Overal lees ik op het forum dat mensen al zijn begonnen met hapjes. Nu zijn wij nog niet begonnen . Hoe wisten jullie dat jouw kindje er aan toe was? Hier heb ik namelijk het idee dat ze het nog niet echt nodig heeft. Pikken jullie signalen op van je kindje of is het een kwestie van beginnen? Zelf had ik zoiets als ik over een maand begin, ben ik vroeg genoeg. Of moet je dan al op serieuze hoeveelheden zitten? Van het cb wordt ik niet wijzer , die waren verbaasd dat ik nog niet begonnen was.
De ondergrens om te starten met bijvoeding/hapjes is 4 maanden. Maar de World Health Organization geeft nog steeds het advies bij 6 maanden. Wat je nu dus doet is prima!!! Lekker je eigen gevoel volgen!!!!!!!
Tot 1 jaar hoeven ze nog geen serieuze hoeveelheden te eten. Het is echt nog maar BIJvoeding en de melk is het belangrijkst. Zolang ze voldoende melk binnen krijgen hebben ze genoeg voedingsstoffen. Wij hebben bij onze dochter gewacht tot ze zelf ging eten. We hebben haar nooit iets gegeven en zeker nooit gevoerd. Toen ze interesse kreeg in ons eten hebben we haar laten gaan met pakken, voelen en een beetje proeven en toen ze 5 maanden was ging ze het ineens kauwen en doorslikken. Helemaal uit zichzelf. Dus volgens mij was ze er toen wel klaar voor .
Ik heb gewacht totdat de kinderen het zelf gingen aangeven. Dat wil zeggen in het geval van onze kids: spartelen met alles wat maar kan spartelen zodra ik zelf een hap eten of slok drinken neem. En het eten uit je hand kijken, maar dan wel een paar dagen na elkaar. We zijn niet allemaal hetzelfde, het is nog niet super nodig dus als je kindje het nog niet aangeeft zou ik gewoon nog even wachten Van het cb word je inderdaad niet wijzer, dus volg je gevoel gewoon. Jij kent je eigen kindje het beste
Je kunt zien dat je kind aan vast voedsel toe is als: 1. het zonder al te veel steun rechtop kan blijven zitten 2. het dingen met de handen naar de mond kan brengen 3. het kleinere dingen met de vingers kan pakken (pincetgreep) 4. het belangstelling toont voor eten 5. de kokhalsreflex naar achter in de mond verschuift - zo lang een kind niet toe is aan vast voedsel werkt het met de tong alles wat geen melk is weer naar buiten - als het aan vast voedsel toe is dan kokhalst het niet meer.