aanslaan dan heb je nog een hormoonpompje. Je bent niet zo snel uitbehandeld, net wat hierboven al gezegd is.
Moet je perse wachten op goedkeuring van je verzekering dan? Ik weet wel dat je vaak niet meteen met icsi kunt starten omdat ziekenhuizen een wachtlijst kunnen hebben. Sommige meiden switchen van ziekenhuis omdat een ander een veel kortere wachtlijst heeft bijv. Ook lees ik regelmatig dat vrouwen die voor ivf of icsi gaan eerst minimaal een maand aan de pil moeten om zo precies zicht te hebben op de cyclus. Het is wel krap nog in 2014 beginnen, maar het zou kunnen. Van meerdere dingen afhankelijk. Hoop t wel voor je, want je begint natuurlijk liever vandaag dan morgen!
Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reactie!!! Ik zie dus nu in dat je dus niet binnen 1 jaar alle opties hebt gehad. Nu kan ik mijn verwachtingen managen/bijstellen. Hilly1980 bedankt voor je reactie. Sjonge je hebt ook heel wat meegemaakt inmiddels. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat ik nog niet snap is hoe je 3 jaar over 3 IVF-pogingen kunt doen. Waarschijnlijk ligt dit aan mijn weinige kennis van IVF. Maar ik dacht dat je 3 rondes achter elkaar al 3 ivf behandelingen kunt hebben. Vanuitgaande dat je per ronde maar 1 goede ei hebt. Maar begrijp ik het nu goed dat een IVF poging dus langer dan 1 ronde duurt? Of komt dat door wat Krullie zei dat je eerst 1 maand aan de pil moet. En hoe kunnen ze een punctie doen als je geen eileiders meer hebt? Uitbehandeld: Ik was in de veronderstelling dat de ziekenhuizen zelf zouden zeggen van en nu kunnen we niets meer voor u doen. Maar zoals ik lees, begrijp ik dus dat je eindeloos kan doorgaan met behandelingen. Ook handig om te weten, want dan moeten we gaan bepalen tot hoever gaan we en hoe lang blijven we proberen. Natuurlijk hoop ik dat mijn clomid behandeling aanslaat, maar zoals ik al zei ga ik daar niet van uit. Krullie85: weet je toevallig ook hoe lang maximaal injecties mag gebruiken? Even weer alles op een rijtje voor het overzicht: Clomid (max. 6 maanden) Injecties (Puregon, Fostimon of Gonal-F) IUI IVF (of ICSI, die twee zijn zeer nauw verwant) Onderzoeken naar allerlei problemen, zoals bloedstolling/chromosoomafwijkingen/etc Procedures als IMSI/MESE/TESE IVF met PGD IVF met ECD IVF met donorzaad IVF met draagmoeder
Ik denk dat je eileiders en eierstokken door elkaar haalt? Want ik produceer dus wel eitjes en heb ook een eisprong, maar ze kunnen niet in mijn baarmoeder komen. Verder zat ik inderdaad op de lange protocollen, dus eerst aan de pil en dan starten met spuiten etc. Omdat ik wel elke keer zwanger werd duurt het ook langer. Bovendien moet je vaak weer een of meer rondes wachten voor je dan verder mag. Ook heb je te maken met de planning van het ziekenhuis, er moet plek zijn. Zoals ik schreef over Gent: januari eerste gesprek, juni eerste terugplaatsing. Dan gaat een jaar snel Ook had ik natuurlijk een operatie tussendoor, dat heeft ook veel tijd gekost qua herstel. Nou, niet 'eindeloos'. Want als een arts een bepaalde behandeling niet ziet zitten bij jullie, dan kan dat een reden zijn dat die arts niet met jullie verder zou willen. Maar ook dan is het niet gezegd dat een andere arts er hetzelfde over denkt...
Je kunt vrij lang injecties spuiten hoor. Zijn meerdere meiden hier op het forum die zeker al een jaar aan het spuiten zijn. Als je eitjes en de zaadjes goed zouden zijn moet je het van de huisarts ook minimaal een jaar zelf proberen. Als er niets uit de onderzoeken komt wordt je weer naar huis gestuurd (als je nog jong bent) om het weer een tijdje zelf te proberen. Genoeg kansen hoor als je de mmm in gaat. Ik zou echt niet meteen uitgaan van het allerergste en langste Veel succes!
Zijn er lange wachttijden voor de eerste afspraak in Gent voor ivf/icsi? Ik las ergens dat het een maand of 5 was.. Pff dat duurt nog lang. En daarom ook een vraag aan jou Hilly: in januari gesprek en in juni terugplaatsing.. Waarom kon dat niet eerder/sneller? Of is dat normaal? Want als het 5 maanden duurt voordat we ons eerste gesprek hebben en daarna nog 5 maanden voordat er een terugplaatsing is dan zijn we zo 10 maanden verder . In ieder geval bedankt voor je antwoord. Zo fijn dat je er de tijd voor neemt om het uit te leggen
Ik had mazzel dat we er in januari tussendoor konden, anders inderdaad 5/6mnd wachten op eerste afspraak met prof De Sutter. Vervolgens moesten er allerlei onderzoeken gedaan worden die veel tijd nodig hadden en is gepland dat we begin mei zouden starten met spuiten. Ik heb toen een lange stimulatie gehad met begin juni de terugplaatsing. Geen idee of dat ook zo voor jullie zou gaan. Dat hangt denk ik van je gesprek en de onderzoeken af.
Allereerst hartelijk dank voor je antwoorden, echt heel erg fijn! Ik dacht dat als ze je eileiders eruit halen dat ze dan ook meteen je eierstokken eruit halen, dat dat aan elkaar gebonden was zegmaar. Wist niet dat je alleen de eileiders eruit konden en de eierstokken achter konden blijven in je lichaam. Maar als je ei nu springt en ze halen het er niet uit waar gaat je eitje heen? Nu niet natuurlijk omdat je zwanger bent, maar ik bedoel meer in theorie.
Dat lost vanzelf op, net zoals de eitjes in je baarmoeder die onbevrucht blijven. Als ze je eierstokken eruit zouden halen, dan zou je ook in de overgang komen, omdat je hormoonproductie vanuit de eierstokken gebeurt. Dus, zonder eileiders is heel onhandig (want IVF nodig), maar zonder eierstokken is het pas echt problematisch
Laten we duimen dat het allemaal iets sneller zal gaan bij ons. Natuurlijk weten we dat niet vooraf, maar ik denk dat ik een terugplaatsing in 2014 wel al kan vergeten.. Aan de andere kant: een wonder kan altijd! Nogmaals bedankt!