Vieren jullie nog het Sinterklaasfeest?

Discussion in 'Mama en gezin' started by Anouk2005, Sep 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Haha natuurlijk heeft kakhiel er een leuk plaatje van 😂

2. Yan

Yan Bekend lid

Dec 10, 2012
    886
    0
    16
    De kerstman is inderdaad bedacht door Coca Cola. Ongetwijfeld gebaseerd op een Sinterklaas ofzo, maar komt zeker niet voort uit een traditie oid.

Wij vieren overigens wel Sinterklaas, gezellig! Ik ben ook niet zo van het in stand houden van de leugen. Ik vertel vrij snel dat het onzin is, maar dat maakt het feest er echt niet minder leuk om, vind ik.

3. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Jouw keuzes ja. Die jij baseert op meningen die je hebt opgedaan vanuit jouw perspectief. Nog niet kijkend naar je kind, want die heb je en ken je nog niet.
    Als je je echt niks wil aantrekken van wat anderen denken, dan trek je je ook niks aan van je eigen mening, aangezien ook deze is gevormd door wat JIJ hebt meegemaakt.
    Hoe dan ook, je kan nu nog niet zeggen dat je het op de manier A gaat doen en nooit op de manier B.
    Ouderschap betekent anticiperen op de kind, wat werkt en wat niet. Dat weet je over een tijd pas. Veel idealen vervallen, dat zul je zien;)

Ik vind je best aanvallend en star. Qua thuisscholing zal je dat toch wat losser moeten laten, want met thuisscholing ben jij en alleen jij het voorbeeld voor je kind. Hoe jij bent, zo wordt hij. Pas met de omgang met anderen zal hij merken dat er een wereld is vol mensen die anders zijn en denken. Normaal ziet hij dat op de psz/kdv en op de basisschool. Dan krijgen ze er intensiever mee te maken dan vluchtig in een speeltuin o.i.d.

4. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Wij vieren Sinterklaas nog niet uitgebreid nu, want onze zoon is er nog te klein voor. Maar de gezelligheid en de traditie krijgt hij al wel goed mee. Daarom hebben we een leuke dag met familie en gaan we naar de optocht.

Over een paar jaar of misschien al volgend jaar, vieren we het grootser.
    We zijn toch meer van kerst, maar ik denk dat Sinterklaas voor de kleine kinderen ietsjes toegankelijker is. Maar mocht er ooit een Kerstman optocht in onze stad komen, gaan we daar naartoe;)

5. Logan

Logan Niet meer actief

Dankje meid! :)

:D

6. Florina

Florina Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    2,729
    1,165
    113
    Er wordt inderdaad kinderachtig gereageerd, jammer.

Iedereen doet wat wat goed voelt, toch?

7. tuc

tuc Niet meer actief

tegenwoordig is het maan-roos-vis:p maar verder helemaal met je eens.
    Iemand die nog geen kindjes heeft al weet dat het thuisonderwijs gaat krijgen en sinterklaas een leugen vindt...tja daar kun je idd alleen ach gossie op zeggen.

8. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,263
    416
    83
    Tuurlijk vieren wij Sinterklaas. Uitgebreid met veel cadeaus voor dochter (enigskind en enige kleinkind). Daarnaast eten we die avond lekker, snoepen Sinterklaaslekkernijen. Kan me niet voorstellen dat we het nu zomaar zouden afschaffen.... Dochter begon in mei/juni al over Sinterklaas, die is hier ook heilig.

9. Feit of fabel?
    De kerstman is bedacht door Coca Cola.

Waar of niet waar?
    Veel mensen denken dat de in rood en wit geklede kerstman een bedenksel is dat ooit door Coca Cola bedacht werd als reclame-instrument. Dat klopt niet.

Santa Claus, afgeleid van onze Sinterklaas, evolueerde in de negentiende eeuw in de Verenigde Staten tot de figuur zoals we die tegenwoordig kennen.

Coca Cola heeft wel heel erg bijgedragen aan de beeldvorming rond de kerstman, maar de kerstman als 'icoon', zoals Coca Cola dat met graagte gebruikt, bestaat dus al veel langer.

Door het gebruik van de kerstman in haar advertenties, is ten onrechte het beeld ontstaan dat Coca Cola het hele image van de kerstman bedacht heeft. Coca Cola liet illustrator Haddon Sundblom in de jaren dertig een reclamecampagne tekenen met een cola drinkende kerstman. Die campagne bleek zo succesvol dat de sfeer en de stijl uit die campagne nog steeds gebruikt worden.

Sorry, ik moest toch ff voor de kerstman opkomen hoor :p

10. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Die eerste jaren zijn vast leuk, maar ik kijk echt oprecht uit naar de eerste surprise die mijn dochter gaat maken, ik ben zo benieuwd of ze net zo creatief wordt als mijn ouders en mijn zus of net zo oncreatief als mijn broer of ik. :D

11. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,263
    416
    83
    Arm kind.... Thuisscholing, geen vriendjes/vriendinnetjes.
    Hoop voor je kind dat je over paar jaar anders piept....

12. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Volledig of topic (vind ik), maar thuisscholing in Nederland mag niet zomaar hoor. Je hebt in Nederland de onderwijsinspectie en leerplicht wat inhoudt dat je kindje verplicht naar school moet in de maand nadat hij 5 jaar geworden is.
    En dan moet je ook pabo of een onderwijsbevoegdheid hebben mommy2be!

