Sinds afgelopen maandag hebben we in huis te maken met een zeer dwarse kleuter . Ze eet nauwelijks, dat heeft ze nooit echt goed gedaan, maar nu gaat ze ook bewust onze grenzen verkennen als het gaat om eten. Zo zei ze maandag tijdens het avondeten, ik hoef niet ik ga wel naar de gang . Uteraard heeft ze even op de gang gestaan, maar werkte niet. Uiteindelijk weer aan tafel en weer wil ze niet eten. Zegt ze weer, ik ga wel naar de gang. Die keus niet gegeven. Het was de keus om eten, of naar boven en naar bed. Ze was ons echt aan het uitdagen. En ja je raad het al, znder eten naar bed gegaan. Een groot drama, maar wel als gevolg dat ze de dag erna wel goed heeft gegeten. Ook op school eet ze nauwelijks. Het fruit eet ze niet, hooguit een banaan, maar ja km iedere dag een banaan mee te geven... En ook de boterham wordt nauwelijks aangeraakt. De juf weet het eigenlijk ook niet hoe ze daarmee om moet gaan. Heeft ook al alles geprobeerd. Op zich weet ik dat het slechts een "fase" is, maar ja maak me toch zorgen. Als ze nu iets bij te zetten had, maar ze is al zo dun . Ze is ongeveer 106cm en weegt 13 kilo, dus tja heel erg veel is dat niet. Ze zit nu aan het knijpfruit van zonnatura en ik heb het aangeprezen als zijnde snoep (misschien niet heel erg verantwoord.....) maar op deze manier krijgt ze de benodigde vitamines binnen. Pff lastig vind ik dit en kan er soms best verdrietig om worden. Ik ben op dit moment dan ook vooral bezig haar veel complimenten te geven en de negatieve dingen naast me neer te leggen, maar vind het zo moeilijk om alles weg te relativeren Nou ja ik hoop eigenlijk gewoon herkenning te vinden en misschien wat adviezen om hier verder mee om te gaan.
Ik herken je verhaal helemaal, hier nog zo'n dame die niet wil eten. Boterhammen gaat redelijk maar ze geeft ook vaak aan dat geen brood wil. Op zo'n moment geven wij haar een alternatief zoals brintapap, cornflakes met melk of chocopops met melk. Hierdoor krijgt ze ook wat afwisseling. (ik hou zelf ook niet van elke dag brood dus ik varrieer zelf ook) Groenten en aardappels in hier wel een dagelijks probleem, ze weigerd gewoon pertinent. Ik heb nu met haar afgesproken dat ze een hapje proeft eet ze de rest niet dan niet. Maar dan krijgt ze ook geen koekje meer bij haar melk 's avonds Je kunt heb ik gemerkt nl straf uit gaan delen, door naar bed te sturen of de gang maar het eten is een strijd die je gewoon niet gaat winnen. Mijn tip is om gezellig over vanalles te praten en dus ontspannen aan de tafel te zitten en ondertussen onopgemerkt proberen om haar aan te sporen om een hapje te nemen zonder enige druk. Eet ze niet heeft zij honger en eet ze wel kun je dat alleen maar belonen door haar te prijzen. O ja en mijn tip om haar vers fruit te laten eten is maak een milkshake/smoothie, neem een stuk fruit dan scheutje melk of een sapje erbij en in een leuk glas/beker doen met een rietje succes gegarandeerd!!!! Heel veel succes!!!
o ja en schrijf eens een week op wat ze allemaal op een dag eet en drinkt (tip van het cb) dan zie je wat ze daadwerkelijk heeft gegeten en vaak zie je dan dat ze toch wel wat binnen krijgt
Dat is wel een goeie! Zal ik gaan doen. Hier probeer ik zoveel mogelijk de positieve dingen te benoemen en vooral veel bijna overdreven complimenten uit te delen. Vandaag weer maar 1 hap van haar boterham en daarna niks meer. Ben wel blij dat ze voldoende drinkt, want dat vind ik nog veel belangrijker. Het knijpfruit is wel een hit hier. Heb het gepresenteerd als drinksnoep en ze vindt he geweldig! Dus weer een lichtpuntje. Probeer er idd geen strijd van te maken, maar op dagen dat ik bijv. Weinig geslapen heb dan is mijn lontje ook korter . Bedankt in ieder geval.
Hier nog een hele lastige peuter. Hij is nooit een goeie (avond) eter geweest. Brood at hij heel goed, maar nu ook niet meer. Hij speelt met alles tijdens het eten. Zijn voeten, zijn handen, zijn bestek... Hij is totaal niet aanwezig, alleen maar in zijn eigen fantasie wereld. We trekken hem er nu continu uit door te zeggen: Chris, neem een hap...paar tellen later, Chris neem een hap, en zo maar door. Dan eet hij vlees en de rest laat hij liggen. We hebben sinds kort friso peuter melk in huis gehaald, want hij eet niks op een dag. Hier een opsomming: 's Ochtends een broodje en soms een cracotte met een kopje thee. Tussendoor: knijpfruit (fruit krijg ik er niet in) en een sapje. Lunch een broodje of cracker met beker optimel. Tussendoor een speculaasje met sapje/limonade. Avond eten: hapjes vlees en yoghurt. Ik heb geen idee hoe ik hem uit zijn fantasie kan houden tijdens het eten. Is dat ook een vorm van grens opzoeken? Hij weegt krap aan 13kilo en is 94cm. Hij wordt over 2 weken 3. Groeten Ellenore