Er zijn 3 uitzonderingen: Thuisonderwijs in Nederland

On topic:
    Sinterklaas komt op vijf december, de kinderen krijgen 3 kado's per kind en er wordt gedanst, gegeten en gedronken (chocomelk enzo :))
    Wij hebben er al zin in! Nu nog kanootjes uit 'laten' kiezen, lijstje schrijven (plakken), opsturen.
    Heerlijk dat hele gedoe eromheen. En liegen, tja, dat doe ik iedere dag tegen haar als ze naar bed moet en ik zeg dat ik ook naar bed ga, want ik ben ook zoooooo moe!

13. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Nou sorry... maar thuisscholing met DIE grammatica? Ik vind dat al triest op zich. En dan inderdaad, het gebrek aan vriendjes en vriendinnetjes, omdat mama er een dwarse gedachtegang op na wilt houden.

Zonde...

14. Manque

Manque Niet meer actief

Het is zoooooo verschrikkelijk off-topic, maar ik moet het toch van mijn hart mommy2be: laat je kind alsjeblieft gewoon naar school gaan. Ik had vrijstelling vd leerplicht en ik ging maar soms naar een school als we ergens met de woonwagen vlakbij een school stonden, of ik ging naar de Rijdende School, of ik werd thuis onderwezen en ik heb echt de vastigheid en het sociale van een eigen klas PIJNLIJK gemist. De hele maatschappij is erop ingericht dat je een bepaalde basis meekrijgt, onderschat dat niet en gun je kind die basis. Hij of zij komt toch eerdaags in aanraking met al die dingen waar je hem of haar van probeert te weerhouden. Je kind kan er maar beter op voorbereid zijn, dan kan het er adequaat mee omgaan.

15. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Ik zat ook al te denken; waar blijft de leugen.

Waarschijnlijk gaat het over niet al te lange tijd over kerst en de oorsprong daarvan :')

Maar hier vieren we nog sinterklaas, mn dochter heeft er nu al zin in. De pepernoten heeft ze in de winkel al zien liggen dus volgens haar kan het nooit erg lang meer duren voordat de beste heiligman er is :) Ik vind het zelf ook zo leuk!!!! :p

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ken genoeg thuisonderwezen kinderen die een hoop vriend(innet)jes hebben hoor!

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    Sinterklaas hoort toch commercieel te zijn? Dat is het in mijn ogen tenminste altijd al geweest. Ik heb daar dus ook geen moeite mee. Met kerst iets meer, omdat dat in mijn ogen (ook al zijn we niet gelovig) heel ergens anders om draait.

Wij vieren Sinterklaas. Met een berg cadeautjes, die ik wel zo zorgvuldig mogelijk probeer uit te kiezen, zodat ze niet na een dag alweer op de grote hoop belanden. De pietendiscussie houd ik me zoveel mogelijk buiten. In mijn ogen zijn pieten zwart van het roet en zijn de pieten net zoveel 'baas' als Sinterklaas, maar zolang mijn dochters de kleur van de pieten (zwart, wit, gekleurd, glitter, ...) geen probleem vinden, vind ik het dat ook niet. Ze hoeven hier ook niet lief te zijn of cadeautjes te verdienen, die krijgen ze sowieso. Hoewel ik voor openheid en eerlijkheid ben ed, vieren we het toch als 'Sinterklaas': hele verhalen er om heen ophangen doe ik niet, maar ik weet nog hoe bijzonder ik die periode vroeger zelf altijd vond (en dat werd echt wel minder toen ik zelf cadeautjes ging kopen ed)...ik wil ze dat niet ontnemen.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe je er over denkt als je kindje eenmaal geboren is..... Kinderen vergen toch best wat aanpassingsvermogen. Wellicht dat jou "keuzes" wel helemaal niet bij jullie kindje(s) passen.... Wellicht dat je kindje een groot gevoel voor fantasie gaat hebben....

19. susy26

susy26 Niet meer actief

Hier is het alsmaar fantasie. Heerlijk,, speel ook gezellig mee. Juist heel goed dat kinderen zo spelen. Heerlijk de december feesten! Geweldig Hoe ze reageren als we erover praten. Kan me het nog goed herinneren toen ik klein was.. Had het niet willen missen! Net wat de meesten zeggen: ach gossie...

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

uiteraard vieren wij het Sinterklaasfeest. Ik vind het nog steeds het leukste feest van het jaar. Heerlijk genieten van die verwonderde snoetjes als ze een Piet of de Sint zelf zien. Hoe blij ze worden als de Sint aankomt in de haven. Gewoon de hele sfeer er om heen. Wij versieren de kamer, de wortels voor het paard worden in huis gehaald (maar wij hebben nagenoeg altijd al waspeen in huis :D)

Kerst vind ik daarentegen weer geen bal aan: verplicht op familiebezoek, altijd een boel gezeur en gezanik, verplicht op zijn allernetst gekleed, het feestelijk moeten houden terwijl je je schoonzus het liefst een knal verkoopt bij de zoveelste rotopmerking.

Afgelopen jaar zijn wij heerlijk thuisgebleven en dat beviel ons prima.

Share This Page